Tankowce trzymają się mocno

Ceny tankowców utrzymują się na rekordowych poziomach. Maleje popyt na masowce.

Publikacja: 16.12.2022 16:48

Tankowce trzymają się mocno

Wikipedia

Foto: Wikipedia

Przemysł przygotowuje się na kryzys i kupuje mniej surowców, co odbija się na cenach masowców. Od czerwca maleją ceny statków capesize. – Wartości dziesięcioletnich 180-tysięczników zmalały o 13 proc. w porównaniu do wycen z początkiem roku, do 28,82 mln dol. – szacuje Senior Content Analyst w VesselsValue Rebecca Galanopoulos Jones. 

Czytaj więcej

Producenci biorą przewozy krajowe we własne ręce

Ceny frachtów na Baltic Exchange wynoszą 13 276 dol. za dzień, czyli o 66 proc. poniżej stawek sprzed roku. Zniesienie pandemicznych restrykcji w Chinach nie przyniosło odbicia na giełdach, ceny rudy wynoszą 113 dol. za tonę. Jest to najwyższa wartość od czterech miesięcy, ale maju i czerwcu 2021 roku ceny były dwa razy wyższe. Słaby popyt na surowce nie rozpędził rynku przewozów masowych. 

VesselsValue podaje, że wycena dwóch masowców (180 200 DWT) z 2011 roku sprzedanych za 23,75 mln dol. oraz za 24,49 mln dol. potwierdza słabnące zainteresowanie tego typu statkami. 

Pomimo malejących cen są one nadal chętnie kupowane, do tej pory w 4 kwartale zanotowano 149 transakcji, jednak jest to o 28 proc. mniej w stosunku do tego samego okresu 2021 roku. 

Od czasu wejścia 12 grudnia embarga krajów UE i G7 na przewozy rosyjskiej ropy, stawki wynajmu tankowców pozostają wysokie. Na trasie ze Środkowego Wschodu od Chin cena za dzień najmu tankowca klasy VLCC wynosi 52 619 dol. Sprzedawane jednostki mają nawet nieco wyższe ceny niż przewiduje to Vessels Value. 

Czytaj więcej

Drogi prąd i malejący import zagrożą przewozom intermodalnym

W ślad za wysokimi cenami najmu rosną ceny tankowców. Dziesięcioletnie jednostki klasy Suezmax (160 tys. ton DWT) wyceniane są na 50,86 mln dol. o 3 prof. więcej niż rok temu. Starsze tankowce klasy Aframax trzymają wartość, szacowaną na 37,29 mln dol. w przypadku statków 15-letnich. Rok wcześniej cena wynosiła 32,04 mln dol. 

Przemysł przygotowuje się na kryzys i kupuje mniej surowców, co odbija się na cenach masowców. Od czerwca maleją ceny statków capesize. – Wartości dziesięcioletnich 180-tysięczników zmalały o 13 proc. w porównaniu do wycen z początkiem roku, do 28,82 mln dol. – szacuje Senior Content Analyst w VesselsValue Rebecca Galanopoulos Jones. 

Ceny frachtów na Baltic Exchange wynoszą 13 276 dol. za dzień, czyli o 66 proc. poniżej stawek sprzed roku. Zniesienie pandemicznych restrykcji w Chinach nie przyniosło odbicia na giełdach, ceny rudy wynoszą 113 dol. za tonę. Jest to najwyższa wartość od czterech miesięcy, ale maju i czerwcu 2021 roku ceny były dwa razy wyższe. Słaby popyt na surowce nie rozpędził rynku przewozów masowych. 

Szynowy
Jak tankować lokomotywy spalinowe?
Szynowy
Kto kupi PKP Energetyka?
Drogowy
Granica z Ukrainą. Szansa czy bariera rozwoju?
Elektromobilność
Pesa przygotuje nową konstrukcję lokomotywy wodorowej
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
Ostre hamowanie w przewozach węgla?