Producenci biorą przewozy krajowe we własne ręce

Rosną floty do przewozów gospodarczych w transporcie krajowym, kosztem przewoźników na wynajem. Co ostatni rozwijają się w przewozach międzynarodowych.

Publikacja: 15.12.2022 19:19

Producenci biorą przewozy krajowe we własne ręce

GDDKiA

Foto: GDDKiA

Firmy produkcyjne i handlowe rozbudowują transport na potrzeby własne na kraj zaś likwidują własne floty w ruchu międzynarodowym. Profesjonalizacja przewozów widoczna jest porównując dane z lat 2015-2020. 

Wysokie wymagania w transporcie międzynarodowym 

W tym okresie flota przewozów międzynarodowych na potrzeby własne zmalała o połowę do 8 tys. aut, zaś liczba firm mających zaświadczenia na wykonywanie międzynarodowych przewozów na potrzeby własne zmalała o dwie trzecie do 2,4 tys. podmiotów, wynika z danych Biura Transportu Międzynarodowego

Czytaj więcej

Granica z Ukrainą. Szansa czy bariera rozwoju?

W ruchu międzynarodowym przewoźnicy gospodarczy mają floty liczące średnio 3,4 auta w 2020 roku, dwa razy mniejsze od przewoźników zarobkowych (na wynajem).

W tym samym okresie liczba firm zajmujących się zarobkowymi przewozami międzynarodowymi wzrosła o 16,6 proc. do 36,5 tys., natomiast liczba użytkowanych przez nie samochodów powiększyła się o 38 proc. do 256 tys. – Na koniec 2020 roku liczba pojazdów wykonujących przewozy międzynarodowe na własne potrzeby stanowiła 3 proc. całości międzynarodowego taboru drogowego – zauważa dyrektor operacyjny Smart Project Maciej Gruca. 

To dwa razy mniejszy odsetek niż w 2015 roku. Dlaczego tak się dzieje? – Wymagania w transporcie międzynarodowym z roku na rok są większe, co podnosi koszty działalności. Tym samym, producenci przekazują ładunki firmom transportowym lub spedycyjnym, a zaoszczędzone środki inwestują w podstawową dla siebie działalność, czyli produkcję – tłumaczy Gruca. 

Przewozy krajowe flotą własną

Odwrotny proces zachodzi w transporcie krajowym. Liczebność floty na potrzeby własne nieustannie rośnie i stanowi już 73 proc. wielkości jeżdżącej na kraj floty firm na wynajem. W 2015 roku ta proporcja wynosiła 62 proc. 

Firmy na wynajem dysponowały w 2020 roku w ruchu krajowym 219 tys. ciężarówek, gdy na potrzeby własne jeździło 160 tys., wynika z danych Ministerstwa Infrastruktury – Transport międzynarodowy wykonywany jest głównie przez przedsiębiorstwa profesjonalnie się tym zajmujące. Część posiadanej floty, jest przekazana z ruchu międzynarodowego na krajowy, który nie jest aż tak wymagający a tym samym łatwiejszy w obsłudze we własnym zakresie – wyjaśnia Gruca.

Czytaj więcej

Koleje coraz bardziej międzynarodowe

Inaczej zjawisko tłumaczy dyrektor Rhenus Road Central Cluster Paweł Trębicki. – W części krajowej jest większa rywalizacja o zasoby z kurierką w kontekście rozwoju e-commerce. Pytanie, czy to trwała tendencja. Można oczekiwać, że część z nich wystraszy się Pakietu Mobilności i przejdzie na kraj. To co ewidentnie widać, to słaba produktywność floty, co na pewno pogłębia deficyt. W magazynach klientów i operatorów brakuje personelu. Przekłada się to na wydłużone za- i rozładunki. I robi się taki paradoks, że nawet to co jest w niedostatku i tak nie jest wykorzystywane optymalnie – podkreśla Trębicki. 

Segment przewozów krajowych ma także niższe stawki od międzynarodowych. – Rynek krajowy od lat rządzi się swoimi prawami. Cały czas apelujemy o wprowadzenie większej liczby kontroli, w tym również nocnych kontroli ITD, które obecnie są rzadkie i zazwyczaj na bramkach autostrad. To co dzieje się w przewozach krajowych wymknęło się spod jakiejkolwiek kontroli: począwszy od stanu pojazdów, poprzez przeładowania, kończąc na tym, że jazda bez włączonego tachografu staje się normą. Policja rzadko, a praktycznie w ogóle nie kontroluje pojazdów właśnie pod tym kątem – zaznacza członek zarządu Magtrans Piotr Magdziak.

Firmy produkcyjne i handlowe rozbudowują transport na potrzeby własne na kraj zaś likwidują własne floty w ruchu międzynarodowym. Profesjonalizacja przewozów widoczna jest porównując dane z lat 2015-2020. 

Wysokie wymagania w transporcie międzynarodowym 

Pozostało 94% artykułu
Elektromobilność
Pesa przygotuje nową konstrukcję lokomotywy wodorowej
Rynek
Magazynowa lokomotywa pędzi coraz wolniej
Regulacje Ue
Poszerzona sieć TEN-T w standardzie europejskim wjedzie na Ukrainę
Produkty i Usługi
Kogo stać na Q-commerce?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Elektromobilność
Pierwsze w Polsce ładowarki dużej mocy dla ciężarówek staną w połowie roku