Chiny zniosły pandemiczne ograniczenia dla transportu międzynarodowego

IRU poinformowało, że 22 lutego Chiny otworzyły po raz pierwszy po pandemii granice dla przewozów samochodowych.

Publikacja: 05.03.2023 11:29

Chiny zniosły pandemiczne ograniczenia dla transportu międzynarodowego

Foto: IRU

Pięć ciężarówek z Kirgistanu wyjechało z chińskiego Kaszgar z ładunkiem dóbr zamówionych przez kanały internetowe. Przewóz odbył się pod osłoną karnetów TIR. Odprawa nastąpiła w wewnątrz Chin, zaś samochody przejechały chińsko-kirgiską granicę w Irkeshtam. 

Chiny otworzyły granice dla ruchu samochodowego także z Mongolią i Kazachstanem. Od 2018 roku, gdy Chiny umożliwiły korzystanie z karnetów TIR, otworzyły korytarze transportowe z 38 krajami. 

Czytaj więcej

Transport międzynarodowy Ukrainy powoli odbudowuje się

Wystawiane przez Chiny wizy dla kierowców ciężarówek są za pierwszym razem jednokrotne (na 7 dni, wyjątkowo na 10) a dopiero przy braku na ruszeń wydawane są wizy wielokrotne. Osoby wjeżdżające do kraju drogą lądową muszą przedstawić w urzędzie celnym wyniki testu na obecność koronawirusa wykonanego w ciągu 48 godzin przed wjazdem do Chin.

Nowe drogi

Na przewozy między Chinami i Rosją liczy m.in. spółka Everwest, którą właściciel wydzielił w Girteki. W Rosji działa kilka dużych firm specjalizujących się w obsłudze tego kierunku. 

Rosja przygotowuje się na spory rozwój przewozów z Chin. Planuje w latach 2024–2025 wykonać remont i rozbudowę autostrad federalnych R-256 i R-254 w obwodzie nowosybirskim. Ponad 70 km dróg na szlaku Europa-Zachodnie Chiny zostanie rozbudowanych do czterech, a na niektórych odcinkach nawet do sześciu pasów ruchu. 

Trasa Europa – Chiny Zachodnie będzie przebiegać przez Moskwę, Tatarstan, Jekaterynburg, Czelabińsk, Tiumeń i Nowosybirsk do granicy z Mongolią i Chinami. 

Czytaj więcej

Girteka sprowadza kierowców jumbo jetami

W ubiegłym roku rosyjscy drogowcy rozpoczęli prace nad budową jednego z odcinków autostrady M-12, której projekt przewiduje utworzenie trasy szybkiego ruchu o długości około 800 km. Połączy obwody Moskwy, Włodzimierza, Niżnego Nowogrodu, republiki Czuwaszja i Tatarstan z siecią dróg dużych prędkości w europejskiej części Rosji (M-11 Newa, Centralna Obwodnica, M-3 Ukraina, M-1 Białoruś, M-4 Don "). 

Koleje zanotowały duże wzrosty

Kolejowe przewozy ładunków między Chinami i Kazachstanem w 2022 roku pobiły rekord i przekroczyły 23 mln ton, o 15% więcej niż w 2021 roku. W Pekinie odbyło się spotkanie kierownictwa NC Kazachstan Temir Zholy JSC i Państwowej Korporacji Kolei Chińskich, na którym omówiono dalszą współpracę. 

Rosną także przewozy między Chinami i Białorusią. „Eksport produktów eksportowych do Chin w ubiegłym roku wzrósł pięciokrotnie: wysłaliśmy na wschód prawie 1000 pociągów kontenerowych, na które składało się łącznie 120 tys. kontenerów” – powiedział minister transportu i komunikacji Białorusi Aleksiej Awramenko, informuje agencja TASS. 

Koleje Białoruskie poinformowały, że wysłały 988 pociągów kontenerowych z produktami białoruskich przedsiębiorstw do Chin. Są to głównie produkty przedsiębiorstw zajmujących się obróbką drewna, nawozy i produkty mleczne. 

Minister zaznaczył, że początkowo był problem z przekroczeniem granicy kazachsko-chińskiej, co wynikało przede wszystkim z ograniczonej przepustowości, a także z surowych obostrzeń anty-COVID. Po ich odwołaniu sytuacja się poprawia, powiedział Avramenko. 

Według Ministerstwa Transportu Białorusi, w ubiegłym roku republika otrzymała od chińskich partnerów 1000 zezwoleń jednokrotnych na kraje trzecie. Avramenko zauważył, że w razie potrzeby kwota ta może zostać zwiększona w tym roku. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy nie zaciągają długów

Koleje Rosyjskie zwiększyły w ub.r. przewozy z Chinami o 28 proc. do 123 mln ton. Eksport węgla na Wschód sięgnął 101,1 mln ton (+0,5% do 2021 r.). Przewozy ładunków w komunikacji z Turcją, w tym przez porty Morza Azowskiego i Morza Czarnego, wzrosły o 42% przez sieć Kolei Rosyjskich w 2022 roku i o 65% przez międzynarodowy korytarz transportowy Północ-Południe.

Pięć ciężarówek z Kirgistanu wyjechało z chińskiego Kaszgar z ładunkiem dóbr zamówionych przez kanały internetowe. Przewóz odbył się pod osłoną karnetów TIR. Odprawa nastąpiła w wewnątrz Chin, zaś samochody przejechały chińsko-kirgiską granicę w Irkeshtam. 

Chiny otworzyły granice dla ruchu samochodowego także z Mongolią i Kazachstanem. Od 2018 roku, gdy Chiny umożliwiły korzystanie z karnetów TIR, otworzyły korytarze transportowe z 38 krajami. 

Pozostało 89% artykułu
Drogowy
Sprawdzamy, czy tiry jadą przez zachodnią i południową granicę
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
Drogowy
Firmy transportowe płacą akcjonariuszom dywidendę
Drogowy
Jesienne żniwa transportowe nie poprawią rentowności transportu
Drogowy
Kanada testuje Solarisy
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Drogowy
Chińczycy zdobyli rosyjski rynek ciężarówek
Drogowy
Nadchodzi nowa generacja ciężarówek Jelcz. Tylko kierownica została taka sama