Spadki cen frachtów drogowych tymczasowe

Malejący popyt na transport i związany z nim spadek cen jest zjawiskiem tymczasowym. Wzrosną one z powodu strukturalnego niedoboru kierowców.

Publikacja: 08.02.2023 17:41

Spadki cen frachtów drogowych tymczasowe

Robert Przybylski

Foto: Robert Przybylski

Wskaźnik europejskich stawek frachtu drogowego Upply, Ti oraz IRU dla Europy pokazuje, że stawki na rynku chwilowym spadły o 2,4 punktu w IV kwartale 2022 r. w porównaniu z III kwartałem tego samego roku. 

Jest to pierwszy spadek wskaźnika spot od I kwartału 2020 r., ale stawki spot nadal są wyższe o 18,1 punktu w porównaniu z IV kwartałem 2021 r. W ostatnim kwartale 2022 roku indeks stawek kontraktowych wzrósł o 0,4 punktu kwartał do kwartału, a stawki kontraktów wzrosły o 19,0 punktów rok do roku.

Czytaj więcej

Białoruski transport rozjechał polskie firmy

Spadek cen usług transportu drogowego wynika z niskiego popytu spowodowanego inflacją, która obniżyła zaufanie konsumentów do rekordowo niskich poziomów, podczas gdy zapasy w Europie pozostały wysokie. Inflacja w strefie euro osiągnęła najwyższy poziom 10,6% w październiku, a zaufanie konsumentów w strefie euro zmalało we wrześniu historycznie niskich wartości 95,1 punktu, przy znikomej poprawie w całym czwartym kwartale 2022 roku.

Stawki spot często prowadzą do zmian stawek kontraktowych, więc spadek indeksu wraz z wyraźnymi symptomami niższego popytu na usługi transportu drogowego w krótkim okresie sugerują, że ceny kontraktowe również zaczną spadać.

Jednak jakikolwiek spadek stawek frachtowych w ciągu najbliższych kilku miesięcy będzie prawdopodobnie łagodzony przez presję ze strony podaży, powodującą utrzymanie wysokich kosztów operacyjnych transportu drogowego, nawet gdy ta presja ze strony podaży zacznie słabnąć. – Wyraźnie widzimy, że spotowe stawki frachtowe spadają, a stawki kontraktowe będą podążać za nimi od początku 2023 roku. Ale w jakim stopniu? Koszty operatorów transportu drogowego są nadal najwyższe, a braki kierowców nie zostaną rozwiązane w tym roku. Moja prognoza na 2023 rok: stawki kontraktowe spadną o 3-5%, a stawki spotowe będą coraz bardziej zmienne ze względu na niepewność popytu konsumpcyjnego – uważa dyrektor zarządzający Upply Thomas Larrieu. 

Czytaj więcej

Przetargów dużo, ale ceny transportu spadają

Mniejszy popyt na transport przywrócił równowagę na rynku pracy. – Spadek wskaźników niedoboru kierowców jest tylko tymczasowy, a perspektywy średnioterminowe są niewesołe, ponieważ jedna trzecia europejskich kierowców ciężarówek ma przejść na emeryturę do 2026 r. Bez pilnych działań regulacyjnych, na przykład w ramach obecnego przeglądu unijnych przepisów dotyczących praw jazdy, stawki frachtu będą ponownie wspinać się w nadchodzących kwartałach do potencjalnie niezrównoważonych poziomów, napędzając z kolei inflację – ostrzega dyrektor ds. strategii w IRU Vincent Erard.

Wskaźnik europejskich stawek frachtu drogowego Upply, Ti oraz IRU dla Europy pokazuje, że stawki na rynku chwilowym spadły o 2,4 punktu w IV kwartale 2022 r. w porównaniu z III kwartałem tego samego roku. 

Jest to pierwszy spadek wskaźnika spot od I kwartału 2020 r., ale stawki spot nadal są wyższe o 18,1 punktu w porównaniu z IV kwartałem 2021 r. W ostatnim kwartale 2022 roku indeks stawek kontraktowych wzrósł o 0,4 punktu kwartał do kwartału, a stawki kontraktów wzrosły o 19,0 punktów rok do roku.

Pozostało 81% artykułu
Drogowy
Koła transportu drogowego kręcą się powoli
Drogowy
Co trzecia firma transportowa z długami
Drogowy
Uwaga! Zbliża się blokada Medyki
Materiał Promocyjny
Odkryj samochody dostawcze Opla, które spełnią potrzeby Twojego biznesu!
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Szesnasty miesiąc spadku sprzedaży naczep