Spadki cen frachtów drogowych tymczasowe

Malejący popyt na transport i związany z nim spadek cen jest zjawiskiem tymczasowym. Wzrosną one z powodu strukturalnego niedoboru kierowców.

Publikacja: 08.02.2023 17:41

Spadki cen frachtów drogowych tymczasowe

Robert Przybylski

Foto: Robert Przybylski

Wskaźnik europejskich stawek frachtu drogowego Upply, Ti oraz IRU dla Europy pokazuje, że stawki na rynku chwilowym spadły o 2,4 punktu w IV kwartale 2022 r. w porównaniu z III kwartałem tego samego roku. 

Jest to pierwszy spadek wskaźnika spot od I kwartału 2020 r., ale stawki spot nadal są wyższe o 18,1 punktu w porównaniu z IV kwartałem 2021 r. W ostatnim kwartale 2022 roku indeks stawek kontraktowych wzrósł o 0,4 punktu kwartał do kwartału, a stawki kontraktów wzrosły o 19,0 punktów rok do roku.

Czytaj więcej

Białoruski transport rozjechał polskie firmy

Spadek cen usług transportu drogowego wynika z niskiego popytu spowodowanego inflacją, która obniżyła zaufanie konsumentów do rekordowo niskich poziomów, podczas gdy zapasy w Europie pozostały wysokie. Inflacja w strefie euro osiągnęła najwyższy poziom 10,6% w październiku, a zaufanie konsumentów w strefie euro zmalało we wrześniu historycznie niskich wartości 95,1 punktu, przy znikomej poprawie w całym czwartym kwartale 2022 roku.

Stawki spot często prowadzą do zmian stawek kontraktowych, więc spadek indeksu wraz z wyraźnymi symptomami niższego popytu na usługi transportu drogowego w krótkim okresie sugerują, że ceny kontraktowe również zaczną spadać.

Jednak jakikolwiek spadek stawek frachtowych w ciągu najbliższych kilku miesięcy będzie prawdopodobnie łagodzony przez presję ze strony podaży, powodującą utrzymanie wysokich kosztów operacyjnych transportu drogowego, nawet gdy ta presja ze strony podaży zacznie słabnąć. – Wyraźnie widzimy, że spotowe stawki frachtowe spadają, a stawki kontraktowe będą podążać za nimi od początku 2023 roku. Ale w jakim stopniu? Koszty operatorów transportu drogowego są nadal najwyższe, a braki kierowców nie zostaną rozwiązane w tym roku. Moja prognoza na 2023 rok: stawki kontraktowe spadną o 3-5%, a stawki spotowe będą coraz bardziej zmienne ze względu na niepewność popytu konsumpcyjnego – uważa dyrektor zarządzający Upply Thomas Larrieu. 

Czytaj więcej

Przetargów dużo, ale ceny transportu spadają

Mniejszy popyt na transport przywrócił równowagę na rynku pracy. – Spadek wskaźników niedoboru kierowców jest tylko tymczasowy, a perspektywy średnioterminowe są niewesołe, ponieważ jedna trzecia europejskich kierowców ciężarówek ma przejść na emeryturę do 2026 r. Bez pilnych działań regulacyjnych, na przykład w ramach obecnego przeglądu unijnych przepisów dotyczących praw jazdy, stawki frachtu będą ponownie wspinać się w nadchodzących kwartałach do potencjalnie niezrównoważonych poziomów, napędzając z kolei inflację – ostrzega dyrektor ds. strategii w IRU Vincent Erard.

Wskaźnik europejskich stawek frachtu drogowego Upply, Ti oraz IRU dla Europy pokazuje, że stawki na rynku chwilowym spadły o 2,4 punktu w IV kwartale 2022 r. w porównaniu z III kwartałem tego samego roku. 

Jest to pierwszy spadek wskaźnika spot od I kwartału 2020 r., ale stawki spot nadal są wyższe o 18,1 punktu w porównaniu z IV kwartałem 2021 r. W ostatnim kwartale 2022 roku indeks stawek kontraktowych wzrósł o 0,4 punktu kwartał do kwartału, a stawki kontraktów wzrosły o 19,0 punktów rok do roku.

Pozostało 81% artykułu
Drogowy
Ciągniki nie ciągną sprzedaży
Drogowy
Możliwe blokady przewoźników na granicach
Drogowy
Przewoźnikom wypadnie jeden klient
Materiał Promocyjny
Odkryj samochody dostawcze Opla, które spełnią potrzeby Twojego biznesu!
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Drogowy
Wielton na stratach, liczy na odbicie za pół roku
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką