Gnojowica znika z rynku, producenci paliw będą się o nią zabijać

Komisja Europejska zgodziła się, aby biometan służył za paliwo dla ciężarówek, choć większość ma jeździć na prąd i wodór. Do stosowania alternatywnych paliw zmuszą przepisy.

Publikacja: 24.02.2023 18:08

Gnojowica znika z rynku, producenci paliw będą się o nią zabijać

Foto: Robert Przybylski

Bruksela przewiduje, że po 2030 roku zeroemisyjne ciężarówki w 10 proc. będą napędzane biometanem. – Jego wykorzystanie powinno być rozwijane jako zielone paliwo w kontekście odnawialności i redukcji gazów cieplarnianych. Biogaz powstaje w każdej naturalnej i powszechnej fermentacji oraz wzmacnia efekt cieplarniany. Jego wykorzystanie powinno być liczone specjalnie w porównaniu do energii z wiatraków czy fotowoltaiki – uważa prezes firmy Metansystem Robert Zajkowski.

Czytaj więcej

Rok wojny w transporcie

Właśnie taki sposób rozliczeń opracowała Komisja Europejska, która proponuje aby biopaliwo miało nawet ujemny ślad węglowy, co wynika z likwidacji emisji CO2. Ten sposób rozliczeń powoduje, że biometanownie stają się atrakcyjnym przedsięwzięciem. Regulacje unijne zmuszą do zwiększania udziału paliwie z odnawialnych źródeł energii w paliwach ciekłych. 

Do produkcji biometanu potrzeba dużych ilości gnojowicy. Przedsiębiorcy z Niemiec, Francji i innych krajów masowo podpisują z polskimi hodowcami umowy na dostawy tego surowca, który będą wywozić wywrotkami, ponieważ na miejscu nie ma biogazowni. W Polsce pracuje 130 takich instalacji, w Niemczech 9 tys.  

Wykupywanie surowca niepokoi polskich inwestorów, dla których może zabraknąć materiału do produkcji biometanu. Biometanownie powoli powstają w Polsce. Najsłynniejsza jest inwestycja Orlenu w Głąbowie (woj. warmińsko-mazurskie). Nakłady na produkującą 7 mln m3 biogazu instalację sięgną 180 mln zł. Zakład ruszy w drugiej połowie 2024 roku i produkować będzie także skroplony biometan (przy skropleniu całej produkcji będzie to 5,5 tys. ton bioLNG). 

Koncern ma jeszcze 3 instalacje produkcji biometanu: w Konopnicy (woj. łódzkie), w Wojnach-Warzyńcach (woj. podlaskie) i w Buczku (woj. kujawsko-pomorskim). Rolnicze biogazownie produkują biogaz o zawartości 55 proc. metanu. Po oczyszczeniu powstaje z niego biometan i zwartości 98 proc. metanu, co odpowiada parametrom gazu ziemnego. 

Czytaj więcej

Czy przewoźników czeka koncentracja?

Instalację o połowę mniejszą od orlenowskiej zamierza postawić spółka Sobanscy Energy. Wystąpiła o pozwolenie środowiskowe i przewiduje, że instalacja ruszy w pierwszej połowie 2024 roku. – Gaz będziemy sprzedawać przez własne stacje LNG. Pierwsza działa w Lęborku, kolejne wybudujemy w Gdańsku i Szczecinie – wyjaśnia prezes Sobanscy Energy Paweł Węcłowski. 

Przewiduje, że klienci coraz częściej będą żądali od przewoźników certyfikatów ekologiczności paliwa, czego będą wymagać unijne regulacje, a kwestia cen zejdzie na drugi plan. Ponieważ biometan odpowiada parametrom gazu ziemnego, wszystkie modele ciężarówek spalające metan (przewożony w stanie sprężonym lub ciekłym) mogą zużywać biometan. 

Bruksela przewiduje, że po 2030 roku zeroemisyjne ciężarówki w 10 proc. będą napędzane biometanem. – Jego wykorzystanie powinno być rozwijane jako zielone paliwo w kontekście odnawialności i redukcji gazów cieplarnianych. Biogaz powstaje w każdej naturalnej i powszechnej fermentacji oraz wzmacnia efekt cieplarniany. Jego wykorzystanie powinno być liczone specjalnie w porównaniu do energii z wiatraków czy fotowoltaiki – uważa prezes firmy Metansystem Robert Zajkowski.

Właśnie taki sposób rozliczeń opracowała Komisja Europejska, która proponuje aby biopaliwo miało nawet ujemny ślad węglowy, co wynika z likwidacji emisji CO2. Ten sposób rozliczeń powoduje, że biometanownie stają się atrakcyjnym przedsięwzięciem. Regulacje unijne zmuszą do zwiększania udziału paliwie z odnawialnych źródeł energii w paliwach ciekłych. 

Wizja Przyszłości
Coraz dłuższe ciężarówki na zagranicznych drogach
Wizja Przyszłości
Biometan zastąpi w ciężarówkach wodór
Wizja Przyszłości
Logistycy w gospodarce obiegu zamkniętego
Wizja Przyszłości
Coraz bliżej do jazdy na turkusowych światłach
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Wizja Przyszłości
Czy dekarbonizacja i ESG są dla logistyki błękitnym oceanem?