W Małaszewiczach przeładunki kontenerów z Chin biją rekordy

Planowane nowe inwestycje, reaktywowane połączenia i elektroniczne dokumenty.

Publikacja: 03.07.2020 11:03

W Małaszewiczach przeładunki kontenerów z Chin biją rekordy

Foto: logistyka.rp.pl

W ostatnim miesiącu spółka Adampol na terminalu w Małaszewiczach notuje rekordy przeładowanych i obsłużonych kontenerów. – Zwiększona ilość wynika z dostarczenia kontenerów zatrzymanych uprzednio przez sytuację epidemiologiczną w Chinach oraz nałożenia się bieżących, planowanych uprzednio przesyłek. Z określeniem czy wróciliśmy do średniej ubiegłorocznej warto byłoby poczekać jeszcze kilka miesięcy i porównać analogiczne okresy w roku ubiegłym – stwierdza zastępca dyrektora ds. handlowych, Centrum Logistyczne w Małaszewiczach Barbara Wójcik. 

Poprawiło się zaopatrzenie w kontenery

Spowodowane pandemią zatory na stacjach nadania w Chinach zostały rozładowane. – Ruch pociągów wrócił do normy, jednakże musimy brać pod uwagę zachwiania w cyklu planowania wynikające z sytuacji pogodowej – zastrzega Wójcik.

Czytaj więcej w: Rail Baltica opóźniona i droższa

Nastąpiło podtopienie linii kolejowych w Mongolii, wskutek tego  na obu przejściach granicznych pomiędzy Chinami i Kazachstanem (Alashankou i Khorgos) do 30 czerwca br. ruch odbywał się tylko jedną nitką, co spowodowało powstanie kolejnego mini-zatoru. – Jesteśmy jednak przekonani, że nie będzie to miało większego przełożenia na wyniki miesięczne – zapewnia Wójcik.

Poprawiło się także zaopatrzenie w kontenery. – Przez pewien moment na rynku brakowało próżnych kontenerów, szczególnie w małych depotach. Przyczyną było anulowanie rejsów morskich z Chin do Europy. W obecnej chwili zaopatrzenie w próżne kontenery poprawiło się, ale nadal są pewne braki. Z tego powodu stworzył się wzmożony ruch próżnych kontenerów pomiędzy depotami w Europie – tłumaczy Wójcik.

Czytaj więcej w: PKP Cargo rozbudowuje terminal na chińskie pociągi

Zaznacza, że chociaż Adampol notuje zwiększoną ilość obsługiwanych przeładunków general cargo na trasie Chiny-EU-Chiny, to wciąż jednak głównym businessem na tej trasie są ładunki dla przemysłu samochodowego.

Właśnie dla ich obsługi Adampol uruchomił w listopadzie 2019 roku kolejowe połączenie na trasie Małaszewicze-Gdańsk-Małaszewicze. – Z powodu COVID-19 zawiesiliśmy to połączenie. Planujemy w najbliższym czasie wznowić je. Już przygotowaliśmy nowe warunki handlowe, dzięki którym mamy nadzieję sprawnie je reaktywować – planuje Wójcik.

Elektroniczne dokumenty

Na wzrost przewozów przygotowuje się także PKP Cargo, które kosztem 30 mln zł rozbuduje w najbliższym roku terminal przeładunkowy w Małaszewiczach. – Kolejowe przejścia na wschodniej granicy Polski, będącej wschodnią granicą Unii Europejskiej, są trzecim po Śląsku i portach morskich miejscem odbioru i nadania ładunków na polskim rynku kolejowym – podkreśla Mirosław Antonowicz z Akademii Koźmińskiego.

Czytaj więcej w: Kolejowe połączenie pomiędzy Litwą i Holandią odciąży drogi

Wskazuje, że polskiej kolei zależy na rozwoju przewozów towarowych w różnych segmentach. – Stąd tak istotne jest wykorzystanie potencjału infrastruktury szerokotorowej i np. Euroterminalu w Sławkowie który w końcu powinien być Centrum Logistycznym na skalę międzynarodową – zaznacza Antonowicz.

Ułatwieniem dla kolejowych przewozów będą cyfrowe dokumenty, w tym planowane wdrożenie elektronicznego wspólnego listu przewozowego CIM – SMGS, wykorzystywanego zarówno w charakterze dokumentu transportowego, jak i celnego, wprowadzenie uproszczonej procedury odpraw granicznych w systemie TOR-24. – To są korzystne i niezbędne  kroki dla podprawy funkcjonowania przejść granicznych – zaznacza Antonowicz.

W ostatnim miesiącu spółka Adampol na terminalu w Małaszewiczach notuje rekordy przeładowanych i obsłużonych kontenerów. – Zwiększona ilość wynika z dostarczenia kontenerów zatrzymanych uprzednio przez sytuację epidemiologiczną w Chinach oraz nałożenia się bieżących, planowanych uprzednio przesyłek. Z określeniem czy wróciliśmy do średniej ubiegłorocznej warto byłoby poczekać jeszcze kilka miesięcy i porównać analogiczne okresy w roku ubiegłym – stwierdza zastępca dyrektora ds. handlowych, Centrum Logistyczne w Małaszewiczach Barbara Wójcik. 

Pozostało 84% artykułu
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności