Po długich negocjacjach Polska wymienia się z Rosją zezwoleniami na 2023 rok. Chociaż Ministerstwo Infrastruktury proponowało wydłużenie ważności ubiegłorocznych zezwoleń o kilka dni lub nawet do końca marca, aby przewoźnicy mogli wrócić, Rosjanie nie zgodzili się. – Ci, którzy znaleźli się na wschodzie, są w tragicznej sytuacji. 1 marca o północy kończy się ważność zezwoleń z 2022 roku, z tego roku kontyngentu jeszcze nie ma. W najlepszym razie w Warszawie dokumenty będą pod koniec tygodnia. Wracający do Polski kierowcy nie będą mogli okazać żadnych zezwoleń. Rosyjskie służby mogą potraktować polskie samochody jako przebywające w Rosji nielegalnie – obawia się prezes Ogólnokrajowego Stowarzyszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych i Spedytorów „Podlasie” z Siedlec Karol Rychlik.
Czytaj więcej
Z raportu FM Logistic wynika, że branża zmierza w kierunku w pełnej automatyzacji zarówno magazynów do obsługi e-commerce, jak i kanałów tradycyjnych. Istnieje konkretna perspektywa dla pełnej automatyzacji procesów w przyszłości.
Wylicza, że dostarczenie nowego zezwolenia kierowcy, który utknął w Kazachstanie zajmie 3 tygodnie. Ministerstwo Infrastruktury oraz Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych ostrzegały, że sytuacja będzie niejasna do ostatniej chwili.
Kolejny problem to sposób przekazywania przez Rosję zezwoleń. – Tegoroczną pulę 55 tys. zezwoleń Rosjanie podzielili na kwartały i będą przesyłać w takiej częstotliwości po 13 750 sztuk. Za pierwszy kwartał prześlą 4200 zezwoleń. – Rosjanie prowadzą politykę niekorzystną dla polskich przewoźników. Pozostawienie całego kontyngentu w rękach rosyjskich stwarza zagrożenie, że następna transza do nas nie dotrze i stawia naszą branżę w pozycji defensywnej. Pracuję już czternasty rok w społecznej komisji podziału zezwoleń i mam problem jak tę pulę rozdysponować. Trzeba to będzie robić częściowo na limity i podania, bez wolnej sprzedaży – uważa prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Przewoźników w Białej Podlaskiej Tadeusz Gajownik.
Czytaj więcej
Władze w Astanie interweniowały w sprawie zamknięcia przejść granicznych Polski z Białorusią dla ciężarówek spoza UE i EFTA, poinformowała 24 lutego Narodowa Izba Przedsiębiorców Kazachstanu Atameken.