Kontenery nie zastąpiły kruszyw

W 2019 roku przewozy kolejowe zmalały w stosunku do 2018 roku, ale i tak są większe niż w 2017 roku.

Publikacja: 02.02.2020 19:25

Kontenery nie zastąpiły kruszyw

Foto: PKP LHS Sławków

W minionym roku praca przewozowa kolei wyniosła 55,9 mld tkm, co oznacza 6,3-procentowy spadek w stosunku do rekordowego 2018 roku. Praca eksploatacyjna przekroczyła 82,3 pociągokilometry, czyli zmalała o 6,4 proc.

Koleją przetransportowano ponad 236 mln ton ładunków, co stanowi spadek o 5 proc. w porównaniu do 2018 roku, wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego. Wszystkie miesiące 2019 roku były gorsze niż w roku wcześniejszym. Największe spadki UTK zarejestrował w czerwcu (blisko 11 proc r/r) oraz w grudniu (blisko 10 proc.).

W przewozach towarowych liderem było PKP Cargo z udziałem ponad 40 proc. wg masy oraz prawie 44 proc. wg pracy przewozowej. Na drugiej pozycji według pracy przewozowej znajduje się Lotos Kolej, która zdobyła blisko 10 proc. udziałów, przed DB Cargo Polska z niecałymi 6 proc.

Czytaj więcej w: Zarobić na przewozach z Chin

Według przewiezionej masy na drugim miejscu jest DB Cargo z wynikiem 17 proc. wg masy towarów, przed Lotos Kolej z 5,4-procentowym udziałem.

Rośnie udział mniejszych przewoźników. W 2019 r. przedsiębiorcy, których udział w rynku nie przekraczał 1 proc., przetransportowali łącznie 13 proc. masy ładunków.

Średnia odległość przewozy jednej tony utrzymuje się od kilku lat na podobnym poziomie przekraczającym 230 km.

UTK nie podliczył jeszcze przewozów intermodalnych. Po trzech kwartałach ich udział w pracy przewozowej przekroczył 12 proc. i był o 0,6 pp większy niż w 2018 roku. – Z roku na rok rośnie masa przewozów intermodalnych. Ten rodzaj transportu ma przed sobą przyszłość i należy go rozwijać – uważa prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra.

W segmencie intermodalnym pierwsze miejsce ma PKP Cargo z udziałem niecałych 49 proc. (wg pracy przewozowej), przed Captrain Polska (ponad 12,5 proc.) i DB Cargo Polska (10,6 proc.).

W minionym roku praca przewozowa kolei wyniosła 55,9 mld tkm, co oznacza 6,3-procentowy spadek w stosunku do rekordowego 2018 roku. Praca eksploatacyjna przekroczyła 82,3 pociągokilometry, czyli zmalała o 6,4 proc.

Koleją przetransportowano ponad 236 mln ton ładunków, co stanowi spadek o 5 proc. w porównaniu do 2018 roku, wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego. Wszystkie miesiące 2019 roku były gorsze niż w roku wcześniejszym. Największe spadki UTK zarejestrował w czerwcu (blisko 11 proc r/r) oraz w grudniu (blisko 10 proc.).

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach