Polska Żegluga Bałtycka S.A. kupiła od Singapore Technologies Marine Ltd. dzierżawiony prom Nova Star.

Umowę kupna promu z Singapore Technologies Marine Ltd. podpisano 11 października w Londynie. Od tego momentu właścicielem promu Nova Star jest kołobrzeski armator Polska Żegluga Bałtycka S.A., która działa pod nazwą handlową Polferries.

Prom za pół ceny

8 lipca br. Rz jako pierwsza opublikowała informację, że Polska Żegluga Bałtycka zamierza odkupić czarterowany od września 2018 r. prom pasażersko-samochodowy Nova Star. Polski przewoźnik promowy zapowiadał, że dokona tego jeszcze w lipcu br. Jednak procedury związane z kupnem statku trwały dłużej niż wstępnie planowano. Zajęły one około czterech miesięcy. W tym czasie PŻB musiała uzyskać zgodę Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej na kupno statku oraz pozyskać finansowanie. – Nie mogę podać ceny jaką zapłaciliśmy za prom bo jest ona objęta tajemnicą handlową – usprawiedliwia się prezes Polskiej Żeglugi Bałtyckiej Piotr Redmerski. – Mogę tylko powiedzieć, że cena jest bardzo dobra w stosunku do roku budowy promu. Kupiliśmy go praktycznie za połowę ceny nowej jednostki. Prom Nova Star ma dopiero osiem lat i może być użytkowany jeszcze przez ponad trzydzieści lat – dodaje prezes.

Nova Star został zbudowany w 2011 dla francuskiego armatora za 110 mln dol. Jednak Francuzi ostatecznie nie odebrali jednostki i statek do tej pory był własnością singapurskiej stoczni Singapore Technologies Marine, która czarterowała jednostkę różnym armatorom. Ostatnio pływała przez Cieśninę Gibraltarską utrzymując połączenie pomiędzy Tangerem (Maroko), a hiszpańskim portem Algeciras. Przed przejęciem przez PŻB prom przeszedł praktycznie generalny remont przeprowadzony na zlecenie i koszt azjatyckiego właściciela. Transakcja kupna kolejnej jednostki dla PŻB została sfinansowane przez konsorcjum trzech polskich banków.

Zawarta w 2018 roku umowa z Singapore Technologies Marine przewidywała dwuletni okres dzierżawy promu z opcją jego kupna po tym okresie. Jednak kierownictwo PŻB dużo szybciej podjęło decyzję o kupnie jednostki, bo zaledwie po nieco ponad półrocznym okresie użytkowania statku na linii Gdańsk – Nyneshamn.

Zyski zamiast strat

O podjęciu szybkiej decyzji dotyczącej kupna promu zdecydowała pozytywna opinia o jednostce zebrana podczas wielomiesięcznej eksploatacji promu i po sprawdzeniu jego przydatności do obsługi linii Gdańsk – Nyneshamn. Decydujące znaczenie miały też względy ekonomiczne. Czarter promu był dość kosztowny. Znacznie ekonomiczniejszym rozwiązaniem było szybkie kupno jednostki, tym bardziej, że prom Nova Star spełniał oczekiwania kołobrzeskiego armatora. Jego eksploatacja spowodowała przyrost ładunków samochodowych i przewożonych pasażerów na obsługiwanej linii, a co się z tym wiąże wzrost zysków.

– Wykupienie promu Nova Star było naszym priorytetem na bieżący rok. Wyniki przewozów pasażerskich oraz frachtowych promu Nova Star w ciągu ostatniego roku dały nam jasny przekaz do szybszego zakończenia umowy czarterowej i kupna tego promu. Prom przyjął się na rynku bardzo dobrze, pasażerowie chwalą go za wysoki komfort podróżowania. Dla klientów frachtowych prom Nova Star jest bardzo dobrym uzupełnieniem promu Wawel na linii promowej z Gdańska do Nynäshamn – podkreśla Redmerski.

Według prognoz PŻB dzięki eksploatacji promu Nova Star, przewozy samochodów ciężarowych na linii Gdańsk – Nyneshamn mają w tym roku wzrosnąć o 62,7 %, samochodów osobowych o 47,6%, a pasażerów o 48,9 %. – W bieżącym roku Polska Żegluga Bałtycka przewiezie około 140 tys. ciężarówek i 350 tys. pasażerów – szacuje prezes PŻB.

Według prognoz kołobrzeski armator ma zakończyć rok 2019 dodatnim wynikiem finansowym, w odróżnieniu od prawie 11 milionów straty w roku ubiegłym.

Odmłodzona flota

Prom Nova Star od września 2018 pływa pomiędzy Gdańskiem, a szwedzkim portem Nynäshamn, położonym 60 km od Sztokholmu. Ten 8-letni prom może przewieźć 1215 pasażerów, w tym 648 w kabinach w jednym rejsie. Podróżujący mogą spędzać czas podczas rejsu w bardzo komfortowych warunkach, mając do dyspozycji sklep, kafeterie, restaurację, salę konferencyjną oraz największe na Bałtyku kasyno. Na promie znajdują się również miejsca przeznaczone dla najmłodszych pasażerów. To wszystko sprawia, że Nova Star jest idealnym rozwiązaniem dla szerokiego grona klientów, także dla rodzin  z dziećmi.

Nova Star jest trzecią jednostką zakupioną przez kołobrzeskiego armatora w ciągu ostatnich 5 lat w ramach planu odnowy floty. W 2014 r. PŻB kupiła prom Mazovia, który od 2015 roku pływa na linii Świnoujście – Ystad.  W 2017 roku kołobrzeski armator pozyskał kolejną jednostkę – prom Cracovia, który również pływa pomiędzy Świnoujściem i Ystad.

Polska Żegluga Bałtycka S.A. , występująca pod marką Polferries, eksploatuje pięć promów operujących na liniach:

• Gdańsk – Nynäshamn –  m/f Nova Star, m/f Wawel.

• Świnoujście – Ystad, a w połączeniu z przeprawą przez most Oresund połączenie Świnoujście – Kopenhaga przez Ystad –  m/f Cracovia, m/f Mazovia i m/v Baltivia.

Polska Żegluga Bałtycka, pomimo kupna promu Nova Star, w dalszym ciągu potrzebuje kolejnych jednostek dla modernizacji i rozwoju swojej floty. Kupno nowych promów pasażersko- samochodowych przez kołobrzeskiego armatora, które mają zostać zbudowane w ramach programu Batory, jest w dalszym ciągu aktualne.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Logistyka korzysta z boomu w e-handlu

Firmy ledwo wyrabiają się z dostawami zakupów w sieci, ale jeszcze nie rozbudowują floty. ...

Wynagrodzenia kierowców nadal w górę

Nowe regulacje i brak kierowców sprawiają, że również w tym roku wzrosną ich wynagrodzenia. ...

Obwodnice dla ciężarówek

Ministerstwo Infrastruktury planuje wybudowanie do 2030 roku obwodnic stu miast. Trasy o łącznej długości ...

Ruch o jedną trzecią mniejszy

Na początku kwietnia ruch drogowy w Europie zmalał o jedną trzecią. W niektórych krajach ...

We Francji zmarło 35 kierowców z powodu koronawirusa

Związkowcy domagają się premii oraz ochrony rynku w postaci półrocznego zakazu kabotażu. We Francji ...

„To będzie jatka” — uważają spedytorzy na Wyspach

Niezależnie do tego, czy dojdzie do umowy Unii Europejskiej z Wielką Brytanią czy nie, ...