Dłuższe korki w polskich miastach

Przybywa samochodów i wydłużają się korki. Najgorzej w Krakowie.

Publikacja: 29.01.2020 06:49

Dłuższe korki w polskich miastach

Foto: logistyka.rp.pl

W przygotowanym przez TomTom rankingu najbardziej zakorkowanych miast w Europie, Łódź i Kraków znalazły się (odpowiednio) na ósmym i dziewiątym miejscu. Czas podróży jest w nich dłuższy od uzyskanego przy najniższym natężeniu ruchu o 47 i 45 proc. Oznacza to, że średnio każda podróż jest niemal o połowę dłuższa niż odbyta w godzinach nocnych.

Listę otwiera Moskwa, w której przejazd wydłuża się w korkach o 59 proc. czasu normalnego, następnie znajdują się Stambuł (55 proc.), Kijów (53 proc.), Bukareszt (52 proc.), St. Petersburg (49 proc.), Dublin (48 proc.) i Odessa (47 proc.).

Na polskiej liście za dwoma już wymienionymi miastami znajdują się: Poznań (44 proc.), Warszawa (40 proc.), Wrocław (39 proc.), Bydgoszcz (34 proc.), Trójmiasto (33 proc.), Szczecin (30 proc.), Lublin (27 proc.) i Białystok (26 proc.).

Czytaj więcej w: Fatalny grudzień w europejskich rejestracjach

W ostatnim roku czas podróży wydłużył się we wszystkich polskich miastach, które znalazły się w rankingu. W Krakowie i Poznaniu korki zwiększyły się o 5 proc., we Wrocławiu o 4 proc., w Łodzi, Bydgoszczy, Trójmieście i Szczecinie o 3 proc., w Lublinie o 2 proc. zaś w Warszawie i Białymstoku o 1 proc.

W Polsce w 2019 roku zarejestrowano ponad 625 tys. nowych lekkich pojazdów i blisko 930 tys. używanych, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Wyrejestrowano ok. 400 tys. samochodów lekkich.

Na całym świecie przybywa szybciej aut niż dróg. Autorzy raportu podkreślają, że na 416 miast, które znalazły się w rankingu, natężenie ruchu wzrosło w 239 ośrodkach, a jedynie 63 miasta wykazały wymierne spadki.

TomTom, który jest niezależnym specjalistą od geolokalizacji wskazuje, że wąskimi gardłami polskich miast są:

Dla Łodzi:

  • Aleja Marszałka Edwarda Śmigłego-Rydza od skrzyżowania z Milionową do skrzyżowania z Aleją Marszałka Józefa Piłsudskiego
  • Bolesława Limanowskiego w pobliżu skrzyżowania z Zachodnią
  • Zachodnia od skrzyżowania z Bolesława Limanowskiego do skrzyżowania z Narutowicza

Dla Warszawy:

  • Aleja Wincentego Witosa/skrzyżowanie z Czerniakowską
  • Dolina Służewiecka od skrzyżowania z Aleją Komisji Edukacji Narodowej do skrzyżowania z Aleją Wilanowską
  • Aleja Wilanowska od skrzyżowania z Puławską do ulicy Karczocha
  • Wawelska od skrzyżowania z Aleją Niepodległości do skrzyżowania z Andrzeja Krzyckiego

Dla Krakowa:

  • Most Grunwaldzki
  • Zakopiańska od skrzyżowania z Orzechową i Armatury do skrzyżowania z Księdza Józefa Tischnera
  • Opolska od skrzyżowania z Kazimierza Wyki do skrzyżowania z Prądnicką

Dla Poznania:

  • Od Mostu Królowej Jadwigi do Ronda Rataje
  • Franklina Roosevelta od Ronda Kaponiera do skrzyżowania z Karola Libelta
  • Jana Pawła II od skrzyżowania z Arcybiskupa Antoniego Baraniaka do Ronda Rataje

Dla Wrocławia:

  • Generała Kazimierza Pułaskiego od skrzyżowania z Traugutta do skrzyżowania z Hubską i Dyrekcyjną
  • Traugutta od skrzyżowania z Generała Kazimierza Pułaskiego do skrzyżowania z Generała Tadeusza Kościuszki i Krakowską
  • Krakowska od Alei Armii Krajowej do skrzyżowania z Karwińską.

TomTom opracowuje m.in. dokładne mapy, oprogramowanie nawigacyjne, a dzięki nim informacje o ruchu drogowym i świadczy usługi w czasie rzeczywistym.

W przygotowanym przez TomTom rankingu najbardziej zakorkowanych miast w Europie, Łódź i Kraków znalazły się (odpowiednio) na ósmym i dziewiątym miejscu. Czas podróży jest w nich dłuższy od uzyskanego przy najniższym natężeniu ruchu o 47 i 45 proc. Oznacza to, że średnio każda podróż jest niemal o połowę dłuższa niż odbyta w godzinach nocnych.

Listę otwiera Moskwa, w której przejazd wydłuża się w korkach o 59 proc. czasu normalnego, następnie znajdują się Stambuł (55 proc.), Kijów (53 proc.), Bukareszt (52 proc.), St. Petersburg (49 proc.), Dublin (48 proc.) i Odessa (47 proc.).

Pozostało 81% artykułu
Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach