Ukraińskie firmy transportowe przejęły rynek

Na granicy ruch jest duży, ale zdominowany przez samochody z Ukrainy. Tamtejsi przedsiębiorcy przejmują także przewozy krajowe i na zachód, łamiąc umowę z UE.

Publikacja: 12.06.2023 11:51

Ukraińskie firmy transportowe przejęły rynek

Foto: Rafał Mekler

KAS podał, że do godz. 8 rano 12 czerwca funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej odprawili 3474 pojazdy ciężarowe ostatniej doby na towarowych przejściach granicznych w woj. lubelskim (1712 na kierunku przywozowym do Polski i 1762 na kierunku wywozowym z Polski). Przewoźnik z lubelskiego Rafał Mekler oceniał w sobotę 10 czerwca, że w kolejce stoją wyłącznie ciężarówki z rejestracjami ukraińskimi. Sytuacja przed towarowymi przejściami granicznymi – kierunek wyjazdowy z Polski:Przejście Kukuryki – Kozłowicze (terminal w Koroszczynie): 

Czytaj więcej

Za miesiąc decyzja o długich ciężarówkach

•      na kierunku wywozowym z Polski odprawy odbywają się na bieżąco. 

Przejście Dorohusk – Jagodzin: 

•      na kierunku wywozowym z Polski odprawy odbywają się na bieżąco. 

Przejście Hrebenne – Rawa Ruska: 

•       na kierunku wywozowym z Polski oczekuje ok. 150 pojazdów ciężarowych – szacunkowy czas oczekiwania to 15 godzin. Przejście Zosin – Ustiług: 

•      na kierunku wywozowym z Polski odprawy odbywają się na bieżąco. 

Przejście Dołhobyczów – Uhrynow: 

•      na kierunku wywozowym z Polski odprawy odbywają się na bieżąco. 

Ostatniej doby funkcjonariusze odprawili łącznie 3478 samochodów osobowych, w tym: 1893 na kierunku przywozowym do Polski, 1585 na kierunku wywozowym z Polski. 

Na Ukrainie niedawno protestowali ukraińscy rolnicy z hasłami: „Polska świnina Idzi...do domu”. „U was dotacje u nas wojna”, „Polscy farmerzy skazują ukraińskie wioski i krowy na śmierć”. Z kolei polscy rolnicy protestują przeciw ukraińskiej konkurencji, której tanie zboże zalało polski rynek. 

Czytaj więcej

Popyt na magazyny zmalał o jedną czwartą

Ukraińską konkurencją niepokoją się także polscy przewoźnicy. – Ukraińscy przewoźnicy jeżdżą do Polski na pusto, bo nie mają co ładować na Ukrainie. Podobierają nam ładunki na Zachód i zaniżają stawki na rynku krajowym. Spedycje na giełdach przyznają, że ukraiński przewoźnik pojedzie dużo taniej – wskazuje Łukasz Białasz z firmy Fuki Trans. 

Wjazd na pusto i podejmowanie ładunków w przewozach krajowych i między krajami trzecimi jest złamaniem umowy pomiędzy Ukraina i Unią Europejską.

Białasz tłumaczy, że koszty utrzymania kierowcy w Polsce są dużo wyższe niż na UA. – Płacę samego ZSU i podatków ponad 3 tys. na kierowcę, gdy koszt tych obciążeń na Ukrainie wynosi 290 zł – porównuje Białasz.

Przedsiębiorca przyznaje, że polskie firny nie są w stanie konkurować na tych warunkach i odsprzedają tabor… Ukraińcom. 

KAS podał, że do godz. 8 rano 12 czerwca funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej odprawili 3474 pojazdy ciężarowe ostatniej doby na towarowych przejściach granicznych w woj. lubelskim (1712 na kierunku przywozowym do Polski i 1762 na kierunku wywozowym z Polski). Przewoźnik z lubelskiego Rafał Mekler oceniał w sobotę 10 czerwca, że w kolejce stoją wyłącznie ciężarówki z rejestracjami ukraińskimi. Sytuacja przed towarowymi przejściami granicznymi – kierunek wyjazdowy z Polski:Przejście Kukuryki – Kozłowicze (terminal w Koroszczynie): 

Pozostało 83% artykułu
Drogowy
Czy umowa dwustronna zakończy szykanowanie polskich przewoźników we Francji?
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Drogowy
Przewoźnicy wydzierają sobie rynek, górą Litwini
Drogowy
Na rynku ciężarówek regres dekady
Drogowy
Kierowcy ciężarówek: pomogą i obronią
Drogowy
Zawodne tachografy mogą drogo kosztować przewoźników