Inflacja i wojna wymusiły zwiększenie wydatków na drogi krajowe

W rekordowym tempie rosną ceny robocizny i materiałów, a skutki wojny jeszcze nie w pełni są widoczne.

Publikacja: 30.05.2022 07:54

Inflacja i wojna wymusiły zwiększenie wydatków na drogi krajowe

GDDKiA

Foto: GDDKiA

Rada Ministrów przyjęła projekty uchwał opracowanych przez Ministra Infrastruktury, zakładających zwiększenie limitu finansowego Programu Budowy Dróg Krajowych o 2,6 mld zł oraz Programu Budowy 100 Obwodnic o 115 mln zł. Resort tłumaczy, że decyzja jest związana z rosnącymi kosztami realizowania inwestycji drogowych, spowodowanymi m.in. wzrostem cen surowców, materiałów i kosztów pracy, a także wojną na Ukrainie. 

Rewaloryzacja wszystkich kotraktów

Zwiększone finansowanie obu programów pozwoli na wprowadzenie mechanizmu waloryzacji na wszystkich kontraktach zawartych na realizację dróg krajowych na poziomie do 10 proc. – Ministerstwo Infrastruktury ma świadomość rosnących cen, dlatego limit waloryzacji kontraktów na drogach krajowych zawieranych od początku tego roku został podwojony i wynosi obecnie 10 proc. wartości kontraktu. Wcześniej było to maksymalnie 5 proc. Ponadto, w wyniku ustaleń z branżą wykonawczą i przeprowadzonych w MI analiz, zaproponowaliśmy podwyższenie do 10 proc. limitu waloryzacji także dla zawartych wcześniej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad umów, głównie z limitem 5 proc. oraz tych, które nie były objęte waloryzacją – tłumaczy minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Czytaj więcej

Sankcje uderzyły rykoszetem w stacje LNG dla ciężarówek i ich właścicieli

Resort chce w ten sposób zminimalizować kosztowne ryzyko wycofania się wykonawców z placów budów. – Branża budowlana od początku konfliktu zgłaszała problemy związane z odpływem pracowników z Ukrainy, wzrostem cen materiałów budowlanych i ograniczeniem dostępności niektórych materiałów budowlanych oraz postulowała o zwiększenie limitów waloryzacji. MI i GDDKiA obserwują sytuację na rynku analizując ceny materiałów i ich dostępność. Jesteśmy także w stałym kontakcie z branżą i wiemy, że sytuacja np. na rynku stali i wyrobów stalowych jest dziś bardzo trudna - zarówno pod względem cen, jak i dostępności. Problemy dotyczą bardzo szerokiego asortymentu: stali konstrukcyjnej, zbrojeniowej, barier, ekranów i innych wyrobów – wymienia wiceminister infrastruktury Rafał Weber. 

Ceny rosną jeszcze szybciej 

Wyższe stawki rewaloryzacji mogą być niewystarczające. Główny ekonomista Polskiego Związku Pracowników Budownictwa Damian Kaźmierczak wskazuje, na rekordową dynamikę cen materiałów budowlanych analizowanych przez Grupę PSB. W kwietniu ceny materiałów budowalnych były o 34 proc. wyższe niż w kwietniu 2021 roku. 

Czytaj więcej

Dziura w podaży międzynarodowych przewozów ekspresowych

Branża notuje także najwyższy w historii odsetek firm budowlanych, które uznają ceny materiałów jako barierę działalności. W maju sięgnął on 75,7 proc.

Kolejny niepokojący symptom to najwyższy w historii wskaźnik cen produkcji budowlano-montażowej GUS. Urząd podał, że w kwietniu sięgnął on 11 proc. 

Kaźmierczak alarmuje, że polskie budownictwo hamuje (gł. w segmencie prywatnym), więc spadnie popyt na materiały: w kwietniu br. produkcja budowlano-montażowa obniżyła się w stosunku do marca o prawie 6%. – A spadki w kwietniu zdarzają się b. rzadko, bo to przecież początek sezonu budowlanego – zauważa główny ekonomista PZPB. 

Wprowadzony w 2019 r. mechanizm waloryzacji reaguje na zmiany cen i odzwierciedla aktualną sytuację rynkową. Na bieżąco sprawdzane są wskaźniki waloryzacyjne GUS. Eksperci obserwują i analizują m.in. ceny paliwa, cementu, asfaltu, stali i kruszywa, a także średnie wynagrodzenie pracowników branży. Na tej podstawie wyliczany jest wskaźnik korygujący (waloryzujący) cenę. 

Czytaj więcej

W przewozach morskich poprawa spodziewana w drugiej połowie 2023 roku

Zasady waloryzacji obejmują zarówno generalnych wykonawców, jak również podwykonawców wykonujących roboty budowlane i stanowią narzędzie ochrony tych drugich.  Zgodnie z wypracowanymi z branżą budownictwa drogowego zasadami, indeksacja może wynieść maksymalnie 10 proc. wynagrodzenia, przy czym ryzyko wzrostu (ale również spadku cen) dzielone jest pół na pół między inwestora i wykonawcę. W 2020 r., z tytułu waloryzacji płatności za roboty budowlane na realizowanych przez GDDKiA kontraktach, wykonawcy otrzymali ok. 235,7 mln zł.

Rada Ministrów przyjęła projekty uchwał opracowanych przez Ministra Infrastruktury, zakładających zwiększenie limitu finansowego Programu Budowy Dróg Krajowych o 2,6 mld zł oraz Programu Budowy 100 Obwodnic o 115 mln zł. Resort tłumaczy, że decyzja jest związana z rosnącymi kosztami realizowania inwestycji drogowych, spowodowanymi m.in. wzrostem cen surowców, materiałów i kosztów pracy, a także wojną na Ukrainie. 

Rewaloryzacja wszystkich kotraktów

Pozostało 90% artykułu
Rynek
Wojna na Ukrainie nie wystraszyła inwestorów magazynowych
Drogowy
Wzmożona windykacja to zawsze sygnał, że idzie kryzys
Szynowy
Nie będzie szerokiego toru do Wiednia
Drogowy
Rosjanie przygotowują odwetowe sankcje transportowe
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Zełenski: Ukraina i Polska przyspieszą odprawy na przejściach samochodowych