Ponad miliard złotych miesięcznie na drogi

Generalna nie zwalnia tempa robót. Do końca roku odda do użytku jeszcze 45 km dróg.

Publikacja: 13.11.2020 10:25

Ponad miliard złotych miesięcznie na drogi

Foto: logistyka.rp.pl

W realizacji GDDKiA ma 97 zadań z Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 o łącznej długości ponad 1230 km, w tym blisko 139 km autostrad, 952 km dróg ekspresowych i 140 km dróg niższych klas.

W tym roku będą oddane do ruchu

Większość tych zadań realizowana jest w trybie „Projektuj i buduj” i w zależności od daty podpisania umowy część z nich jest na etapie projektowania i uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) lub fizycznie w budowie.

Czytaj więcej w: Kiedy BAG odda przewoźnikom miliard euro?

Do końca roku GDDKiA planuje udostępnić do ruchu 45 km:

  • S5 Bydgoszcz Opławiec – Bydgoszcz Błonie (13,5 km)
  • S10 obwodnica Wałcza (17,8 km)
  • S2 POW węzeł Przyczółkowa – węzeł Wał Miedzeszyński (6,45 km)
  • S2 POW węzeł Wał Miedzeszyński – węzeł Lubelska (7,45 km)

Wydłuża się również nowa jezdnia przyszłej autostrady A1 na długości ponad 80 km pomiędzy Tuszynem i Częstochową, z której już korzystają kierowcy. Z końcem października było to 34 km, a w listopadzie dojdą kolejne fragmenty i kierowcy będą mieć do dyspozycji 54 km.

Czytaj więcej w: Koniec z ciężarowym złomem na drogach

W przyszłym roku kierowcy pojadą pierwszymi kompletnymi odcinkami A1, a całością w listopadzie 2022 roku, po zakończeniu prac na najdłuższym odcinku pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem.

Nadchodzące przetargi

W ramach realizacji PBDK 2014-2023 w przetargu GDDKiA ma kolejnych 25 zadań o łącznej długości blisko 361 km, w tym ok. 82 km to autostrady, blisko 272 km drogi ekspresowe ok. 7 km dróg niższych klas. Niedawno Generalna ogłosiła dwa z czterech przetargów na przedłużenie A2 od Siedlec do Białej Podlaskiej, S6 na II jezdnię obwodnicy Słupska oraz dziesiąty przetarg na S19 w woj. podlaskim (Boćki – Malewice).

Polska w dalszym ciągu jest największym placem budowy inwestycji drogowych w Europie. We wrześniu GDDKiA przeznaczyła na budowę i utrzymanie dróg ponad 1,8 mld zł, a w październiku blisko 1,5 mld zł (48 proc. więcej niż w październiku 2019 r.). Od stycznia br. Generalna wydała 11,23 mld zł, o ponad 50 proc. więcej niż w tym samym okresie poprzedniego roku (wtedy było to 7,46 mld zł).

Czytaj więcej w: Znikają szlabany z autostrad GDDKiA

To olbrzymi rynek, a kontrakty zlecane przez GDDKiA napędzają polską gospodarkę. W czasie pandemii inwestycje przyczyniają się do zachowania stabilności sektora budowlanego. – W przeciwieństwie do innych krajów, Polska utrzymała place budów, dzięki czemu ocaliliśmy bardzo dużo miejsc pracy, a polska gospodarka nie odczuła kryzysu tak dotkliwie, jak wiele światowych gospodarek – podkreśla minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Oddane w tym roku

W tym roku GDDKiA oddała do ruchu niemal 90 km dróg:

  • DK28 obwodnica Sanoka (6,7 km)
  • S61 II jezdnia obwodnicy Szczuczyna (6,6 km)
  • S3/A6 Szczecin Dąbie – Rzęśnica, trwają ostatnie prace przy budowie przejścia dla zwierząt, za sprawą których jezdnia jest zwężona. Jeszcze w listopadzie przywrócony zostanie normalny ruch (3,5 km)
  • DK20 obwodnica Węgorzyna (1 km)
  • S17 węzeł Lubelska – początek obwodnicy Kołbieli (15,2 km)
  • S17 obwodnica Kołbieli (8,7 km)
  • S10 II jezdnia obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniowa, trwa przebudowa istniejącej jezdni i przed końcem roku powinniśmy pojechać obiema jezdniami (6,4 km)
  • A2 węzeł Lubelska – węzeł Halinów (5,6 km)
  • A2 węzeł Halinów – początek obwodnicy Mińska Mazowieckiego (9,2 km)
  • DK73 obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej (6,9 km)
  • S5 Szubin Północ – Żnin Północ (19,3 km)

W realizacji GDDKiA ma 97 zadań z Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 o łącznej długości ponad 1230 km, w tym blisko 139 km autostrad, 952 km dróg ekspresowych i 140 km dróg niższych klas.

W tym roku będą oddane do ruchu

Pozostało 93% artykułu
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności