W automatyzacji przoduje e-handel

Z raportu FM Logistic wynika, że branża zmierza w kierunku w pełnej automatyzacji zarówno magazynów do obsługi e-commerce, jak i kanałów tradycyjnych. Istnieje konkretna perspektywa dla pełnej automatyzacji procesów w przyszłości.

Publikacja: 28.02.2023 13:35

W automatyzacji przoduje e-handel

FM Logistic przebadała 100 firm z branż FMCG, handlu detalicznego (w tym e-handlu) oraz kosmetyków we Francji, w Polsce i Indiach. W odpowiedzi wynika, że 82% organizacji traktuje częściową automatyzację jako normę we wszystkich typach magazynów. Częściowo zautomatyzowane magazyny do obsługi e-commerce posiada 80% firm, a częściowo zautomatyzowane magazyny do obsługi kanałów tradycyjnych (B2B) - 84%. 

Większa dokładność operacji

Niemniej 76% firm posiadających obecnie częściowo zautomatyzowane magazyny do obsługi e-commerce oraz 45% dysponujących częściowo zautomatyzowanymi magazynami do obsługi kanałów tradycyjnych zamierza w przyszłości dokonać ich pełnej automatyzacji. Na przykład wprowadzenie autonomicznych robotów (AMRs), które w znaczący sposób zmniejszają czas potrzebny na przechodzenie pracowników między regałami przeszło z fazy pilotażowej (kilka lat temu) do wdrożenia na szeroką skalę dziś. 

Czytaj więcej

Co czeka branżę TSL w 2023 roku?

We Francji 93 %. magazynów do obsługi kanałów tradycyjnych jest zautomatyzowanych częściowo, w Polsce 82 %, w Indiach 78 %. W przypadku obsługi e-handlu proporcje są odwrotne: we Francji częściową automatyzację wykorzystuje 79 % magazynów, w Polsce 78 %, w Indiach 83 5. 

Większość firm działających w branży handlu elektronicznego w Indiach to start-upy lub nowo założone podmioty. Może to tłumaczyć stosunkowo większą powszechność częściowej automatyzacji magazynów do obsługi e-commerce w Indiach, w porównaniu do magazynów do obsługi kanałów tradycyjnych, które wciąż działają manualnie. 

Korzyści z automatyzacji są oczywiste. 94 % firm wskazuje poprawę wydajności, dokładności operacji oraz obsługi klienta jako najważniejsze czynniki przemawiające za automatyzacją we wszystkich typach magazynów. 

Jako czynnik przemawiający za automatyzacją 90% firm prowadzących magazyny do obsługi e-commerce wymienia redukcję błędów, natomiast 86% przedsiębiorstw prowadzących magazyny do obsługi kanałów tradycyjnych za taki czynnik uznało zwiększenie bezpieczeństwa. – Operacje magazynowe oraz innowacje mają kluczowe znaczenie dla trwałych i zrównoważonych łańcuchów dostaw – podsumowuje CEO, FM Logistic Jean-Christophe Machet. 

Kto za to zapłaci?

- Automatyzacja nabiera obecnie coraz większego znaczenia dla przedsiębiorstw. Chociaż większość firm nie zdecydowała się jeszcze na zautomatyzowane rozwiązania – przyznaje dyrektor zarządzający na Francję, Hiszpanię oraz Europę Centralną Yannick Buisson. 

Czytaj więcej

Kazachstan domaga się otwarcia dla swoich pojazdów przejścia w Kukurykach

Dlaczego tak się dzieje? 80% firm uznaje za główną barierę automatyzacji we wszystkich typach magazynów niski lub opóźniony zwrot z inwestycji oraz opór przed przyjęciem zmian. 

Połowa respondentów uważa, że obowiązek zapewnienie początkowych nakładów inwestycyjnych spoczywa na barkach przedsiębiorstw. Poza firmami, swój udział w pokryciu początkowych nakładów inwestycyjnych na automatyzację mają również dostawcy 3PL. 67% firm prowadzących magazyny do obsługi e-commerce planuje zwiększyć budżet na automatyzację w porównaniu z 50% przedsiębiorstw prowadzących magazyny do obsługi kanałów tradycyjnych. W przypadku od 90% do 95% badanych firm budżet na automatyzację stanowi od 1 do 19% ich łącznych nakładów inwestycyjnych. 

Z badania FM Logistics wynika, że spośród trzech wymienionych wyżej sektorów, firmy z sektora beauty & luxury (54%) są bardziej skłonne w porównaniu z podmiotami z sektorów FMCG i retail (po 43%), do automatyzacji swoich magazynów do obsługi kanałów tradycyjnych. Silny trend automatyzacji magazynów jest obserwowany wśród przedsiębiorstw posiadających już częściowo zautomatyzowane magazyny. Jednak nie oznacza wcale, że firmy korzystające nadal z rozwiązań manualnych nie są świadome korzyści płynących z automatyzacji. 

Czytaj więcej

Solaris po raz pierwszy ze stratą

W ujęciu sektorowym, 100% firm z sektora beauty & luxury planuje w przyszłości w pełni zautomatyzować swoje magazyny do obsługi e-commerce. 

FM Logistic przebadała 100 firm z branż FMCG, handlu detalicznego (w tym e-handlu) oraz kosmetyków we Francji, w Polsce i Indiach. W odpowiedzi wynika, że 82% organizacji traktuje częściową automatyzację jako normę we wszystkich typach magazynów. Częściowo zautomatyzowane magazyny do obsługi e-commerce posiada 80% firm, a częściowo zautomatyzowane magazyny do obsługi kanałów tradycyjnych (B2B) - 84%. 

Większa dokładność operacji

Pozostało 91% artykułu
Produkty i Usługi
Fala zwrotów na rynku e-mody testuje logistykę
Materiał Promocyjny
Zwinny, wyrazisty i dynamiczny. SUV, który bryluje na europejskich salonach
Produkty i Usługi
Nowy kolor palet w Biedronce
Produkty i Usługi
Poczta Polska chce zdobyć więcej przesyłek Allegro
Produkty i Usługi
Półmetek inwestycji w sortery Poczty Polskiej
Produkty i Usługi
Współpraca i Eurohuby czyli rozwój europejskich sieci drobnicowych
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej