Po długich negocjacjach Polska wymienia się z Rosją zezwoleniami na 2023 rok. Chociaż Ministerstwo Infrastruktury proponowało wydłużenie ważności ubiegłorocznych zezwoleń o kilka dni lub nawet do końca marca, aby przewoźnicy mogli wrócić, Rosjanie nie zgodzili się. – Ci, którzy znaleźli się na wschodzie, są w tragicznej sytuacji. 1 marca o północy kończy się ważność zezwoleń z 2022 roku, z tego roku kontyngentu jeszcze nie ma. W najlepszym razie w Warszawie dokumenty będą pod koniec tygodnia. Wracający do Polski kierowcy nie będą mogli okazać żadnych zezwoleń. Rosyjskie służby mogą potraktować polskie samochody jako przebywające w Rosji nielegalnie – obawia się prezes Ogólnokrajowego Stowarzyszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych i Spedytorów „Podlasie” z Siedlec Karol Rychlik.
Czytaj więcej
Z raportu FM Logistic wynika, że branża zmierza w kierunku w pełnej automatyzacji zarówno magazynów do obsługi e-commerce, jak i kanałów tradycyjnych. Istnieje konkretna perspektywa dla pełnej automatyzacji procesów w przyszłości.
Wylicza, że dostarczenie nowego zezwolenia kierowcy, który utknął w Kazachstanie zajmie 3 tygodnie. Ministerstwo Infrastruktury oraz Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych ostrzegały, że sytuacja będzie niejasna do ostatniej chwili.
Kolejny problem to sposób przekazywania przez Rosję zezwoleń. – Tegoroczną pulę 55 tys. zezwoleń Rosjanie podzielili na kwartały i będą przesyłać w takiej częstotliwości po 13 750 sztuk. Za pierwszy kwartał prześlą 4200 zezwoleń. – Rosjanie prowadzą politykę niekorzystną dla polskich przewoźników. Pozostawienie całego kontyngentu w rękach rosyjskich stwarza zagrożenie, że następna transza do nas nie dotrze i stawia naszą branżę w pozycji defensywnej. Pracuję już czternasty rok w społecznej komisji podziału zezwoleń i mam problem jak tę pulę rozdysponować. Trzeba to będzie robić częściowo na limity i podania, bez wolnej sprzedaży – uważa prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Przewoźników w Białej Podlaskiej Tadeusz Gajownik.
Czytaj więcej
Władze w Astanie interweniowały w sprawie zamknięcia przejść granicznych Polski z Białorusią dla ciężarówek spoza UE i EFTA, poinformowała 24 lutego Narodowa Izba Przedsiębiorców Kazachstanu Atameken.
Także martwi się o samochody wracające do Polski z Rosji i Kazachstanu. – Ci, którzy wybrali się do Kazachstanu nie mogą długo czekać na nowe zezwolenia, bo kazachskie zezwolenie ogranicza czas przebywania obcej ciężarówki na ich terytorium. Wjazd do Rosji narazi przewoźnika na kary. Władze rosyjskie mogą odholować samochód na płatny parking i przetrzymać go do czasu przedstawienia ważnego zezwolenia – wyjaśnia Gajownik.
Nie jest znana skala problemu, może to być nawet kilkaset ciężarówek.