Solaris po raz pierwszy ze stratą

Braki komponentów obniżyły rentowność. Napędy zeroemisyjne są szansą na światową ekspansję Solarisa.

Publikacja: 27.02.2023 08:09

Solaris po raz pierwszy ze stratą

Foto: Solaris Bus & Coach

W 2022 roku Solaris Bus&Coach zakończył stratą EBIT 4 mln euro, gdy rok wcześniej spółka zanotowała 38 mln euro zysku. W pierwszej połowie roku EBIT wyniósł 3 mln euro. Zysk EBITDA wyniósł na koniec roku sięgnął 20 mln euro, a w pierwszej połowie 5 mln euro. Na słabe wyniki wpłynęła także konieczność zwiększenia kapitału obrotowego, wynikająca z rosnących cen komponentów i pracy. 

Czytaj więcej

Kazachstan domaga się otwarcia dla swoich pojazdów przejścia w Kukurykach

Od 1 stycznia 2023 roku Javier Iriarte został nowym prezesem zarządu Solaris Bus & Coach, zastępując Javiera Calleję, który zarządzał Solarisem od października 2018 roku. 

Gęstnieje konkurencja

CAF podkreśla, że ceny autobusów zostały renegocjowane. Nie jest to jednak łatwe zadanie, ponieważ nasila się konkurencja cenowa. – Z mojej wiedzy wynika, że jest coraz większa, stąd pomysły Mercedes-Benz aby oferować tureckie Conecto zamiast niemieckiego Citaro, a Iveco zaczyna produkować w Turcji miejskie pojazdy Streetway. W Polsce to dodatkowa konkurencja z nowymi graczami: ARP, Nesobus, Arthur Bus plus chiński Yutong – wylicza redaktor naczelny portalu Transinfo i analityk rynku Aleksander Kierecki. 

Producent dostarczył 1492 autobusy, dokładnie tyle samo co rok wcześniej. Należący do hiszpańskiej grupy CAF Solaris zmagał się z trwającym 5,5 tygodni strajkiem oraz problemami dostawców, w tym opóźnieniami z zakupach półprzewodników i wiązek elektrycznych. Na brakujące części czeka ćwierć tysiąca autobusów. CAF spodziewa się znaczącej poprawy w drugiej połowie br. Spółka przyznaje, że pierwsze tygodnie br. wskazują poprawę terminowości dostaw. 

Udział pojazdów zelektryfikowanych (napędy bateryjne, hybrydowe, trolejbusy) sięgnął 55 proc. produkcji, o 14 pp. proc. więcej niż w 2021 roku. Mimo to Solaris znalazł się na drugiej pozycji w europejskim rankingu, z udziałem 11,2 proc. W Europie operatorzy zarejestrowali 3535 zeroemisyjnych autobusów. 

Portfel zamówień Solarisa wart jest ok. 1 mld euro, z czego ponad połowę stanowią pojazdy zeroemisyjne. Duża liczba zamówionych pojazdów będzie dostarczona w najbliższych miesiącach, co oznacza, że marka pozostanie głównym graczem na rynku. 

Czytaj więcej

Gnojowica znika z rynku, producenci paliw będą się o nią zabijać

Autobusy międzymiastowe

Solaris rozwija nową gamę 12 i 18-metrowych, elektrycznych autobusów międzymiastowych, która wejdzie do sprzedaży w 2024 roku. Pierwszeństwo otrzymają rynki Europy Wschodniej, na których marka już jest obecna. Właściciel zakłada, że 2 lata później nowa gama znajdzie się w pierwszej rynkowej trójce tego segmentu z łączną sprzedaż 150 sztuk. CAF podkreśla, że nabywcami w tej grupie pojazdów są operatorzy tacy jak Arriva, Transdev czy Keolis, którzy są klientami na pociągi CAF. 

CAF podlicza, że na 8 tys. sprzedawanych w Europie autobusów międzymiastowych, ponad 1 proc. miało napęd alternatywny, ale ten odsetek wzrośnie w 2026 roku do 17, co jest szansą dla Solarisa i jego sprawdzonych elektrycznych napędów. 

CAF planuje także wejście w 2026 roku Solarisa na rynek północnoamerykański, na którym całkowita sprzedaż wynosi 8 tys. autobusów miejskich. Jest on bardziej dochodowy od europejskiego i konkuruje na nim trzech producentów: Proterra, Novabus i New Flyer. Utrudnieniem będzie zasada „Buy America”, stąd planowana jest spółka z lokalną firmą i przygotowanie specjalnej platformy na tamten rynek. Elektryfikacja napędów sięgnie 26 proc. sprzedaży w 2026 roku i 55 proc. w 2030 roku. W tym czasie Solaris miałby zdobyć 10 proc. rynku. 

Czytaj więcej

Technologie wodorowe powoli rozkręcają się w Polsce

Przychody spółki autobusowej mają wzrosnąć z 721 mln euro w 2021 roku do 1,3 mld euro w 2026 roku. Właściciel przewiduje zwiększenie efektywności produkcji poprawę ekonomiki oraz logistyki procesów i wzmocnienie oferty serwisowej. W rezultacie marża EBIT wzrośnie z 5,2 proc. do co najmniej 6,4 proc. (i 83 mln euro) w 2026 roku, przewiduje CAF. 

W 2022 roku Solaris Bus&Coach zakończył stratą EBIT 4 mln euro, gdy rok wcześniej spółka zanotowała 38 mln euro zysku. W pierwszej połowie roku EBIT wyniósł 3 mln euro. Zysk EBITDA wyniósł na koniec roku sięgnął 20 mln euro, a w pierwszej połowie 5 mln euro. Na słabe wyniki wpłynęła także konieczność zwiększenia kapitału obrotowego, wynikająca z rosnących cen komponentów i pracy. 

Pozostało 90% artykułu
Elektromobilność
Elektroauta nie pojadą z braku akumulatorów
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
Elektromobilność
Przewoźnicy wolą e-naczepy niż e-ciężarówki
Materiał Promocyjny
Magnum Optimum® 1208 w transporcie baterii do samochodów elektrycznych
Elektromobilność
Amerykańscy przewoźnicy sceptycznie o elektrycznych ciężarówkach
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Elektromobilność
Solaris trzęsie wodorowym rynkiem
Elektromobilność
Producenci ciężarówek inwestują dziesiątki milionów euro we własne akumulatory