Solaris po raz pierwszy ze stratą

Braki komponentów obniżyły rentowność. Napędy zeroemisyjne są szansą na światową ekspansję Solarisa.

Publikacja: 27.02.2023 08:09

Solaris po raz pierwszy ze stratą

Solaris Bus & Coach

Foto: Solaris Bus & Coach

W 2022 roku Solaris Bus&Coach zakończył stratą EBIT 4 mln euro, gdy rok wcześniej spółka zanotowała 38 mln euro zysku. W pierwszej połowie roku EBIT wyniósł 3 mln euro. Zysk EBITDA wyniósł na koniec roku sięgnął 20 mln euro, a w pierwszej połowie 5 mln euro. Na słabe wyniki wpłynęła także konieczność zwiększenia kapitału obrotowego, wynikająca z rosnących cen komponentów i pracy. 

Czytaj więcej

Kazachstan domaga się otwarcia dla swoich pojazdów przejścia w Kukurykach

Od 1 stycznia 2023 roku Javier Iriarte został nowym prezesem zarządu Solaris Bus & Coach, zastępując Javiera Calleję, który zarządzał Solarisem od października 2018 roku. 

Gęstnieje konkurencja

CAF podkreśla, że ceny autobusów zostały renegocjowane. Nie jest to jednak łatwe zadanie, ponieważ nasila się konkurencja cenowa. – Z mojej wiedzy wynika, że jest coraz większa, stąd pomysły Mercedes-Benz aby oferować tureckie Conecto zamiast niemieckiego Citaro, a Iveco zaczyna produkować w Turcji miejskie pojazdy Streetway. W Polsce to dodatkowa konkurencja z nowymi graczami: ARP, Nesobus, Arthur Bus plus chiński Yutong – wylicza redaktor naczelny portalu Transinfo i analityk rynku Aleksander Kierecki. 

Producent dostarczył 1492 autobusy, dokładnie tyle samo co rok wcześniej. Należący do hiszpańskiej grupy CAF Solaris zmagał się z trwającym 5,5 tygodni strajkiem oraz problemami dostawców, w tym opóźnieniami z zakupach półprzewodników i wiązek elektrycznych. Na brakujące części czeka ćwierć tysiąca autobusów. CAF spodziewa się znaczącej poprawy w drugiej połowie br. Spółka przyznaje, że pierwsze tygodnie br. wskazują poprawę terminowości dostaw. 

Udział pojazdów zelektryfikowanych (napędy bateryjne, hybrydowe, trolejbusy) sięgnął 55 proc. produkcji, o 14 pp. proc. więcej niż w 2021 roku. Mimo to Solaris znalazł się na drugiej pozycji w europejskim rankingu, z udziałem 11,2 proc. W Europie operatorzy zarejestrowali 3535 zeroemisyjnych autobusów. 

Portfel zamówień Solarisa wart jest ok. 1 mld euro, z czego ponad połowę stanowią pojazdy zeroemisyjne. Duża liczba zamówionych pojazdów będzie dostarczona w najbliższych miesiącach, co oznacza, że marka pozostanie głównym graczem na rynku. 

Czytaj więcej

Gnojowica znika z rynku, producenci paliw będą się o nią zabijać

Autobusy międzymiastowe

Solaris rozwija nową gamę 12 i 18-metrowych, elektrycznych autobusów międzymiastowych, która wejdzie do sprzedaży w 2024 roku. Pierwszeństwo otrzymają rynki Europy Wschodniej, na których marka już jest obecna. Właściciel zakłada, że 2 lata później nowa gama znajdzie się w pierwszej rynkowej trójce tego segmentu z łączną sprzedaż 150 sztuk. CAF podkreśla, że nabywcami w tej grupie pojazdów są operatorzy tacy jak Arriva, Transdev czy Keolis, którzy są klientami na pociągi CAF. 

CAF podlicza, że na 8 tys. sprzedawanych w Europie autobusów międzymiastowych, ponad 1 proc. miało napęd alternatywny, ale ten odsetek wzrośnie w 2026 roku do 17, co jest szansą dla Solarisa i jego sprawdzonych elektrycznych napędów. 

CAF planuje także wejście w 2026 roku Solarisa na rynek północnoamerykański, na którym całkowita sprzedaż wynosi 8 tys. autobusów miejskich. Jest on bardziej dochodowy od europejskiego i konkuruje na nim trzech producentów: Proterra, Novabus i New Flyer. Utrudnieniem będzie zasada „Buy America”, stąd planowana jest spółka z lokalną firmą i przygotowanie specjalnej platformy na tamten rynek. Elektryfikacja napędów sięgnie 26 proc. sprzedaży w 2026 roku i 55 proc. w 2030 roku. W tym czasie Solaris miałby zdobyć 10 proc. rynku. 

Czytaj więcej

Technologie wodorowe powoli rozkręcają się w Polsce

Przychody spółki autobusowej mają wzrosnąć z 721 mln euro w 2021 roku do 1,3 mld euro w 2026 roku. Właściciel przewiduje zwiększenie efektywności produkcji poprawę ekonomiki oraz logistyki procesów i wzmocnienie oferty serwisowej. W rezultacie marża EBIT wzrośnie z 5,2 proc. do co najmniej 6,4 proc. (i 83 mln euro) w 2026 roku, przewiduje CAF. 

W 2022 roku Solaris Bus&Coach zakończył stratą EBIT 4 mln euro, gdy rok wcześniej spółka zanotowała 38 mln euro zysku. W pierwszej połowie roku EBIT wyniósł 3 mln euro. Zysk EBITDA wyniósł na koniec roku sięgnął 20 mln euro, a w pierwszej połowie 5 mln euro. Na słabe wyniki wpłynęła także konieczność zwiększenia kapitału obrotowego, wynikająca z rosnących cen komponentów i pracy. 

Pozostało 90% artykułu
Elektromobilność
Elektryczne autobusy potrzebują wtyczek i kroplówki
Elektromobilność
Wnioski po pożarach elektrycznych autobusów
Elektromobilność
Przemysł motoryzacyjny porażony prądem
Elektromobilność
Europejscy producenci autobusów boją się chińskiej konkurencji
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Elektromobilność
Czy wodór zastąpi olej napędowy?