Przewoźnicy rozpędzili się w zakupach

Pomimo niepewności gospodarczej, firmy transportowe zwiększyły w drugiej połowie zakupy taboru.

Publikacja: 22.12.2022 13:27

Przewoźnicy rozpędzili się w zakupach

Foto: Robert Przybylski

Zebrane przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA listopadowe rejestracje nowych ciężkich samochodów ciężarowych pow.16 ton wykazały wzrost o 21,1%, a w całej Unii Europejskiej sprzedano łącznie 24 032 sztuki. Niemal wszystkie rynki UE pozytywnie wpłynęły na ten wynik. 

Polska - jeden z największych rynków dla samochodów ciężarowych - osiągnęła wyjątkowo duży wzrost (+36,3%). Również inne kluczowe rynki w regionie zanotowały solidne zyski: Hiszpania (+27,0%), Niemcy (+15,8%), Włochy (+10,7%) i Francja (+6,6%).

Czytaj więcej

Zdesperowani przewoźnicy zapowiadają blokadę Dorohuska

Od stycznia do listopada w UE zarejestrowano 235 670 nowych samochodów ciężarowych, co oznacza wzrost o 7,3% w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej. Wszystkie cztery główne rynki Europy Zachodniej zwiększyły sprzedaż: Hiszpania odnotowała największy wzrost (+12,4%), po niej znalazły się kolejne kraje ze skromniejszymi zwyżkami: Włochy (+3,6%), Francja (+3,3%) i Niemcy (+0,8%).

W listopadzie rejestracje średnich i ciężkich samochodów ciężarowych (o dmc pow. 3,5 tony) w UE odnotowały solidny wzrost (+19,4%). Silny impuls do wyniku regionu zapewniły kraje Europy Środkowej, zwłaszcza Estonia (+69,8%) i Rumunia (+66,8%). Sytuacja była również sprzyjająca na czterech najważniejszych rynkach Europy Zachodniej - wszystkie z nich uzyskały dodatnie rezultaty: Hiszpania (+24,1%), Niemcy (+15,6%), Włochy (+9,4%) i Francja (+4,0%).

W ciągu jedenastu miesięcy 2022 r. liczba rejestracji nowych pojazdów ciężarowych zwiększyła się o 4,2% do 275 482 sztuk sprzedanych w całej UE. Dobre wyniki uzyskane w ostatnich miesiącach pomogły osiągnąć pozytywny łączny wynik. Na czterech kluczowych rynkach Europy Zachodniej odnotowano zróżnicowane rezultaty: Hiszpania i Włochy poprawiły wyniki (odpowiednio +11,4% i +1,5%), natomiast Niemcy i Francja mierzyły się z łagodnymi spadkami (-2,1% i -0,4%). 

Czytaj więcej

Wielka Brytania zamyka rynek dla przewoźników unijnych

W ubiegłym miesiącu unijny rynek nowych lekkich samochodów dostawczych do 3.5 tony obniżył się o 4,5%, do 111 303 sztuk. Trzy spośród czterech głównych rynków zmniejszyły sprzedaż: Włochy (-16,7%), Francja (-8,4%) i Hiszpania (-3,0%). Natomiast Niemcy zanotowały silny wzrost (+15,1%).

W ciągu jedenastu miesięcy 2022 r. liczba rejestracji nowych samochodów dostawczych w UE spadła o 19,3% do prawie 1,2 mln sztuk. Z wyjątkiem Cypru (+0,8%), wszystkie rynki regionu, w tym cztery największe: Hiszpania (-23,8%), Francja (-20,0%), Niemcy (-15,7%) i Włochy (-12,3%) wypadły gorzej niż rok temu.

Zebrane przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA listopadowe rejestracje nowych ciężkich samochodów ciężarowych pow.16 ton wykazały wzrost o 21,1%, a w całej Unii Europejskiej sprzedano łącznie 24 032 sztuki. Niemal wszystkie rynki UE pozytywnie wpłynęły na ten wynik. 

Polska - jeden z największych rynków dla samochodów ciężarowych - osiągnęła wyjątkowo duży wzrost (+36,3%). Również inne kluczowe rynki w regionie zanotowały solidne zyski: Hiszpania (+27,0%), Niemcy (+15,8%), Włochy (+10,7%) i Francja (+6,6%).

Pozostało 81% artykułu
Rynek
Dla magazynów przyszły rok będzie równie dobry jak mijający
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Systemy IT
Nadchodzą mapy w czasie rzeczywistym dla autonomicznych aut
Drogowy
Producenci biorą przewozy krajowe we własne ręce
Morski
Tankowce trzymają się mocno
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Regulacje Ue
Poszerzona sieć TEN-T w standardzie europejskim wjedzie na Ukrainę