Producenci ciężarówek mają szansę na rekordowe wyniki także w tym roku

Koncerny samochodowe zamknęły doskonały rok na wszystkich rynkach, a europejski należał do jednych z największym popytem.

Publikacja: 07.02.2023 16:39

Producenci ciężarówek mają szansę na rekordowe wyniki także w tym roku

Robert Przybylski

Foto: Robert Przybylski

Traton zebrał na ten rok zamówienia na 274 300 ciężarówek, o 10 proc. mniej niż na 2022 rok. Produkcja wyprzedana jest na cały bieżący rok, a sprzedawcy nie przyjmują więcej zamówień, ponieważ nie ma pewności jakie będą ceny materiałów i robocizny. Także Iveco informowało w listopadzie, że zamówienia napływają szerokim strumieniem, choć mniejszym niż w 2021 roku. Generalnie branża spodziewa się bardzo dobrego roku. – Szacuje się, że w 2023 roku na europejskim rynku zarejestrowanych będzie od 270 do 310 tys. ciężarówek o DMC powyżej 16 ton – stwierdza prezes firmy DAF Trucks Harald Seidel. 

Czytaj więcej

Zeroemisyjne floty pod znakiem zapytania

Niedawno zamknięty 2022 rok okazał się dla producentów ciężkiego taboru bardzo udany. DAF Trucks dobył w 2022 roku 17,3 proc. w europejskim rynku ciężkich pojazdów ciężarowych, o 2,4 punktu proc. więcej niż w 2021 roku. Produkcja wyniosła 68 tys. samochodów, co jest rekordowym wynikiem. W 2022 roku z linii produkcyjnych zjechało około 56 tys. średnich i ciężkich pojazdów CF, XF, XG i XG+ (49 tys. w 2021 roku), a także około 12 tys. ciężarówek dystrybucyjnych LF (11 tys. w 2021 roku), co stanowi nowy rekord produkcji. 

W segmencie pojazdów o masie powyżej 16 ton firma DAF osiągnęła pozycję lidera na rynku w Wielkiej Brytanii (31,1 proc.), Holandii (32,5 proc.), Belgii (23,6 proc.), Polsce (22,4 proc.), na Węgrzech (24,4 proc.) i w Bułgarii (26,4 proc.). 

DAF nadal przoduje na rynku w europejskim segmencie ciężkich ciągników siodłowych i jest wiodącą importowaną marką w Niemczech. W klasie pojazdów lekkich firma DAF odnotowała udział w rynku na poziomie 9,7 proc. (2021: 10,1 proc.) i utrzymała czołową pozycję na rynku w Wielkiej Brytanii (37,5 proc.).

Poza Unią Europejską firma DAF sprzedała w ubiegłym roku ponad 7,5 tys. pojazdów ciężarowych. W Tajwanie pozostawała liderem na rynku pojazdów ciężkich wśród europejskich producentów. Rekordową sprzedaż ciężarówek osiągnięto w Izraelu, Kolumbii, Ekwadorze i Australii. 

Grupa Daimler Truck (oferuje m.in. ciężarówki Mercedes-Benz i Mitsubishi Fuso) sprzedała w 2022 roku 502 291 pojazdów, o 14,2 proc. więcej niż w 2021 roku. Marka Mercedes-Benz zwiększyła sprzedaż o 17,7 proc. do 166 396 tys. pojazdów. Więcej szczegółów marka przedstawi 10 marca. 

Grupa Traton (m.in. marki MAN i Scania) sprzedała w 2022 roku 254 300 ciężarówek, o 10 proc. więcej niż rok wcześniej. Scania zmniejszyła sprzedaż o 6 proc. do 85 200 sztuk, zaś MAN zmniejszył o 13 proc. do 58 100 ciężarówek. Koncern poda więcej informacji 7 marca. 

Czytaj więcej

Rośnie pierwszy w Polsce konkurent InPost

W 2022 roku Volvo Trucks dostarczyło 145 195 pojazdów, o 19 proc. więcej w stosunku do roku 2021. W Europie Volvo Trucks ma udział w rynku na poziomie 18,2 proc., co jest najwyższym wynikiem w historii. Spółka zwiększyła swoje udziały w rynku Ameryki Północnej i Australii, odpowiednio o 10,8 proc. i 17,0 proc. W Brazylii, Volvo Trucks zwiększyło swoje udziały do 24,6 proc. i tym samym po raz pierwszy w historii zostało liderem tego rynku. 

Volvo Trucks rozpoczęło seryjną produkcję ciężkich samochodów ciężarowych z napędem elektrycznym w 2022 roku jako pierwszy światowy producent. Stany Zjednoczone, Holandia, Niemcy, Norwegia i Szwecja to obecnie największe rynki dla elektrycznych samochodów ciężarowych. 

Traton zebrał na ten rok zamówienia na 274 300 ciężarówek, o 10 proc. mniej niż na 2022 rok. Produkcja wyprzedana jest na cały bieżący rok, a sprzedawcy nie przyjmują więcej zamówień, ponieważ nie ma pewności jakie będą ceny materiałów i robocizny. Także Iveco informowało w listopadzie, że zamówienia napływają szerokim strumieniem, choć mniejszym niż w 2021 roku. Generalnie branża spodziewa się bardzo dobrego roku. – Szacuje się, że w 2023 roku na europejskim rynku zarejestrowanych będzie od 270 do 310 tys. ciężarówek o DMC powyżej 16 ton – stwierdza prezes firmy DAF Trucks Harald Seidel. 

Pozostało 83% artykułu
Drogowy
Koła transportu drogowego kręcą się powoli
Drogowy
Co trzecia firma transportowa z długami
Drogowy
Uwaga! Zbliża się blokada Medyki
Materiał Promocyjny
Odkryj samochody dostawcze Opla, które spełnią potrzeby Twojego biznesu!
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Szesnasty miesiąc spadku sprzedaży naczep