Firmy budowlane czeka skok technologiczny

Na rynku infrastruktury kolejowej jest coraz więcej polskich firm budowlanych. Dostęp do wydajnych maszyn może zostać przyspieszony przez pool maszyn.

Publikacja: 30.01.2020 08:44

Firmy budowlane czeka skok technologiczny

Foto: logistyka.rp.pl

Resort infrastruktury sygnalizuje branży budowlanej konieczność inwestycji w nowy, wydajny sprzęt budowlany. Ministerstwo Infrastruktury zapewnia, że w najbliższych latach finansowania inwestycji nie zabraknie. Ministerstwo zdobyło w 2019 roku dla kolei dodatkowe 16,5 mld zł. Do Krajowego Programu Kolejowego rząd dosypał 10 mld zł, a do programu Kolej Plus 6,5 mld zł.

Potencjał polskich firm

Prezes PKP SA Krzysztof Mamiński wskazuje, że inwestycje kolejowe zapewniają wykonawcom stabilność zamówień. Koleje są w trakcie największej w historii rozbudowy, wartej 76 mld zł. Wśród przetargów 30 miało wartość ponad miliarda zł i niektóre trafiły także do polskich firm. – Krajowe firmy mają potencjał budowalny, a niektóre zebrały portfel zamówień wart po kilka mld zł – zapewnia prezes PKP PKL Ireneusz Merchel.

Wskazuje, że już drugi rok z rzędu w przetargach startuje coraz więcej polskich firm. Ubiegają się o kontrakty warte po kilkaset mln zł, gdy w 2016 roku sięgali po przetargi o rząd wielkości mniejsze.

Czytaj więcej w: Pociągi dla CPK projektowane z Japończykami?

W 2018 roku 40 proc. przetargów wygrali wykonawcy z polskim kapitałem, drugie tyle z kapitałem zagranicznym i oddziałem w Polsce, reszta przypadła na podmioty zagraniczne. – W pierwszej piątce największych wykonawców są dwie firmy z krajowym kapitałem, a w pierwszej dziesiątce jest także spółka PKP PLK z portfelem zamówień o wartości przeszło miliarda złotych – podkreśla Merchel.

Wykonawcy, inwestujcie w sprzęt

Krajowy Program Kolejowy zbliża się do półmetka, a prawdopodobnie za 2 lata rozpocznie się realizacja budowy CPK, którego komponent kolejowy jest porównywalny wielkością z KPK. Dla połączenia nowego lotniska z siecią kolejową PKP PLK wyremontuje 3,5 tys. km torów, zaś spółka CPK zbuduje 1,6 tys. km nowych linii, w nowym śladzie. – Wartość rocznych wydatków na infrastrukturę sięgnie 50 mld zł – szacuje prezes CPK Mikołaj Wild.

To o blisko 40 proc. więcej od obecnych wydatków. – Kolejowe zamówienia zapewniają przewidywalność dla firm wykonawczych. To zachęca do inwestycji w sprzęt o wyższej efektywności. Oczekujemy skoku technologicznego od polskiej branży budowlanej – stwierdza Wild.

Nowy, wydajny sprzęt jest jednak kosztowny. Pociągi do potokowej wymiany nawierzchni, oczyszczarki tłucznia lub  podbijarki to drogie maszyny. Pomysłem na zmniejszenie inwestycji jest pool sprzętowy. – Rząd podchodzi pozytywnie do tego pomysłu – zaznacza Mamiński.

Przyznaje, że pomysł wymaga opracowania, ale skutki byłyby korzystne dla wszystkich: szybsze zastosowanie wydajnych maszyn i bardziej intensywne ich wykorzystanie.

Resort infrastruktury sygnalizuje branży budowlanej konieczność inwestycji w nowy, wydajny sprzęt budowlany. Ministerstwo Infrastruktury zapewnia, że w najbliższych latach finansowania inwestycji nie zabraknie. Ministerstwo zdobyło w 2019 roku dla kolei dodatkowe 16,5 mld zł. Do Krajowego Programu Kolejowego rząd dosypał 10 mld zł, a do programu Kolej Plus 6,5 mld zł.

Potencjał polskich firm

Pozostało 87% artykułu
Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach