Co czeka branżę TSL w 2023 roku?

Długoterminowe prognozy są optymistyczne, a rozbudowa infrastruktury i poważne inwestycje powinny zapewnić zamówienia dla transportowców i spedytorów.

Publikacja: 27.02.2023 08:30

Co czeka branżę TSL w 2023 roku?

Foto: Robert Przybylski

Sprzedaż detaliczna spadła w styczniu o 0,3%, tj. poniżej oczekiwań rynkowych. GUS wskazuje wzrost obrotów farmaceutykami, odzieżą i obuwiem oraz meblami i sprzętem RTV&AGD. Pierwszy raz od blisko półtora roku spadła sprzedaż żywności – zaznaczają specjaliści Polskiego Instytutu Ekonomicznego. 

KRD wskazuje, że 40 proc. Polaków było zmuszonych sięgnąć po zgromadzone środki z powodu rosnących cen i kosztów utrzymania. 31 proc. osób wykorzystało w tym celu 1/10 odłożonych pieniędzy, 37 proc. „odmroziło” 30 proc. gotówki. 

Czytaj więcej

Kazachstan domaga się otwarcia dla swoich pojazdów przejścia w Kukurykach

Na podstawie analizy napływy zamówień przemysłowych w styczniu, eksperci PKO Research przyznają, że trend wskazuje na spowolnienie napływu zamówień, co zwiastuje hamowanie produkcji. Z drugiej strony optymistyczny jest wzrost inwestycji samorządów, które mają do wydania niemal 60 mld zł. 

Na rynku pracy liczba zwolnień równoważona jest nowymi ofertami pacy. Te okoliczności wpływają na logistykę. W przypadku kontraktowej perspektywy są obiecujące, co przekłada się na popyt na magazyny. – Można przewidywać, że w perspektywie następnych pięciu lat rynek urośnie o około połowę, a w perspektywie kolejnych dziesięciu lat podwoi swoje zasoby. Obecnie w budowie znajduje się niemal 3,4 mln mkw., a w strefie skonkretyzowanych planów (zabezpieczone działki) pozostaje budowa prawie 20,5 mln mkw. magazynów – podlicza partner, Dział Powierzchni Logistycznych i Przemysłowych w Colliers Jan Barbasiewicz. 

Wskazuje, że dzięki inwestycjom w sieć transportową, Polska pełni funkcje hubu logistycznego na skalę ponadregionalną (paneuropejską). – Polityka transportowa ma znaczący wpływ na rynek, a Polska to nie tylko dobrze rozwinięte magazyny, ale i sektor transportowy (flota transportowa, porty czy połączenia kolejowe). Rozwój infrastruktury w ciągu ostatnich kilkunastu lat miał bezpośrednie przełożenie na rozwój rynku i mowa tu nie tylko o drogach, ale także infrastrukturze kolejowej, portowej i lotniczej - wymienia Barbasiewicz.

Przewoźnicy samochodowi przyznają, że branża TSL nigdy nie była tak wrażliwa na sytuację rynkową. – bieżący popyt na transport jest na niskim poziomie. Już w listopadzie załadowcy oferowali na giełdach 120 euro za 311 km po Niemczech. – Na początku lutego stawki pozostawały na równie niskim poziomie: w piątek, 3 lutego, za odbiór 25-tonowego ładunku i transport na dystansie 1000 km z Polski do Niemiec oferowano za 450 euro – wskazuje Tomasz Białek z Cichoń Transport. 

Czytaj więcej

Solaris po raz pierwszy ze stratą

Jednak jakikolwiek spadek stawek frachtowych w najbliższych kilku miesiącach będzie prawdopodobnie łagodzony przez presję ze strony podaży, powodującą utrzymanie wysokich kosztów operacyjnych transportu drogowego. – Wyraźnie widzimy, że spotowe stawki frachtowe spadają, a stawki kontraktowe będą podążać za nimi od początku 2023 roku. Ale w jakim stopniu? Koszty operatorów transportu drogowego są nadal najwyższe, a braki kierowców nie zostaną rozwiązane w tym roku. Moja prognoza na 2023 rok: stawki kontraktowe spadną o 3-5%, a stawki spotowe będą coraz bardziej zmienne ze względu na niepewność popytu konsumpcyjnego – uważa dyrektor zarządzający Upply Thomas Larrieu. 

Sprzedaż detaliczna spadła w styczniu o 0,3%, tj. poniżej oczekiwań rynkowych. GUS wskazuje wzrost obrotów farmaceutykami, odzieżą i obuwiem oraz meblami i sprzętem RTV&AGD. Pierwszy raz od blisko półtora roku spadła sprzedaż żywności – zaznaczają specjaliści Polskiego Instytutu Ekonomicznego. 

KRD wskazuje, że 40 proc. Polaków było zmuszonych sięgnąć po zgromadzone środki z powodu rosnących cen i kosztów utrzymania. 31 proc. osób wykorzystało w tym celu 1/10 odłożonych pieniędzy, 37 proc. „odmroziło” 30 proc. gotówki. 

Pozostało 85% artykułu
Logistyka Kontraktowa
Adriatyckie portowe tygrysy
Logistyka Kontraktowa
Alternatywne napędy ciężarówek
Logistyka Kontraktowa
Gala Liderów Logistyki 2023
Logistyka Kontraktowa
Wizja logistyki przyszłości
Logistyka Kontraktowa
Lipiec przyniósł zastój w internetowych sklepach