Obsługa ładunków kolejowych przesyłanych pomiędzy Dalekim Wschodem, głównie Chinami, i Unią Europejską to obiecujące przedsięwzięcie, które potencjalnie może zapewnić setki milionów euro wpływów.
Przykładem sukcesu może być funkcjonujący od ponad 20 lat port w Duisburgu, który przy niecałych 280 mln euro wpływów notuje ponad 40 mln euro zysku brutto. Profesor SGH Paweł Lesiak zaznacza, że większość towarów obracanych między Chinami a UE wzdłuż kolejowego Nowego Jedwabnego Szlaku jest obsługiwana terminalowo właśnie w niemieckim Duisburgu. – Niemcy nie tyle zarabiają na przewozach, co na obsłudze celno-podatkowej, handlingowej i dystrybucji towarów chińskich – podkreśla prof. SGH. – Problem polega na tym, że Polska nie jest w stanie wyręczyć Duisburg w dystrybucji chińskich towarów, a nie za bardzo wiadomo, jak na samych przewozach zarobić – wskazuje Lesiak. Dodaje, że na razie wygląda na to, że poprzez tzw. ulgę intermodalną dopłacamy do interesu, który tak naprawdę „kręci się” w Niemczech.
Walczyć i nie odpuszczać
Nie powinniśmy odpuszczać Nowego Jedwabnego Szlaku, bo jesteśmy naturalną bramą dla największych tego typu potoków tranzytowych do wiodących ośrodków przemysłowych Europy Zachodniej. Korzysta z tego przy okazji nasz handel i przemysł – zaznacza przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński.
Sytuację już wykorzystał logistyczny koncern Mosolf, który w łódzkim terminalu Spedcont ładuje do kontenerów samochody przeznaczone dla chińskiego odbiorcy.
Za przewozy z Chin wzięły się takie duże spółki jak Adampol, CTL i PCC Intermodal. Specjalizujący się w przewozach gotowych samochodów Adampol ma w Małaszewiczach własny terminal, CTL jest prywatnym przewoźnikiem kolejowym z terminalem w Kuźnicy Białostockiej, natomiast PCC Intermodal jest jednym z największych w kraju operatorów pociągów kontenerowych i dysponuje terminalami wewnątrz kraju. Na polsko-białoruskiej granicy powstają także niezależne terminale przeładunków małych firm jak Expleo w Siemianówce oraz Centrum Logistyczne Łosośna obok Kuźnicy Białostockiej.