Znikają szlabany z autostrad GDDKiA

W pierwszym kwartale 2021 roku ruszy e-Toll, czyli nowy system poboru myta. Przewoźnicy będą musieli kupić nowe urządzenia pokładowe.

Publikacja: 06.11.2020 13:41

Znikają szlabany z autostrad GDDKiA

Foto: Fot. ViaToll

Kierowcy osobówek będą mogli skorzystać z e-Toll na A2 i A4 od grudnia 2021 roku, na tych drogach nie trzeba będzie zatrzymywać się, żeby opłacić myto.

Przewoźnicy zapłacą myto po nowemu

Do opłaty będą służyć nowe urządzenia pokładowe lub smartfony. Do Ministerstwa Finansów zgłosiło się pięciu dostawców urządzeń pokładowych, których przydatność zostanie zweryfikowana. KAS rozmawia także z pięcioma dostawcami EETS.

Czytaj więcej w: Już za pół roku e-Toll zastąpi ViaToll

Od 1 grudnia 2021 roku możliwe będzie nabycie elektronicznego biletu autostradowego. Po konsultacjach z przewoźnikami administracja zrezygnowała z pobierania numerów rejestracyjnych naczepy.

Resort przewiduje współistnienie viaToll i eToll przez kwartał, zatem w drugim kwartale 2021 roku viaToll zostanie wyłączony. Ministerstwo zapowiada próby wśród przewoźników jeszcze w tym roku. Na ukończeniu są testy wewnętrzne. System ma być bardzo szczelny, a zapewnią to kamery na wjeździe i wyjeździe z płatnego odcinka.

Czytaj więcej w: Najważniejsze urządzenie

e-Toll wykorzysta istniejącą infrastrukturę kontrolną oraz informatyczną. Nowe moduły IT kosztowały dotychczas 8 mln zł. Ministerstwo obiecuje także znaczne oszczędności w kosztach poboru myta na odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA (A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Sośnica). Zamiast 53,6 mln zł rocznie, koszt poboru zmaleje do 9 mln zł rocznie. Wydatki na ręczny pobór opłat stanowiły 24 proc. sum pozyskanych na tych odcinkach.

Ceny myta w górę

Resort skierował do konsultacji społecznych projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw. W ustawie MF zapowiada waloryzację stawek opłat od pojazdów ciężkich. Mechanizm waloryzacji stawek wykorzystuje wskaźnik inflacji w okresie trzech pierwszych kwartałów roku, podawany w komunikacie prezesa GUS. Waloryzacja pierwszy raz będzie obowiązywać od 2022 roku i ma zwiększyć przychody o 63 mln zł rocznie.

Czytaj więcej w: Niemcy decydują, czy transport będzie na prąd czy na wodór

Bez zmian pozostaje sieć 3700 km płatnych dróg. Brak opłaty drogowej oznacza 500-złotowy mandat.

Nowelizacja wprowadza nie tylko waloryzację opłat i kar, ale umożliwia wprowadzenie elektronicznego poboru opłat na wszystkich autostradach, także koncesjonariuszy.

Może do tego dojść po 2022 roku, gdy e-Toll zastąpi ręczny pobór opłat na autostradach zarządzanych przez GDDKiA. – Długofalowo dążymy do objęcia opłat na wszystkich autostradach w Polsce. Na koncesjonowanych też występują uciążliwe korki. Ze względu na obowiązujące umowy, zamiana będzie mogła nastąpić na wniosek koncesjonariusza. Szef KAS przejmowałby obowiązek poboru myta, co oznacza zmianę zakresu umowy. Szef KAS oszacuje koszt poboru, co ma znaczenie dla rozliczenia z koncesjonariuszem – tłumaczy wicedyrektor Departament Informatyzacji MF Maciej Górski.

Kierowcy osobówek będą mogli skorzystać z e-Toll na A2 i A4 od grudnia 2021 roku, na tych drogach nie trzeba będzie zatrzymywać się, żeby opłacić myto.

Przewoźnicy zapłacą myto po nowemu

Pozostało 93% artykułu
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności