Chiny zniosły pandemiczne ograniczenia dla transportu międzynarodowego

IRU poinformowało, że 22 lutego Chiny otworzyły po raz pierwszy po pandemii granice dla przewozów samochodowych.

Publikacja: 05.03.2023 11:29

Chiny zniosły pandemiczne ograniczenia dla transportu międzynarodowego

IRU

Foto: IRU

Pięć ciężarówek z Kirgistanu wyjechało z chińskiego Kaszgar z ładunkiem dóbr zamówionych przez kanały internetowe. Przewóz odbył się pod osłoną karnetów TIR. Odprawa nastąpiła w wewnątrz Chin, zaś samochody przejechały chińsko-kirgiską granicę w Irkeshtam. 

Chiny otworzyły granice dla ruchu samochodowego także z Mongolią i Kazachstanem. Od 2018 roku, gdy Chiny umożliwiły korzystanie z karnetów TIR, otworzyły korytarze transportowe z 38 krajami. 

Czytaj więcej

Transport międzynarodowy Ukrainy powoli odbudowuje się

Wystawiane przez Chiny wizy dla kierowców ciężarówek są za pierwszym razem jednokrotne (na 7 dni, wyjątkowo na 10) a dopiero przy braku na ruszeń wydawane są wizy wielokrotne. Osoby wjeżdżające do kraju drogą lądową muszą przedstawić w urzędzie celnym wyniki testu na obecność koronawirusa wykonanego w ciągu 48 godzin przed wjazdem do Chin.

Nowe drogi

Na przewozy między Chinami i Rosją liczy m.in. spółka Everwest, którą właściciel wydzielił w Girteki. W Rosji działa kilka dużych firm specjalizujących się w obsłudze tego kierunku. 

Rosja przygotowuje się na spory rozwój przewozów z Chin. Planuje w latach 2024–2025 wykonać remont i rozbudowę autostrad federalnych R-256 i R-254 w obwodzie nowosybirskim. Ponad 70 km dróg na szlaku Europa-Zachodnie Chiny zostanie rozbudowanych do czterech, a na niektórych odcinkach nawet do sześciu pasów ruchu. 

Trasa Europa – Chiny Zachodnie będzie przebiegać przez Moskwę, Tatarstan, Jekaterynburg, Czelabińsk, Tiumeń i Nowosybirsk do granicy z Mongolią i Chinami. 

Czytaj więcej

Girteka sprowadza kierowców jumbo jetami

W ubiegłym roku rosyjscy drogowcy rozpoczęli prace nad budową jednego z odcinków autostrady M-12, której projekt przewiduje utworzenie trasy szybkiego ruchu o długości około 800 km. Połączy obwody Moskwy, Włodzimierza, Niżnego Nowogrodu, republiki Czuwaszja i Tatarstan z siecią dróg dużych prędkości w europejskiej części Rosji (M-11 Newa, Centralna Obwodnica, M-3 Ukraina, M-1 Białoruś, M-4 Don "). 

Koleje zanotowały duże wzrosty

Kolejowe przewozy ładunków między Chinami i Kazachstanem w 2022 roku pobiły rekord i przekroczyły 23 mln ton, o 15% więcej niż w 2021 roku. W Pekinie odbyło się spotkanie kierownictwa NC Kazachstan Temir Zholy JSC i Państwowej Korporacji Kolei Chińskich, na którym omówiono dalszą współpracę. 

Rosną także przewozy między Chinami i Białorusią. „Eksport produktów eksportowych do Chin w ubiegłym roku wzrósł pięciokrotnie: wysłaliśmy na wschód prawie 1000 pociągów kontenerowych, na które składało się łącznie 120 tys. kontenerów” – powiedział minister transportu i komunikacji Białorusi Aleksiej Awramenko, informuje agencja TASS. 

Koleje Białoruskie poinformowały, że wysłały 988 pociągów kontenerowych z produktami białoruskich przedsiębiorstw do Chin. Są to głównie produkty przedsiębiorstw zajmujących się obróbką drewna, nawozy i produkty mleczne. 

Minister zaznaczył, że początkowo był problem z przekroczeniem granicy kazachsko-chińskiej, co wynikało przede wszystkim z ograniczonej przepustowości, a także z surowych obostrzeń anty-COVID. Po ich odwołaniu sytuacja się poprawia, powiedział Avramenko. 

Według Ministerstwa Transportu Białorusi, w ubiegłym roku republika otrzymała od chińskich partnerów 1000 zezwoleń jednokrotnych na kraje trzecie. Avramenko zauważył, że w razie potrzeby kwota ta może zostać zwiększona w tym roku. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy nie zaciągają długów

Koleje Rosyjskie zwiększyły w ub.r. przewozy z Chinami o 28 proc. do 123 mln ton. Eksport węgla na Wschód sięgnął 101,1 mln ton (+0,5% do 2021 r.). Przewozy ładunków w komunikacji z Turcją, w tym przez porty Morza Azowskiego i Morza Czarnego, wzrosły o 42% przez sieć Kolei Rosyjskich w 2022 roku i o 65% przez międzynarodowy korytarz transportowy Północ-Południe.

Pięć ciężarówek z Kirgistanu wyjechało z chińskiego Kaszgar z ładunkiem dóbr zamówionych przez kanały internetowe. Przewóz odbył się pod osłoną karnetów TIR. Odprawa nastąpiła w wewnątrz Chin, zaś samochody przejechały chińsko-kirgiską granicę w Irkeshtam. 

Chiny otworzyły granice dla ruchu samochodowego także z Mongolią i Kazachstanem. Od 2018 roku, gdy Chiny umożliwiły korzystanie z karnetów TIR, otworzyły korytarze transportowe z 38 krajami. 

Pozostało 89% artykułu
Drogowy
Koła transportu drogowego kręcą się powoli
Drogowy
Co trzecia firma transportowa z długami
Drogowy
Uwaga! Zbliża się blokada Medyki
Materiał Promocyjny
Odkryj samochody dostawcze Opla, które spełnią potrzeby Twojego biznesu!
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Szesnasty miesiąc spadku sprzedaży naczep