Inspekcja Transportu Drogowego, Krajowa Administracja Skarbowa, Straż Graniczna, Państwowa Inspekcja Pracy oraz nadzór budowlany, weszły 16 marca rano do ponad 60 firm transportowych na terenie całego kraju. Sprawdzane są m.in. firmy, które prawdopodobnie działają z wykorzystaniem kapitału białoruskiego lub rosyjskiego. Służby kontrolują szereg aspektów związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstw.
60 firm z całego kraju
Kontrole objęły ponad 60 firm z Białegostoku, Poznania, Częstochowy, Białej Podlaskiej, Wrocławia. – Na podstawie informacji zgromadzonych w dostępnych nam bazach danych, wytypowaliśmy adresy, gdzie w grę może wchodzić m.in. prowadzenie wirtualnej działalności transportowej. Wytypowano firmy, które prawdopodobnie dysponują kapitałem białoruskim lub rosyjskim. Dziś rozpoczęliśmy działania kontrolne – to pierwszy etap tak szeroko zakrojonej akcji. Pracujemy ramię w ramię z innymi służbami, aby zakres kontroli był wieloaspektowy i pozwolił nam zlikwidować nielegalne praktyki w branży, a tym samym chronić krajowy rynek transportowy – wyjaśnia główny inspektor transportu drogowego Alvin Gajadhur.
Czytaj więcej
Przewoźnicy denerwują się, że białoruscy inwestorzy są pozostawieni w Polsce bez nadzoru i zdobędą rynek.
Szeroki skład kontroli ma uzasadnienie. – Straż Graniczna posiada bardzo szeroki mandat do działań na terytorium całego kraju, dlatego przyłączenie się do tej akcji było od początku dla nas sprawą oczywistą. Bardzo ważna jest kwestia powtarzalności tych działań – tylko w ten sposób będziemy mogli odnieść zamierzony efekt. Staramy się unikać przypadkowości. Typujemy podmioty w oparciu o realizowane wcześniej rozpracowanie migracyjne, a także na podstawie analizy ryzyka – podkreśla zastępca komendanta głównego Straży Granicznej gen. bryg. SG Grzegorz Niemiec.
Funkcjonariusze kontrolowali bazy eksploatacyjne - miejsca będące w dyspozycji przedsiębiorcy, w skład których wchodzi co najmniej: miejsce postojowe dla pojazdów wykorzystywanych w transporcie drogowym, miejsce załadunku, rozładunku lub łączenia ładunków, miejsce konserwacji lub naprawy pojazdów. Łączna liczba miejsc postojowych musi odpowiadać co najmniej jednej trzeciej liczby zgłoszonych pojazdów.