Pociąg z Chin już w Sławkowie

Pierwszy pociąg z Chin dotarł do Sławkowa. LHS ma nadzieję, że nowe połączenie stanie się regularne i będzie obsługiwało przewozy w dwie strony.

Publikacja: 06.01.2020 15:14

Pociąg z Chin już w Sławkowie

Foto: logistyka.rp.pl

W godzinach porannych 5 stycznia 2020 roku do stacji Hrubieszów LHS, na granicy polsko-ukraińskiej, przyjechał pierwszy pociąg z 45 kontenerami z Chin. Wyruszył 24 grudnia w Xi’an położonego w środkowej części kraju.

Ładunki po przejechaniu blisko 9,5 tys. km dotarły do stacji końcowej Sławków LHS. W Euroterminalu Sławków kontenery zostaną przeładowane na wagony kolejowe oraz samochody i dostarczone do odbiorców docelowych. Przejazd tą trasą kolejową zajął tylko 12 dni.  – Cieszę się, że pociąg szybko i bezpiecznie dotarł do Polski, wykorzystując najdalej na Zachód wysuniętą linię szerokotorową. Dzięki temu rozszerzamy naszą ofertę transportową i logistyczną o kolejne produkty intermodalne. Wpisuje się to w strategię spółki, której celem jest dywersyfikacja przewozów i kierunków transportu – podkreśla prezes zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Zbigniew Tracichleb.

Uruchomienie połączenia z Chin do Sławkowa jest efektem kilkuletniej pracy nad tym projektem. Nawiązanie współpracy PKP LHS z Xi’an Free Trade Port Construction and Operation oraz partnerami logistycznymi z Kazachstanu, Rosji i Ukrainy pozwoli na uruchomienie regularnych połączeń z Xi’an do Sławkowa LHS, które docierać będą w 10-12 dni.

– O wyborze szerokotorowej linii LHS zdecydowały nasze atuty, takie jak: brak konieczności przeładunku na granicy Unii Europejskiej, możliwość prowadzenia najdłuższych pociągów kontenerowych w Europie o długości do 950 m oraz potencjał Euroterminala Sławków – wymienia członek zarządu do spraw handlu i eksploatacji PKP LHS Dariusz Sikora.

Wskazuje, że Euroterminal Sławków to hub logistyczny posiadający duże możliwości dalszej dystrybucji ładunków z Chin oraz ich koncentracji i wysyłki w drogę powrotną. Sławków to również początek trans-kaspijskiej trasy TMTM, co stwarza dogodną możliwość eksportu żywności, a tym samym zbalansowania ładunków w kierunku do Chin. – Obie trasy odegrają ważną rolę w rozwoju przewozów kolejowych na Nowym Jedwabnym Szlaku – przekonuje Sikora.

Czytaj więcej w: Nowy tabor dla kolejowych przewozów kontenerów

Długość całej trasy z Xi’an przez Kazachstan, Rosję i Ukrainę do Sławkowa LHS wynosi 9477 km. Zlokalizowany na stacji końcowej linii szerokotorowej Euroterminal Sławków to nowoczesny terminal kontenerowy, który obsługuje siatkę stałych połączeń kolejowych m.in. z Gdańskiem, Swarzędzem, Maddaloni we Włoszech czy Schwarzheide w Niemczech.

Xi’an liczy 13 milionów mieszkańców, jest ważnym ośrodkiem gospodarczym z rozwiniętym przemysłem wysokich technologii, maszynowym, elektrotechnicznym i hutniczym. Miasto jest również dawną stolicą Chin, to tutaj zaczynał się historyczny Jedwabny Szlak. Xi’an jest najszybciej rozwijającym się portem śródlądowym i centrum logistycznym na Nowym Jedwabnym Szlaku.

Czytaj więcej w: PKP modernizuje tabor

PKP LHS (PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o.) zarządza infrastrukturą szerokotorowej linii nr 65, oferuje usługę trakcyjną i dodatkowe usługi logistyczno-spedycyjne. Linia nr 65 to najdłuższa na terenie Polski kolejowa linia szerokotorowa (o rozstawie szyn 1520 mm) przeznaczona do transportu towarowego. Jest jednocześnie najdalej na zachód wysuniętą linią szerokotorową w Europie. Łączy kolejowe przejście graniczne Hrubieszów/Izow ze Śląskiem, gdzie w Sławkowie w Zagłębiu Dąbrowskim (25 km od Katowic) kończy swój bieg. Linia nr 65 liczy prawie 400 km i umożliwia transport towarów bez konieczności ich przeładunku na granicy.

Do tej pory praktycznie wszystkie pociągi z Chin wjeżdżały do Polski przez Małaszewicze. Mają tam terminale m.in. PKP Cargo oraz Adampol.

W godzinach porannych 5 stycznia 2020 roku do stacji Hrubieszów LHS, na granicy polsko-ukraińskiej, przyjechał pierwszy pociąg z 45 kontenerami z Chin. Wyruszył 24 grudnia w Xi’an położonego w środkowej części kraju.

Ładunki po przejechaniu blisko 9,5 tys. km dotarły do stacji końcowej Sławków LHS. W Euroterminalu Sławków kontenery zostaną przeładowane na wagony kolejowe oraz samochody i dostarczone do odbiorców docelowych. Przejazd tą trasą kolejową zajął tylko 12 dni.  – Cieszę się, że pociąg szybko i bezpiecznie dotarł do Polski, wykorzystując najdalej na Zachód wysuniętą linię szerokotorową. Dzięki temu rozszerzamy naszą ofertę transportową i logistyczną o kolejne produkty intermodalne. Wpisuje się to w strategię spółki, której celem jest dywersyfikacja przewozów i kierunków transportu – podkreśla prezes zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Zbigniew Tracichleb.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach