Prezes partii Prawo i Sprawiedliwość Jarosław Kaczyński stwierdził, że Polska jest zainteresowana odkupieniem PKP Energetyka do funduszu CVC Capital Partners.
Upaństwowić czy nie?
Branża kolejowa jest podzielona w ocenie upaństwowienia. – Nacjonalizacja PKP Energetyka wynika z potrzeby nadzoru państwa nad infrastrukturą strategiczną w czasie niepokoju i gwarancji stabilności utrzymania usług w sytuacjach wyjątkowych, kiedy to bezpieczeństwo kraju miałoby wyższy priorytet nad celami biznesowymi – uważa przedstawiciel Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei Mateusz Izydorek vel Zydorek.
Czytaj więcej
Granica nadal jest nieprzejezdna i stanowi barierę w przewozach między Unią i Ukrainą. Prawdopodobnie największym problemem pozostaje brak zaufania i niebezpieczeństwo korupcji.
Podobnie sądzi dyrektor Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych Michał Litwin. –PKP Energetyka jako naturalny monopol nigdy nie powinna zostać sprywatyzowana. W idealnym scenariuszu spółka ta wraz z PKP PLK powinna tworzyć grupę, która dostarcza przewoźnikom całościową usługę dostępu do infrastruktury kolejowej – tłumaczy dyrektor ZNPK.
Prezes Fundacji ProKolej Jakub Majewski przyznaje, że w pewnym zakresie trafia do niego argument o znaczeniu kontroli państwa nad infrastrukturą krytyczną. – Kolejowa sieć energetyczna to monopol naturalny. Z tego powodu nie do końca byłem przekonany do prywatyzacji PKP Energetyka. Ale pod nowym właścicielem spółka bardzo się rozwinęła – przyznaje prezes Fundacji Pro Kolej.