Pesa rozpoczęła dostawy tramwajów do Sofii

edf

Unijne wsparcie dla ekologicznej komunikacji sprzyja producentom tramwajów.

Pesa dostarczyła pierwsze Swingi do Soffi, 28 listopada tramwaje rozpoczęły kursy. Zawarta w styczniu br. umowa z sofijskim przewoźnikiem Stolichen Electrotransport EAD o wartości ponad 98 mln zł obejmuje dostawę 13 tramwajów Swing, części zamiennych oraz urządzeń diagnostycznych, jak również niezbędnego szkolenia. – Konsekwentnie stawiamy w Sofii na ekologiczny transport, dlatego właśnie zdecydowaliśmy się na zakup nowoczesnych tramwajów z Pesa, a nie tańszych autobusów czy trolejbusów. Cieszę się, że od jutra nowy Swing będzie woził pasażerów na linii 18 i mam nadzieję, że w ciągu dwóch lat kupimy kolejne 25 tramwajów – stwierdziła burmistrz Sofii Jordanka Fandykova.

Czytaj też: http://Track Tec wchodzi na Bałkany

Kontrakt jest częścią projektu „Zintegrowany projekt transportu miejskiego w Sofii – Faza II”, realizowanego przy wsparciu finansowym Programu Operacyjnego „Regiony w rozwoju” 2014-2020, współfinansowanego przez Unię Europejską za pośrednictwem Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Finalizowany kontrakt to już trzecia dostawa Pesy dla stolicy Bułgarii. Wcześniej bydgoska firma dostarczyła do Sofii 25 Swingów na bazie 2 umów, zawartej w 2013 roku na 20 sztuk oraz w 2016 r. na kolejne 5 sztuk. Po zakończeniu obecnej realizacji, linie tramwajowe w stolicy Bułgarii będzie obsługiwać łącznie 38 niskopodłogowych tramwajów Pesa Swing.

Miasto rozpisało przetarg na kolejne 25 tramwajów dla stolicy Bułgarii, a oferty złożyły 3 firmy, w tym Pesa.

Sofia użytkuje także 20 trójczłonowych wagonów metra Inspiro konstrukcji Siemensa, zbudowanych przez Newag. Spółka szacuje, że w latach 2021-2023 polski rynek tramwajów będzie wart 0,3 mld zł rocznie.

W tym roku tramwaje Pesy odebrały także Gorzów (14 Twistów) i Gdańsk. Gdańsk już ma pierwsze z 30 zamówionych tramwajów Jazz Duo. – Koszt jednego tramwaju to ponad 8 mln zł, więc to nie jest mało, ale miasto Gdańsk konsekwentnie realizuje program rozwoju komunikacji publicznej, pod nazwą Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej. Jest to program unijny, który daje nam pieniądze, nie tylko na zakup tramwajów, ale także na rozwój infrastruktury tramwajowej. Trwająca modernizacja torów na Stogach oraz budowa nowej linii tramwajowej na Nowej bulońskiej są współfinansowane właśnie z tych pieniędzy. Zakup 15 nowych tramwajów jest współfinansowany w 83 procentach przez podatników Unii Europejskiej – powiedziała prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz.

Czytaj też: http://Gorzów odebrał pierwszego Twista

Do Gdańska przyjedzie łącznie 30 nowych tramwajów Pesa Jazz Duo. Spółka GAiT skorzystała bowiem z opcji umowy podpisanej z Pesą Bydgoszcz w lutym 2018 roku na zakup 15 nowych tramwajów. Pozwala ona na rozszerzenie zamówienia o kolejne tramwaje tego samego typu. I tak,  w kwietniu tego roku spółka GAiT zamówiła kolejne 15 pojazdów tego typu. – Pesa miała swoje kłopoty, ciągłe wzloty i upadki, ale wiemy, że z tego kontraktu bardzo chce się wywiązać. Złożyliśmy zamówienie na kolejne 15 tramwajów do końca przyszłego roku. To są tramwaje dobrej jakości za dobrą cenę, dlatego jesteśmy cierpliwi i wyrozumiali – podkreślił prezes GAIT Maciej Lisicki.

Pesa produkuje 4 modele tramwajów, które używane są przez trzynaście miast w Polsce i sześć za granicą (Cluj, Kaliningrad, Kijów, Moskwa, Seged i Sofia).

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Pakiet Mobilności negocjowany nocą

Nad ranem 26 listopada mają zakończyć się negocjacje w sprawie Pakietu Mobilności. Wieczorem 25 ...

Nowy prezes BCT

ICTSI, właściciel BCT – Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego – nominował Wojciecha Szymulewicza na nowego prezesa zarządu BCT. ...

Wynajem hal. Co przyciąga najemców z zagranicy

Kto pamięta czasy, gdy za wynajęcie metra nowoczesnej hali firmy płaciły bez marudzenia 10 ...

Lufthansa przegrała w sądzie sprawę o pomoc dla Ryanaira

Lufthansa przegrała sprawę sądową o udzielanie pomocy publicznej władzom lotniska Frankfurt-Hahn, bo nie potrafiła ...

Dobre prognozy dla branży TSL, ale jest jeden problem

Logistycy i przewoźnicy inwestują miliardy złotych w magazyny i tabor, a także zwiększają zatrudnienie. ...

Zawodowi kierowcy w kiepskim stanie

Prowadzący ciężkie samochody są w coraz gorszej kondycji zdrowotnej. Ponad 80 proc. badanych kierowców zawodowych ...