Polski transport przeżywa najazd firm z obcym kapitałem

Zagraniczni inwestorzy na potęgę rejestrują w Polsce firmy międzynarodowego transportu drogowego. Ze statystyk wynika, że są to małe podmioty.

Publikacja: 09.02.2023 09:20

Polski transport przeżywa najazd firm z obcym kapitałem

Foto: GDDKiA

W 2022 roku GITD wydała 10 171 nowych uprawnień do wykonywania międzynarodowego transportu drogowego ładunków. To 2,5 razy więcej niż w 2021 roku. Nietypowa dynamika jest wynikiem rejestracji w 2022 roku w Polsce 1022 podmiotów z kapitałem zagranicznym, których pierwszym PKD jest drogowy transport towarów. Łącznie takich firm jest 4553, wynika z danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej. Do tego 4474 firmy odnowiły w GITD uprawnienia (o tysiąc więcej niż rok wcześniej), a w 631 nastąpiła zmiana danych (ponad 50 więcej niż rok wcześniej). 

Ukraiński kapitał wchodzi do Polski

COIG podlicza, że w 2022 roku wśród nowo rejestrowanych firm w KRS, powstało 11 595 spółek z udziałem kapitału zagranicznego. Jest to najlepszy wynik w historii, większy o 10,49% w stosunku do 2021 roku. 

Czytaj więcej

Spadki cen frachtów drogowych tymczasowe

Najwięcej nowych firm ma kapitał z Ukrainy (4821), z Białorusi (1769) i Niemiec (418). Nowo rejestrowane firmy z kapitałem zagranicznym to głównie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (96,18%), a główną działalnością (1022) jest transport międzynarodowy.  

COIG wylicza, że w Polsce działa 25 289 spółek, w których jednym z udziałowców jest ukraińska firma lub osoba fizyczna posiadająca ukraińskie obywatelstwo (lub jest beneficjentem rzeczywistym). Transportem towarów zajmuje się 2079 spółek i jest to najczęściej występujący typ działalności wśród firm z kapitałem ukraińskim. 

Nad wyraz aktywni są także inwestorzy z Białorusi. Firm białoruskich, które rozpoczęły działalności w 2022 roku było 1745, rok wcześniej powstało ich 886, a w 2020 roku 469. Na łączną liczbę 4980 spółek, 885 zajmuje się transportem drogowym towarów. 

W Polsce działają 1474 spółki, w których jednym z udziałowców jest rosyjska firma lub osoba fizyczna będąca obywatelem Rosji (lub beneficjentem rzeczywistym). W 2022 roku powstały 194 takie spółki, rok wcześniej 235, w 2020 roku 145. Transportem drogowym towarów (najliczniejsza kategoria) zajmuje się 97 spółek. 

Firm transportu drogowego towarów z kapitałem niemieckim jest 298 (ten typ działalności zajmuje czwarte miejsce w rankingu niemieckich inwestorów), a holenderskim 121 (piąte miejsce). 

Zastanawiające inwestycje

Dla rodzimych przewoźników wysyp nowych firm to niepokojące wieści. – Ubiegłoroczne dane są szokujące, choć trend do zakładania firm w Polsce, czyli w unijnej strefie gospodarczej, dostrzegaliśmy od lat. Jednak agresja rosyjska na Ukrainie, która doprowadziła do wielu nieprzewidywanych wcześniej konsekwencji, zmusiła ukraińskie podmioty gospodarcze do rejestrowania swojej działalności na obszarze UE, aby zapewnić dostawę niezbędnych do funkcjonowania państwa w tej arcytrudnej sytuacji, co jest dla nas działaniem racjonalnym i zrozumiałym. Natomiast jaki cel mają firmy z innych państw Europy Wschodniej tego zupełnie nie rozumiemy, to jest z całą pewnością niepokojące zjawisko zasługujące na badanie ze strony odpowiedzialnych za bezpieczeństwo naszego państwa służb – uważa prezes Zrzeszenia Międzynarodowych przewoźników Drogowych Jan Buczek. 

Czytaj więcej

Białoruski transport rozjechał polskie firmy

Nowe podmioty rozdrobniły strukturę firm. Na koniec 2022 roku GITD wydało 44 499 licencji (wzrost o 17,5 proc. w stosunku do 2021 roku) na 292 793 wypisy, co odpowiada liczbie samochodów (więcej o 4,3 proc. w stosunku do 2021 roku). Średnia flota ma 6,6 samochodu, gdy w 2021 roku liczyła 7,4. 

W 2022 roku GITD wydała 10 171 nowych uprawnień do wykonywania międzynarodowego transportu drogowego ładunków. To 2,5 razy więcej niż w 2021 roku. Nietypowa dynamika jest wynikiem rejestracji w 2022 roku w Polsce 1022 podmiotów z kapitałem zagranicznym, których pierwszym PKD jest drogowy transport towarów. Łącznie takich firm jest 4553, wynika z danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej. Do tego 4474 firmy odnowiły w GITD uprawnienia (o tysiąc więcej niż rok wcześniej), a w 631 nastąpiła zmiana danych (ponad 50 więcej niż rok wcześniej). 

Pozostało 86% artykułu
Drogowy
Firmy transportowe coraz częściej trafiają do restrukturyzacji
Drogowy
Zaczyna brakować ciężarówek na rynku transportowym
Drogowy
Czy będą subwencje na wymianę tachografów?
Drogowy
Znów blokowana jest granica z Ukrainą
Drogowy
Nabrzmiewa sytuacja w kolejce w Koroszczynie