Blokady granic dla ciężarówek

Pomimo unijnych apeli o niezamykanie granic dla samochodów ciężarowych, takie blokady są wprowadzane.

Publikacja: 13.03.2020 21:43

Blokady granic dla ciężarówek

Foto: logistyka.rp.pl

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych otrzymało informację, że od 13 marca Węgry nie wpuszczają samochodów ciężarowych z Austrii i Słowenii. W przypadku przejść granicznych z innymi krajami, Węgry narzuciły obowiązkowe marszruty dla ruchu tranzytowego.

Słowenia do 12 marca, od 22.00, nie wpuszcza samochodów ciężarowych z kierowcami nie mającymi paszportu Słoweńskiego. Reszta aby wjechać musi mieć zaświadczenie nie starsze niż 3 dni potwierdzające niezainfekowanie koronawirusem.

Słowenia wpuszcza z Włoch ciężarówki tylko po warunkiem, że jest to przewóz dwustronny lub z lekami, pocztą lub pomocą humanitarną. Mimo zmniejszonego ruchu na granicy włosko-słoweńskiej, ciężarówki czekają do 10 godzin na przejazd granicy. Granica słoweńsko-chorwacka jest zamknięta dla wszelkiego ruchu wjeżdżającego od Włoch. Ciężarówki stoją na granicy słoweńsko chorwackiej do 3 do 10 godzin.

Czytaj więcej w: Czesi kontrolują autobusy na granicach

Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk zapewnia, że granice nie będą zamknięte dla przewozy rzeczy. – Słowacy i Czesi nie wprowadzili tego. Minister transportu Ukrainy też złożył deklarację że takiej blokady nie będzie, podobnie jak Litwie – wymienia minister Adamczyk.

Przypomina, że w środę 18 marca zaplanowane jest nadzwyczajne spotkanie z komisarz transportu. – Będzie to okazja do omówienia ograniczeń. Tam gdzie mogę interweniuję bezpośrednio. Ukraina zamknęła przejście LHS, gdzie nie ma przewozów osobowych – ktoś nie pomyślał. Nie wyobrażam sobie zakazu dla ruchu ciężarówek. Może wprowadzone będą obostrzenia, np. zakaz korzystania z przygodnych parkingów, ale nie zakazy ruchu – zapewnia minister Adamczyk.

Czytaj więcej w: Włochy odcięte od transportu

Tam gdzie nie ma zakazu są gigantyczne kolejki. – Na granicy włosko-austriackiej kolejka ciężarówek liczy od 50-do 60 km, a czas oczekiwania na przejazd to kilkanaście godzin – zaznacza przewoźnik z Siedlec Karol Rychlik.

Członek prezydium Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego IRU i prezes ZMPD Jan Buczek przypomina, że IRU zwróciła się do Komisji Europejskiej o ochronę kierowców i zapewnienie swobodnego przepływu dóbr i usług. – Zamknięcie granic dla transportu drogowego zrujnuje gospodarki państw. Musimy robić wszystko, aby transport nie zamarł – apeluje Buczek.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych otrzymało informację, że od 13 marca Węgry nie wpuszczają samochodów ciężarowych z Austrii i Słowenii. W przypadku przejść granicznych z innymi krajami, Węgry narzuciły obowiązkowe marszruty dla ruchu tranzytowego.

Słowenia do 12 marca, od 22.00, nie wpuszcza samochodów ciężarowych z kierowcami nie mającymi paszportu Słoweńskiego. Reszta aby wjechać musi mieć zaświadczenie nie starsze niż 3 dni potwierdzające niezainfekowanie koronawirusem.

Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności