Polska wdraża dyrektywę o delegowaniu kierowców, ustawą o delegowaniu zajmie się 16 czerwca Sejm. Te przepisy, obowiązujące od 2 lutego 2022 roku, wdrożyło już 7 krajów. Instrumentem zgłaszania delegowania jest Road Transport – Posting Declaration, do którego każdego miesiąca napływa ponad milion deklaracji o delegowanych kierowcach. Od początku funkcjonowania systemu napłynęło doń ponad 20 milionów zgłoszeń.
W bazie danych IMI znajduje się milion kierowców, 72 tys. firm transportowych i 60 tys. zgłaszających kierowców na portalu Road Transport – Posting Declaration. RTPD jest podłączony pod IMI dla inspekcji, aby mogły wysyłać zapytania o dokumenty z rozliczeniem.
Czytaj więcej
Państwo wdroży postulowany do lat przez przewoźników system kontroli zezwoleń dla zagranicznych przewoźników.
Liczba firm zgłaszających delegowanie kierowców nie jest zbyt duża, ale pamiętać należy, że dyrektywa o delegowaniu obowiązuje tylko w przewozach kabotażowych i przerzutach, które stanowią mniejszość operacji w przewozach międzynarodowych (odpowiednio 3 i 7 proc. pracy przewozowej).
Z danych INELO wynika, że najwięcej kontroli (55 proc. w bazie danych INELO) zostało dokonanych przez służby duńskie. Udział francuskich kontroli wynosi 29 proc., austriackich 9 proc., luksemburskich 2 proc. oraz po 1 proc. przypadło na kontrole z Hiszpanii, Węgier i Holandii INELO zastrzega, że wyjątek stanowią Niemcy, ponieważ kontrolują tradycyjnie, wysyłając listy do firm transportowych. Jeżeli chodzi o pozostałe kraje to OCRK nie miało kontroli w firmach związanych z płacą danego kraju.