Bat na nieuczciwych przewoźników

Stowarzyszenie Euro Controle Route zamienia się w ECR EUWT aby skuteczniej kontrolować transport drogowy.

W ramach unijnego Komitetu Regionów Europejskiej Współpracy Terytorialnej powstanie ECR EUWT. European Controle Route Europejskie Ugrupowanie Współpracy Terytorialnej otrzyma osobowość prawną. Dobrowolne stowarzyszenie inspekcji transportu drogowego krajów unijnych znalazło wsparcie w Komitecie Regionów. Politykom chodzi o zmniejszenie liczby ofiar wypadków drogowych, która w UE sięga 25 tys. rocznie.

Nowe ciało będzie finansowane ze składek członkowskich i rozpocznie działalność w połowie przyszłego roku. Komitet Regionów zapewni fundusze na projekty zwiększające efektywność inspekcji. ECR EUWT może zrzeszać inspekcje z krajów unijnych oraz krajów trzecich, w tym Szwajcarii i EFTA.

Nowa organizacja ma przygotować ujednolicenie reguł kontroli, wypracować nowe metody, pozwalające na wzrost efektywności pracy inspektorów. W Europie jest 11 tys. funkcjonariuszy inspekcji transportu drogowego, którzy mają do skontrolowania 8 mln pojazdów.

Od 7 listopada 2019 roku łączna liczba kontroli w roku kalendarzowym ma obejmować 5 proc. łącznej liczby pojazdów podlegających kontroli zarejestrowanych na terytorium danego kraju.

Jednym z zadań wzmocnionej organizacji będzie ocena stosowania nowych technologii w kontrolach drogowych oraz ujednolicenie interpretacji prawa. Tak jak dotychczas przeprowadzane będą wspólne treningi inspektorów.

ECR funkcjonuje od 1999 roku; zrzesza inspekcje z 14 państw, a inspekcje z dwóch krajów mają status obserwatora. Od 1 lipca 2019 roku roczną prezydencję objęła Polska. – Chcielibyśmy, aby do ECR należały inspekcje z wszystkich krajów członkowskich – stwierdza prezydent ECR Urszula Nowinowską. Rozmowy już toczą się z Maltą i Łotwą.

Jeden z założycieli ECR i General Delegate ECR Gerard Schipper wspomina, że założenie ECR stało się konieczne, gdy 1 lipca 1998 roku UE zezwoliła na wykonywanie kabotażu. – Transport drogowy jest międzynarodowy i taka też powinna być kontrola – podkreśla Schipper.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Wolnocłowe porty lekiem na brexit

Nieokreślony wciąż sposób opuszczenia Unii Europejskiej przez Wielką Brytanię spędza sen z powiek transportowcom ...

Uber Freight w Polsce

Uber Freight ogłosił 24 października na konferencji HyperLOG w Łodzi rozpoczęcie działalności w Polsce. ...

Osobówką rozbił bramki na S8

Szybko jadąca osobówka nie zmieściła się w bramkach na S8 w pobliżu Sieradza. Inspektorzy ...

Świętokrzyskie centrum logistyczne

Prezes VIVE Logistics Piotr Sukiennik przekonuje, że stworzy operatora logistycznego dla małych i średnich ...

WIDEO | Maciej Krzesiński: Ambitne plany Portu Gdynia

W najbliższych dwóch-trzech latach wydamy ponad miliard złotych na inwestycje – mówi Maciej Krzesiński, ...

Słone kary za brak sprawozdania z przewozów ADR

Niezłożenie rocznego sprawozdania z przewozów materiałów niebezpiecznych (ADR) grozi karą 5 tys. zł. Zestawienie ...