Rośnie popyt na przesyłki lotnicze, a wraz z nim ceny i opóźnienia

Konflikt na Morzu Czerwonym zmusił nadawców do sięgnięcia po transport lotniczy. Dostępność przestrzeni ładunkowej i ceny powinny poprawić się w letnim rozkładzie lotów.

Publikacja: 24.04.2024 12:52

Rośnie popyt na przesyłki lotnicze, a wraz z nim ceny i opóźnienia

PLL LOT

Foto: PLL LOT

W transporcie lotniczym ładunków od kwartału widoczne jest ożywienie. Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych IATA szacuje, że całkowity popyt mierzony w tonokilometrach (CTK) wzrósł o 18,4% w porównaniu do poziomów ze stycznia 2023 roku (19,8% do operacji międzynarodowych). – Pierwszy kwartał 2024 jednoznacznie wskazuje, że sytuacja względem roku ubiegłego uległa poprawie. Według WorldACD, które monitorują niemal 80% globalnego przepływu cargo, linie lotnicze przewiozły go o 11.3% więcej, niż w pierwszym kwartale 2023. Ten trend jest widoczny zarówno w Polsce, jak i regionach Europy Centralnej i Wschodniej. Inne źródła mierzące globalną wymianę handlową podają, że w porównaniu do 2019 w Q1 2024 mamy o +9.8% większe wolumeny w transporcie lotniczym – wskazuje dyrektor Biura Cargo i Poczty PLL LOT Michał Grochowski. 

Kierunek Azja

Dodaje, że popyt na usługi cargo jest widocznie większy niż w roku ubiegłym, co jednocześnie wywiera dużą presję ze strony rynku. – Jest to szczególnie widoczne w Polsce, Czechach i Słowacji. Z perspektywy Polskich Linii Lotniczych LOT szczególnie dobre wyniki notujemy na kierunkach Azja – Europa. Duży popyt odczuwamy również na kierunku z Azji do Ameryki – zaznacza Grochowski.

Czytaj więcej

Koleje dla CPK na 350 km/h

Powodem rosnącego zainteresowanie przewozów na trasach azjatyckich jest trwający już od ponad 4 miesięcy kryzys na Morzu Czerwonym. – Blokada Kanału Sueskiego sprawia, że firmy szukają innych możliwości transportowych – tłumaczy Airfreight Product Director - CEE, Rohlig Suus Logistics Mariusz Filec.

Nie jest to jedyny powód wzrostów. – Równie ważnym czynnikiem są przesyłki ecommerce potentatów rynku chińskiego odzieżowego. Tendencje wskazują, że coraz więcej konsumentów dokonuje zakupów na platformach handlu elektronicznego, a międzykontynentalny charakter tych przedsiębiorstw oraz szybkość z jaką oczekuje się od nich dostaw, mają ogromny wpływ na rynek lotniczy. W przypadku niektórych operatorów lotniczych handel elektroniczny stanowi obecnie ponad 50% ich przychodów między Azją Wschodnią a Europą – wskazuje Head of Business Services Airfreight, DB Schenker Kamil Rarak. 

Zatłoczone porty lotnicze

Rarak dodaje, że największe korki są na rynku chińskim oraz w Azji Południowej (Indie, Pakistan, Bangladesz). – To wielkie ośrodki produkcyjne dla firm z sektora fashion. Dzienne zapotrzebowanie na przewozy ubrań z tych regionów sięga od 3-5 tys. ton dziennie! Największe problemy z przepustowością cargo obserwujemy obecnie w takich portach lotniczych jak: Szanghaj, Hong Kong, Mumbai oraz Dhaka oraz w mniejszych m.in. Bangkok, Shenzhen i Rangun - portach lotniczych feed’ujących cargo HUBy – wymienia przedstawiciel DB Schenker. 

Podkreśla, że szybko się kurczy dostępność przestrzeni ładunkowej, co dodatkowo podbija stawki. – Z perspektywy globalnych biznesów firm spedycyjnych ta zależność jest największym wyzwaniem, z którym musimy się mierzyć – wskazuje Rarak. 

