Cargounit, największa polska firma zajmująca się wynajmem lokomotyw w Europie Środkowo-Wschodniej, jest największym odbiorcą lokomotyw Siemensa w Polsce. Cargounit zakupił 28 lokomotyw Vectron i Smartron, z możliwością poszerzenia zamówienia o dodatkowe pojazdy do końca przyszłego roku. Z końcem 2022 roku firma zdecydowała się zakupić kolejne dwie lokomotywy Smartron oraz uruchomić opcję na kolejną lokomotywę Vectron z istniejącego kontraktu. Flota elektrowozów Siemensa zakupionych przez Cargounit wynosi 31, a do 2025 roku może wzrosnąć do 40.
Kolejami przez granice
Polscy operatorzy i przewoźnicy kolejowi zakupili już ponad 100 elektrycznych lokomotyw Siemensa (Husarze, Vectrony, Smartrony). Na co dzień korzystają z nich Cargounit, PKP Intercity, PKP Cargo, DB Cargo Polska, Lotos Kolej oraz Laude Smart Intermodal.
Czytaj więcej
Polskie koleje dużych prędkości pojadą na napięcie 25 kV, zarządcy infrastruktury oraz producenci taboru przygotowują się do jego wprowadzenia.
Nowe lokomotywy trafią do nowych klientów. Pierwsza będzie kursować z pasażerami na trasie Warszawa-Berlin, obsługiwanej wspólnie przez DB Fernverkehr AG i PKP Intercity. Druga nowa lokomotywa Vectron trafi do polskiego oddziału firmy Freightliner.
Operatorzy spodziewają się wzrostu popytu na lokomotywy wielosystemowe. – Główne czynniki wzrostu rynku wynajmu nowoczesnych lokomotyw elektrycznych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej pozostają od kilku lat niezmienne i wynikają z potrzeby odnowienia taboru lokomotyw eksploatowanych przez przewoźników kolejowych oraz wzrostu rynku przewozów międzynarodowych. Obecnie w krajach Trójmorza doświadczamy dodatkowego czynnika wzrostu zapotrzebowania na lokomotywy wielosystemowe, który wynika z potrzeby zapewnienia taboru kolejowego do przewozu ładunków z Ukrainy, w tym eksportu zboża i innych produktów rolnych. Od kilku lat widzimy także renesans kolei w międzynarodowych przewozach pasażerskich – wskazuje prezes zarządu Cargounit Łukasz Boroń.