OT Logistics, grupa specjalizująca się w spedycji, transporcie śródlądowym, usługach portowych i przewozach kolejowych, otrzymała wiążącą ofertę na zakup 81,08 proc. udziałów w firmie Deutsche Binnenreederei. Podmiot ten jest operatorem żeglugi śródlądowej w Niemczech i floty rzecznej. Nie podany z nazwy nabywca chce zapłacić za przejmowane aktywa około 19 mln euro (82,1 mln zł według obecnego kursu NBP). Do transakcji może dojść w I połowie przyszłego roku.

OT Logistics informuje, że ewentualna sprzedaż Deutsche Binnenreederei wpisuje się w założenia planu naprawczego grupy przyjętego prawie rok temu. Zakłada on redukcję zadłużenia firmy m.in. poprzez sprzedaż nieruchomości i aktywów operacyjnych. – Potencjalna sprzedaż udziałów niemieckiej spółki oraz jednostek pływających OT Logistics przynależnych do tej działalności pozwoli na zasilenie grupy znaczącą kwotą, która posłużyć może redukcji zadłużenia i uregulowaniu istotnych zobowiązań. To kolejna pozytywna informacja, po umowie sprzedaży nieruchomości we Wrocławiu, która przybliża nas do celu planu naprawczego, czyli istotnej redukcji zadłużenia oraz wyraźnej poprawy płynności finansowej OT Logistics w kolejnych miesiącach – mówi cytowany w komunikacie prasowym Radosław Krawczyk, prezes giełdowej spółki.

Dodaje, że niemal cała dotychczasowa aktywność grupy w segmencie żeglugi śródlądowej prowadzona jest w Niemczech. – Skala działalność żeglugi śródlądowej w Polsce od wielu kwartałów pozostaje niewielka, głównie z uwagi na nieodpowiedni stan dróg wodnych – dodaje Krawczyk.

Deutsche Binnenreederei to niemiecka spółka z siedzibą w Berlinie, której podstawowym profilem działalności jest transport wodny i spedycja. Firma zajmuje się także składowaniem, przeładunkami, asystowaniem przy robotach hydrotechnicznych oraz innymi usługami związanymi z działalnością transportową i spedycyjną. Grupa OT Logistics dysponuje flotą około 600 jednostek żeglugi śródlądowej z czego zdecydowana większość wykorzystywana jest w Niemczech. Z ostatnich danych wynika, że po I półroczu 2019 r. segment żeglugi śródlądowej i pozostałych przewozów (w którym przychody Deutsche Binnenreederei stanowią większość), miał ponad 20-proc. udział w skonsolidowanej sprzedaży całej grupy.

Giełdowi inwestorzy pozytywnie zareagowali na informacje o możliwej sprzedaży biznesu rzecznego. Już na otwarciu sesji akcjami OT Logistics handlowano po 4,9 zł, co oznaczało wzrost o 4,3 proc. Z kolei w połowie sesji kurs sięgał nawet 5,7 zł (+21,3 proc.).