Wskaźnik europejskich stawek frachtu drogowego Upply, Ti oraz IRU dla Europy pokazuje, że stawki na rynku chwilowym spadły o 2,4 punktu w IV kwartale 2022 r. w porównaniu z III kwartałem tego samego roku.
Jest to pierwszy spadek wskaźnika spot od I kwartału 2020 r., ale stawki spot nadal są wyższe o 18,1 punktu w porównaniu z IV kwartałem 2021 r. W ostatnim kwartale 2022 roku indeks stawek kontraktowych wzrósł o 0,4 punktu kwartał do kwartału, a stawki kontraktów wzrosły o 19,0 punktów rok do roku.
Czytaj więcej
Od lutego Polska nie wymienia się bezpłatnymi zezwoleniami z Białorusią. Dostępne są jedynie płatne, a korzystają z nich głównie firmy z kapitałem białoruskim, których lawinowo przybywa.
Spadek cen usług transportu drogowego wynika z niskiego popytu spowodowanego inflacją, która obniżyła zaufanie konsumentów do rekordowo niskich poziomów, podczas gdy zapasy w Europie pozostały wysokie. Inflacja w strefie euro osiągnęła najwyższy poziom 10,6% w październiku, a zaufanie konsumentów w strefie euro zmalało we wrześniu historycznie niskich wartości 95,1 punktu, przy znikomej poprawie w całym czwartym kwartale 2022 roku.
Stawki spot często prowadzą do zmian stawek kontraktowych, więc spadek indeksu wraz z wyraźnymi symptomami niższego popytu na usługi transportu drogowego w krótkim okresie sugerują, że ceny kontraktowe również zaczną spadać.