Stracona szansa na poprawę warunków pracy transportu na Ukrainę

Wizyta prezydenta Zełenskiego nie przyniesie ulgi kierowcom i przedsiębiorcom, których samochody stoją po obu stronach polsko-ukraińskiej granicy.

Publikacja: 06.04.2023 15:17

Stracona szansa na poprawę warunków pracy transportu na Ukrainę

Przemysław Keler KPRP

Foto: Przemysław Keler KPRP

W środę 5 kwietnia prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Arkadach Kubickiego z przedsiębiorcami. Prezydent RP Andrzej Duda podkreślił, że „mimo wojny obroty Polski z Ukrainą są rekordowe. Jesteśmy największym partnerem handlowym Ukrainy i wierzę, że tak pozostanie. Chcielibyśmy, byście także po wojnie współdziałali, realizowali i zakładali biznesy. Mam nadzieję, że fizycznej granicy po tej wojnie między Polską a Ukrainą nie będzie, zwłaszcza kiedy Ukraina stanie się częścią Unii Europejskiej”. 

Prezydent Wołodymyr Zełenski podziękował przedsiębiorcom za wsparcie uchodźców, za ich zatrudnienie i pomoc humanitarną dla mieszkańców Ukrainy. Wyraził nadzieję, że po wojnie będą inwestować na Ukrainie. 

Wszyscy zapomnieli o przewoźnikach

Po przemówieniach obu głów państw miała miejsce dyskusja panelowa, w której udział wzięli m.in. prezes zarządu BGK Beata Daszyńska-Muzyczka i prezes PFR Paweł Borys. Przedsiębiorcy mieli przypisaną rolę obserwatorów. – Dyskutanci mówili o ogromnych pieniądzach przeznaczonych na pomoc bieżącą i w perspektywie odbudowę Ukrainy, co najbardziej zajmowało dyskutantów. Wielokrotnie pojawiały się informacje, choć brakowało liczb, o ogromnym wzroście wymiany handlowej między Polską i Ukrainą. Nikt jednak nie zastanowił się nad wstydliwą kwestią, którą jest brak umiejętności zarządzania procesami na przejściach granicznych, w wyniku których towar z tygodniowym opóźnieniem przekracza polsko-ukraińską granicę. Na granicy mamy od czynienia z humanitarną katastrofą. Kierowcy, pozbawieni dostępu do urządzeń sanitarnych, sterczą tydzień w szczerym polu. Od przewoźników słyszymy, że funkcjonariusze skarżą się, że mają uszkodzone lub wadliwie funkcjonujące urządzenia i nie mogą z nich w pełni korzystać. Z powodu nienaprawionej wagi w Kukurykach Skarb Państwa traci dziennie 100 tys. zł. Taki bałagan skutkuje też stratami dla przewoźników – alarmuje prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek. 

Czytaj więcej

Rynek ukraiński okiem logistyka

Dodaje z żalem, że podczas spotkania z prezydentami zabrakło nawet drobnej refleksji nad sytuacją branży transportowej. – To na jej barkach spoczywa wymiana towarowa prowadzona w trudnych warunkach. Nie dostrzega się faktu, że polscy przewoźnicy zostali wyparci z rynku ukraińskiego poprzez regulacje unijne, znoszące zezwolenia i wszelką ewidencję ruchu, co pośrednio doprowadziło do katastrofy zbożowej – przypomina prezes ZMPD.

Wskazuje, że nikt nie dostrzega problemów polskich przewoźników. – Dzisiejsza fatalna sytuacja materialna branży transportowej grozi bankructwami. Te upadłości są niezamierzonym skutkiem pomocy Ukrainie, która już od roku odbywa się w niezwykle chaotycznych warunkach. Od dłuższego czasu dopominamy się o regulacje i uporządkowanie sytuacji, ale do dzisiaj nie doczekaliśmy się żadnego systemowego rozwiązania – przypomina Buczek. 

Nowe przejścia graniczne

Od 5 kwietnia ukraińscy i polscy kolejarze wspólnie przeprowadzają próbne przejazdy na trasie Lublin – Rawa-Ruska. Ukrzaliznycja odrestaurowała odcinek normalnotorowy o długości 8,4 km oraz wyremontowała stację kolejową na stacji Rawa-Ruska, poinformowało Ministerstwo Infrastruktury Ukrainy za pośrednictwem Ukrinform. 

„Uruchomienie połączenia między Warszawą, Lublinem, Rawą-Ruską i Lwowem zaspokoi ogromne zapotrzebowanie Ukraińców na wygodną logistykę kolejową do i ze stolicy Polski, a także odciąży punkty kontrolne ruchu. Pracujemy nad tym, aby nasze kraje jeszcze bardziej się do siebie zbliżyły” – uważa wicepremier ds. odbudowy Ukrainy, minister rozwoju społeczności, terytoriów i infrastruktury Ołeksandr Kubrakow. 

Strona polska będzie potrzebowała kilku miesięcy na wdrożenie pełnej kontroli celnej i granicznej oraz dopełnienie formalności, po czym zostanie ogłoszona data rozpoczęcia regularnej obsługi.

Dzień wcześniej Ukraina i Rumunia otworzyły kolejowe przejście graniczne między Ukrainą a Mołdawią - Serpneve-1 – Basarabiaska. Przyspieszy ono i obniży koszty transportu towarów na Ukrainę z portów Reni, Galati, Giurgiulesti. 

Czytaj więcej

Zezwoleń rosyjskich nie ma i nie wiadomo, kiedy będą

Jest to najkrótsza trasa do portów Reni, Galati, Giurgiulesti, która pozwoli na przewóz dodatkowych od 4 do 10 mln ton ładunków rocznie. „Termin dostawy towarów eksportowych do portów Mołdawii i Rumunii oraz ukraińskiej Reni skróci się o 4-6 dni. Jednocześnie koszt transportu towarów eksportowych spadnie o 10-35 dolarów za 1 tonę, w zależności od ładunku i trasy. Na przykład oszczędności w transporcie importowanych paliw i produktów naftowych na Ukrainę z wyżej wymienionych portów wyniosą 18-44 dolarów za 1 tonę" oblicza zastępca dyrektora działu pracy handlowej JSC „Ukrzaliznycia” Walerij Tkaczow, cytowany przez Ukrinform. 

Wcześniej istniały dwa kolejowe przejścia graniczne między Ukrainą a Mołdawią: Sokiryani – Oknycja i Mohyliw-Podolski – Wełczyniec. 

Z kolei 31 marca Polska i Ukraina uzgodniły, że powstanie nowe przejście graniczne „Adamczuki – Zbierieże”, otwarte dla pieszych i samochodów osobowych. 

W środę 5 kwietnia prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Arkadach Kubickiego z przedsiębiorcami. Prezydent RP Andrzej Duda podkreślił, że „mimo wojny obroty Polski z Ukrainą są rekordowe. Jesteśmy największym partnerem handlowym Ukrainy i wierzę, że tak pozostanie. Chcielibyśmy, byście także po wojnie współdziałali, realizowali i zakładali biznesy. Mam nadzieję, że fizycznej granicy po tej wojnie między Polską a Ukrainą nie będzie, zwłaszcza kiedy Ukraina stanie się częścią Unii Europejskiej”. 

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Drogowy
Uwaga! Protest w Gorzycach przy A4
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Drogowy
Jeśli nie nowe naczepy, to odnowione
Drogowy
Wschodnia Obwodnica Warszawy będzie projektowana od nowa
Drogowy
Policja uniemożliwiła przewoźnikom blokadę Szczecina
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Drogowy
Przewozy TIR coraz popularniejsze w Chinach
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście