Traton zebrał na ten rok zamówienia na 274 300 ciężarówek, o 10 proc. mniej niż na 2022 rok. Produkcja wyprzedana jest na cały bieżący rok, a sprzedawcy nie przyjmują więcej zamówień, ponieważ nie ma pewności jakie będą ceny materiałów i robocizny. Także Iveco informowało w listopadzie, że zamówienia napływają szerokim strumieniem, choć mniejszym niż w 2021 roku. Generalnie branża spodziewa się bardzo dobrego roku. – Szacuje się, że w 2023 roku na europejskim rynku zarejestrowanych będzie od 270 do 310 tys. ciężarówek o DMC powyżej 16 ton – stwierdza prezes firmy DAF Trucks Harald Seidel.
Czytaj więcej
Przeszkodą w popularyzacji elektrycznych ciężarówek są wysokie ceny energii oraz brak sieci ładowarek. Bez państwowych dopłat system nie ruszy. Przewoźnicy chcą silników spalinowych.
Niedawno zamknięty 2022 rok okazał się dla producentów ciężkiego taboru bardzo udany. DAF Trucks dobył w 2022 roku 17,3 proc. w europejskim rynku ciężkich pojazdów ciężarowych, o 2,4 punktu proc. więcej niż w 2021 roku. Produkcja wyniosła 68 tys. samochodów, co jest rekordowym wynikiem. W 2022 roku z linii produkcyjnych zjechało około 56 tys. średnich i ciężkich pojazdów CF, XF, XG i XG+ (49 tys. w 2021 roku), a także około 12 tys. ciężarówek dystrybucyjnych LF (11 tys. w 2021 roku), co stanowi nowy rekord produkcji.
W segmencie pojazdów o masie powyżej 16 ton firma DAF osiągnęła pozycję lidera na rynku w Wielkiej Brytanii (31,1 proc.), Holandii (32,5 proc.), Belgii (23,6 proc.), Polsce (22,4 proc.), na Węgrzech (24,4 proc.) i w Bułgarii (26,4 proc.).
DAF nadal przoduje na rynku w europejskim segmencie ciężkich ciągników siodłowych i jest wiodącą importowaną marką w Niemczech. W klasie pojazdów lekkich firma DAF odnotowała udział w rynku na poziomie 9,7 proc. (2021: 10,1 proc.) i utrzymała czołową pozycję na rynku w Wielkiej Brytanii (37,5 proc.).