Obiekty pod marką Neso staną do 3 czerwca 2024 roku we Wrocławiu, Rybniku, Lublinie, Gdańsku i Gdyni, łączne nakłady wyniosą 57,4 mln zł, z czego 20 mln zł przekaże NFOŚiGW w ramach programu „Wsparcie infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury tankowania wodoru”. – Są to nasze krajowe środki publiczne z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Będą kolejne nabory i umowy. Liczymy na wnioski, których nie ma zbyt wielu – przyznaje wiceprezes NFOŚiGW Artur Michalski.
Czytaj więcej
Na tle sześciu badanych sektorów pozytywnie wyróżnia się transport, którego przedstawiciele najmniej obawiają się o swoje biznesy i w większości liczą na utrzymanie obecnej kondycji.
Ministerstwo Klimatu przygotowało 870 mln zł na dotacje dla nowych napędów. – Z tego 100 mln zł przeznaczamy na projekty wodorowe – wyjaśnia Michalski. Fundusz zainteresowany jest także projektem elektrolizerów konstruowanych przez ZE PAK.
Wiceprezes tłumaczy wsparcie początkowej fazy wdrażania wodorowej technologii wysokimi kosztami i deficytowością rozwiązań. Zastrzega, że z czasem rozwiązania staną się coraz tańsze i poprawia ekonomikę wodorowego transportu.
Pierwsze instalacje, choć ogólnodostępne, będą deficytowe. – Nasza spółka uzyska dochodowość w 2-5 lat – przewiduje prezes zarządu PAK-PCE Stacje H2 Andrzej Janiszowski.