Przewoźnicy rozpędzili się w zakupach

Pomimo niepewności gospodarczej, firmy transportowe zwiększyły w drugiej połowie zakupy taboru.

Publikacja: 22.12.2022 13:27

Przewoźnicy rozpędzili się w zakupach

Robert Przybylski

Foto: Robert Przybylski

Zebrane przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA listopadowe rejestracje nowych ciężkich samochodów ciężarowych pow.16 ton wykazały wzrost o 21,1%, a w całej Unii Europejskiej sprzedano łącznie 24 032 sztuki. Niemal wszystkie rynki UE pozytywnie wpłynęły na ten wynik. 

Polska - jeden z największych rynków dla samochodów ciężarowych - osiągnęła wyjątkowo duży wzrost (+36,3%). Również inne kluczowe rynki w regionie zanotowały solidne zyski: Hiszpania (+27,0%), Niemcy (+15,8%), Włochy (+10,7%) i Francja (+6,6%).

Czytaj więcej

Zdesperowani przewoźnicy zapowiadają blokadę Dorohuska

Od stycznia do listopada w UE zarejestrowano 235 670 nowych samochodów ciężarowych, co oznacza wzrost o 7,3% w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej. Wszystkie cztery główne rynki Europy Zachodniej zwiększyły sprzedaż: Hiszpania odnotowała największy wzrost (+12,4%), po niej znalazły się kolejne kraje ze skromniejszymi zwyżkami: Włochy (+3,6%), Francja (+3,3%) i Niemcy (+0,8%).

W listopadzie rejestracje średnich i ciężkich samochodów ciężarowych (o dmc pow. 3,5 tony) w UE odnotowały solidny wzrost (+19,4%). Silny impuls do wyniku regionu zapewniły kraje Europy Środkowej, zwłaszcza Estonia (+69,8%) i Rumunia (+66,8%). Sytuacja była również sprzyjająca na czterech najważniejszych rynkach Europy Zachodniej - wszystkie z nich uzyskały dodatnie rezultaty: Hiszpania (+24,1%), Niemcy (+15,6%), Włochy (+9,4%) i Francja (+4,0%).

W ciągu jedenastu miesięcy 2022 r. liczba rejestracji nowych pojazdów ciężarowych zwiększyła się o 4,2% do 275 482 sztuk sprzedanych w całej UE. Dobre wyniki uzyskane w ostatnich miesiącach pomogły osiągnąć pozytywny łączny wynik. Na czterech kluczowych rynkach Europy Zachodniej odnotowano zróżnicowane rezultaty: Hiszpania i Włochy poprawiły wyniki (odpowiednio +11,4% i +1,5%), natomiast Niemcy i Francja mierzyły się z łagodnymi spadkami (-2,1% i -0,4%). 

Czytaj więcej

Wielka Brytania zamyka rynek dla przewoźników unijnych

W ubiegłym miesiącu unijny rynek nowych lekkich samochodów dostawczych do 3.5 tony obniżył się o 4,5%, do 111 303 sztuk. Trzy spośród czterech głównych rynków zmniejszyły sprzedaż: Włochy (-16,7%), Francja (-8,4%) i Hiszpania (-3,0%). Natomiast Niemcy zanotowały silny wzrost (+15,1%).

W ciągu jedenastu miesięcy 2022 r. liczba rejestracji nowych samochodów dostawczych w UE spadła o 19,3% do prawie 1,2 mln sztuk. Z wyjątkiem Cypru (+0,8%), wszystkie rynki regionu, w tym cztery największe: Hiszpania (-23,8%), Francja (-20,0%), Niemcy (-15,7%) i Włochy (-12,3%) wypadły gorzej niż rok temu.

Zebrane przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA listopadowe rejestracje nowych ciężkich samochodów ciężarowych pow.16 ton wykazały wzrost o 21,1%, a w całej Unii Europejskiej sprzedano łącznie 24 032 sztuki. Niemal wszystkie rynki UE pozytywnie wpłynęły na ten wynik. 

Polska - jeden z największych rynków dla samochodów ciężarowych - osiągnęła wyjątkowo duży wzrost (+36,3%). Również inne kluczowe rynki w regionie zanotowały solidne zyski: Hiszpania (+27,0%), Niemcy (+15,8%), Włochy (+10,7%) i Francja (+6,6%).

Pozostało 81% artykułu
Rynek
Dla magazynów przyszły rok będzie równie dobry jak mijający
Systemy IT
Nadchodzą mapy w czasie rzeczywistym dla autonomicznych aut
Drogowy
Producenci biorą przewozy krajowe we własne ręce
Morski
Tankowce trzymają się mocno
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Regulacje Ue
Poszerzona sieć TEN-T w standardzie europejskim wjedzie na Ukrainę