Czytaj więcej

Firmy transportowe coraz częściej trafiają do restrukturyzacji

Z kolei Filec zaznacza, że dla przedsiębiorstw z Chin naturalną alternatywą dla serwisu morskiego jest kolej, jednak dla firm z Indii, Bangladeszu, Pakistanu czy Wietnamu opcją najczęściej jest serwis łączony – morski oraz lotniczy. – Dlatego też największe „korki” obserwujemy na lotniskach w Dubaju (DXB oraz DWC). Towar droga morską dostarczany jest do Zjednoczonych Emiratów Arabskich, a następnie serwisem lotniczym do Europy. Ostatnio na utrudnienia na tych terminalach wpływ miała także ogromna ulewa, która wyłączyła operacje na 3 dni. Jednak jak informują władze portu, wszystko już wróciło do normy – zapewnia pracownik Rohlig Suus Logistics. 

Rosną ceny przesyłek

Wraz z większym popytem zaczęły również rosnąć stawki i tzw. dodatki paliwowe u większości linii lotniczych. – W ciągu ostatnich 4 tygodni do Europy były to wzrosty rzędu 30-70% per kg – przyznaje Rarak.

Zaznacza, że bez wcześniejszego zabezpieczenia dużych biznesów poprzez wykupienie określonej przestrzeni ładunkowej w liniach lotniczych firmy spedycyjne musiałyby pokryć tę ogromną różnicę mając już zatwierdzone i wygrane globalne kwotacje. 

Przedstawiciel PLL LOT dodaje, że stawki wzrastają na kierunkach azjatyckich. – Niestety są kompensowane w znacznej części poprzez spadki widoczne na kierunkach: Ameryka – Europa – zaznacza Grochowski.

Czytaj więcej

Ukraina ściąga mężczyzn w wieku poborowym

Natomiast Filec pociesza, że wzrostu stawek nie jest już tak dynamiczny, jak na początku roku. – Widać, że wyhamowuje. Co więcej, w najbliższym czasie spodziewane są spadki cen za sprawą zmian rozkładów rejsów z zimowych na letnie. Jest to powszechne zjawisko rynkowe. W tym okresie linie lotnicze uruchamiają więcej połączeń międzykontynentalnych pasażerskich (o ok. 10%), co jest związane z turystyką. Konsekwencją tego jest wzrost dostępnych przestrzeni ładunkowych, co może także przełożyć się obniżenie stawek – przypuszcza szef przesyłek lotniczych w Rohlig Suus Logistics. 

W transporcie lotniczym ładunków od kwartału widoczne jest ożywienie. Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych IATA szacuje, że całkowity popyt mierzony w tonokilometrach (CTK) wzrósł o 18,4% w porównaniu do poziomów ze stycznia 2023 roku (19,8% do operacji międzynarodowych). – Pierwszy kwartał 2024 jednoznacznie wskazuje, że sytuacja względem roku ubiegłego uległa poprawie. Według WorldACD, które monitorują niemal 80% globalnego przepływu cargo, linie lotnicze przewiozły go o 11.3% więcej, niż w pierwszym kwartale 2023. Ten trend jest widoczny zarówno w Polsce, jak i regionach Europy Centralnej i Wschodniej. Inne źródła mierzące globalną wymianę handlową podają, że w porównaniu do 2019 w Q1 2024 mamy o +9.8% większe wolumeny w transporcie lotniczym – wskazuje dyrektor Biura Cargo i Poczty PLL LOT Michał Grochowski. 

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Lotniczy
Budowa obiektów CPK ruszy w 2026 roku
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Lotniczy
Baranowskie lotnisko neutralne węglowo
Lotniczy
Chińczycy przejmują przewozy europejskiego cargo
Lotniczy
Lotnictwo musi stosować coraz więcej kosztownych paliw syntetycznych
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Lotniczy
CPK będzie o 20 mld zł tańsze i wiemy kiedy powstanie
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego