Nadal nie wiadomo jak docelowo będzie funkcjonować granica z Wielką Brytanią.

Unia wynegocjowała z Brytyjczykami, że po ich wyjściu z UE nic się nie zmieni w okresie przejściowym, który potrwa do końca tego roku. W okresie przejściowym obowiązują te same regulacje co do tej pory.

W tym czasie obie strony planują wynegocjować porozumienie, które określi m.in. zasady wymiany handlowej i przewozów. Rząd Borisa Johnsona otrzymał od wyborców mocny mandat i zapowiada liberalne podejście do handlu.

Przemysł transportowy zadaje sobie pytanie co będzie, jeżeli strony nie wynegocjują porozumienia w wyznaczonym czasie, choć Johnson wyklucza taką możliwość. Najprawdopodobniej przedłużą okres przejściowy, podobnie jak działo się z datą brexitu.

Natomiast doradczy Institute For Government i branżowe stowarzyszenie Freight Transport Association ostrzegają, że brak porozumienia na koniec roku może doprowadzić do bezumownego brexitu.

Czytaj więcej w: Do Anglii bez papierowych dokumentów

Nie ma także jasno określonej przyszłości granicy pomiędzy Irlandią oraz Irlandią Północną. Protokół porozumienia przewiduje, że przez najbliższe kilka lat nic się nie zmieni, jednak IfG przypuszcza, że taki zapis może doprowadzić do tarć pomiędzy Irlandią Północną i resztą Wielkiej Brytanii.

Przemysł obawia się, że powtórzy się blokada granicy i okolicznych autostrad po stronie brytyjskiej spowodowana niewydolnością procedur kontrolnych. Infrastruktura graniczna po obu stronach kanału nie jest przygotowana do prowadzenia kontroli. Brakuje miejsca na tysiące ciężarówek, które dziennie pokonują Kanał La Manche.

Przez tę cieśninę przejeżdża dziennie ponad 4,5 tys. ciężarówek, z których co czwarta ma polskie rejestracje. Odprawa ciężarówki na terminalu kolejowym i promowym przeciętnie zajmuje 20 sekund. Przewoźnicy wskazują, że przy takim tempie odpraw nie ma miejsca na błąd. Spóła Eurotunnel przygotowała na wypadek awarii (np. zmiana ciągnika) parking eksportowy na 90 miejsc, który można 4-krotnie powiększyć.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Znów rosną przewozy intermodalne z polskich portów

Operatorzy intermodalni zanotują bardzo dobry rok. Rozbudowują połączenia i terminale. Urzędu Transportu Kolejowego podał, ...

Alternatywne dostawczaki

Przepisy zmuszają do produkcji i stosowania aut z napędem alternatywnym. Jak zrobić, żeby to ...

Standardy ułatwią logistykę

Cyfryzacja logistyki jest już koniecznością spowodowaną wymaganiami konsumentów. Ich oczekiwania są wysokie – chcą ...

InPost poszerza współpracę z Kauflandem

Zarządzana przez Rafała Brzoskę firma kurierska zyska nawet 75 nowych lokalizacji pod swoje paczkomaty. ...

TRAKO 2019 WIDEO | Anna Lenarczyk, Przewozy Regionalne: Podróże bez barier

Innowacyjność wprowadzanej przez nas platformy „Podróże bez barier” polega na tym, że pasażer z ...

Europarlament nie odpuszcza Pakietu Mobilności

Europosłowie Komisji Transportu TRAN zajmą się 2 kwietnia tysiącami poprawek zgłoszonymi do Pakietu Mobilności. ...