Ukraińskie firmy transportowe przejęły rynek

Na granicy ruch jest duży, ale zdominowany przez samochody z Ukrainy. Tamtejsi przedsiębiorcy przejmują także przewozy krajowe i na zachód, łamiąc umowę z UE.

Publikacja: 12.06.2023 11:51

Ukraińskie firmy transportowe przejęły rynek

Foto: Rafał Mekler

KAS podał, że do godz. 8 rano 12 czerwca funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej odprawili 3474 pojazdy ciężarowe ostatniej doby na towarowych przejściach granicznych w woj. lubelskim (1712 na kierunku przywozowym do Polski i 1762 na kierunku wywozowym z Polski). Przewoźnik z lubelskiego Rafał Mekler oceniał w sobotę 10 czerwca, że w kolejce stoją wyłącznie ciężarówki z rejestracjami ukraińskimi. Sytuacja przed towarowymi przejściami granicznymi – kierunek wyjazdowy z Polski:Przejście Kukuryki – Kozłowicze (terminal w Koroszczynie): 

Czytaj więcej

Za miesiąc decyzja o długich ciężarówkach

•      na kierunku wywozowym z Polski odprawy odbywają się na bieżąco. 

Przejście Dorohusk – Jagodzin: 

•      na kierunku wywozowym z Polski odprawy odbywają się na bieżąco. 

Przejście Hrebenne – Rawa Ruska: 

•       na kierunku wywozowym z Polski oczekuje ok. 150 pojazdów ciężarowych – szacunkowy czas oczekiwania to 15 godzin. Przejście Zosin – Ustiług: 

•      na kierunku wywozowym z Polski odprawy odbywają się na bieżąco. 

Przejście Dołhobyczów – Uhrynow: 

•      na kierunku wywozowym z Polski odprawy odbywają się na bieżąco. 

Ostatniej doby funkcjonariusze odprawili łącznie 3478 samochodów osobowych, w tym: 1893 na kierunku przywozowym do Polski, 1585 na kierunku wywozowym z Polski. 

Na Ukrainie niedawno protestowali ukraińscy rolnicy z hasłami: „Polska świnina Idzi...do domu”. „U was dotacje u nas wojna”, „Polscy farmerzy skazują ukraińskie wioski i krowy na śmierć”. Z kolei polscy rolnicy protestują przeciw ukraińskiej konkurencji, której tanie zboże zalało polski rynek. 

Czytaj więcej

Popyt na magazyny zmalał o jedną czwartą

Ukraińską konkurencją niepokoją się także polscy przewoźnicy. – Ukraińscy przewoźnicy jeżdżą do Polski na pusto, bo nie mają co ładować na Ukrainie. Podobierają nam ładunki na Zachód i zaniżają stawki na rynku krajowym. Spedycje na giełdach przyznają, że ukraiński przewoźnik pojedzie dużo taniej – wskazuje Łukasz Białasz z firmy Fuki Trans. 

Wjazd na pusto i podejmowanie ładunków w przewozach krajowych i między krajami trzecimi jest złamaniem umowy pomiędzy Ukraina i Unią Europejską.

Białasz tłumaczy, że koszty utrzymania kierowcy w Polsce są dużo wyższe niż na UA. – Płacę samego ZSU i podatków ponad 3 tys. na kierowcę, gdy koszt tych obciążeń na Ukrainie wynosi 290 zł – porównuje Białasz.

Przedsiębiorca przyznaje, że polskie firny nie są w stanie konkurować na tych warunkach i odsprzedają tabor… Ukraińcom. 

KAS podał, że do godz. 8 rano 12 czerwca funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej odprawili 3474 pojazdy ciężarowe ostatniej doby na towarowych przejściach granicznych w woj. lubelskim (1712 na kierunku przywozowym do Polski i 1762 na kierunku wywozowym z Polski). Przewoźnik z lubelskiego Rafał Mekler oceniał w sobotę 10 czerwca, że w kolejce stoją wyłącznie ciężarówki z rejestracjami ukraińskimi. Sytuacja przed towarowymi przejściami granicznymi – kierunek wyjazdowy z Polski:Przejście Kukuryki – Kozłowicze (terminal w Koroszczynie): 

Pozostało 83% artykułu
Drogowy
Słabe prognozy na przyszły rok dla importerów ciężarówek
Drogowy
Sprawdzamy, czy tiry jadą przez zachodnią i południową granicę
Drogowy
Firmy transportowe płacą akcjonariuszom dywidendę
Drogowy
Jesienne żniwa transportowe nie poprawią rentowności transportu
Materiał Promocyjny
Inwestycje kolejowe tworzą lepsze warunki do podróży pociągiem
Drogowy
Kanada testuje Solarisy
Drogowy
Chińczycy zdobyli rosyjski rynek ciężarówek