Ruszyły rejestracje samochodowego taboru

Importerzy samochodów ciężarowych i naczep zamknęli jeden z najlepszych czerwców w historii i bardzo udane półrocze. Prognozy są dobre.

Publikacja: 11.07.2023 17:52

Ruszyły rejestracje samochodowego taboru

Foto: Robert Przybylski

Klienci zarejestrowali w Polsce 3184 nowe samochody ciężarowe o dmc powyżej 3,5 tony. Półrocze także jest udane z wynikiem 17 314 rejestracji, co jest wynikiem o niemal 11 proc. lepszym od uzyskanego w tym samym okresie roku ubiegłego, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. 

Największa dynamikę rejestracji zanotowano w segmencie samochodów specjalnych (27 proc. wzrostu do 542 sztuk) oraz samochodów ciężarowych (13-procentowy wzrost do 3927 sztuk). Rejestracje ciągników siodłowych wzrosły o 10 proc. do 12 845 sztuk. 

Czytaj więcej

Nadawcy już próbują eCMR

Wśród samochodów ciężarowych z drugiej ręki czerwcowy wzrost rejestracji sięgnął 3,4 proc. do 3184 samochodów. W pierwszej połowie roku wzrost wyniósł 0,5 proc. do 13 293 szt. 

W ogólnym rankingu marek w czerwcu w grupie samochodów o dmc powyżej 3,5 t na pierwszym miejscu Volvo - wydało 645 szt. i uzyskało 20 proc. udz. w rynku, ze wzrostem o 18% r/r. Za nim uplasował się DAF 504 szt. (-18 proc.). Jego udział (16 proc.) był niższy niż w ub.r. o 6 pkt. proc. Na trzeciej pozycji znalazła się Scania, która zarejestrowała 500 szt. (+79 proc.) i uzyskała 16 proc.  udział w rynku, co oznacza, że zyskała 5,7 pkt. proc. Czwarty był Mercedes-Benz 496 szt. (-15 proc.), który zajął 16 proc.  rynku. Piątkę zamknęło Iveco po rejestracji 373 szt. (+74 proc.) wobec 214 szt. rok wcześniej. 

W pierwszej połowie roku najwięcej pojazdów o dmc powyżej 3,5 tony wydało Volvo (3 420; +17 proc.). Drugi był Mercedes-Benz (3 219; +6 proc.), który wyprzedza markę DAF (3 009; -17 proc.). Scania jest czwarta (2 649 szt. +68 proc.), a piąty MAN (-18 proc.) po wydaniu 1 814 szt. 

W klasie najcięższej o dmc powyżej 16 ton, która stanowi ponad 90 proc. rynku samochodów ciężarowych, w pierwszym półroczu zarejestrowano 3 399 Volvo, 2 994 Mercedesy-Benz, 2 943 DAF-y, a następnie Scanie i MAN, który zamknął pierwszą piątkę. 

W czerwcu przybyło 2 253 naczep tj., o 4 proc.  r/r. więcej, a przyczep o dmc powyżej 3,5 tony 276 szt. tj. więcej o 7,4 proc.  niż rok wcześniej.

Czytaj więcej

Ile kosztuje zakaz wyprzedzania?

W czerwcu 2023 roku w ogólnym rankingu marek całej grupy przyczep i naczep pow. 3,5t na pierwszej pozycji znalazł się Schmitz po wydaniu 562 pojazdów, ze wzrostem o 33 proc., drugi jest Krone z wynikiem 508 szt. (+9 proc.). Na trzecim miejscu zakończyła ostatni miesiąc marka Wielton, po wydaniu 445 pojazdów (+15 proc.). Następny Koegel dostarczył użytkownikom 145 pojazdy ze spadkiem 21 proc. Na piątym miejscu Schwarzmuller po wydaniu 101 szt. 

Podobne ożywienie notowane jest na innych rynkach w Europie i poza nią. Daimler Truck podniósł całoroczne prognozy wielkości produkcji ciężarówek z 510,000 – 530,000 do 530,000 – 550,000 sztuk, jednocześnie zakłada, że do końca roku marża na sprzedaży wzrośnie z 7,5-9 proc. do 8,5-10 proc. 

Klienci zarejestrowali w Polsce 3184 nowe samochody ciężarowe o dmc powyżej 3,5 tony. Półrocze także jest udane z wynikiem 17 314 rejestracji, co jest wynikiem o niemal 11 proc. lepszym od uzyskanego w tym samym okresie roku ubiegłego, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. 

Największa dynamikę rejestracji zanotowano w segmencie samochodów specjalnych (27 proc. wzrostu do 542 sztuk) oraz samochodów ciężarowych (13-procentowy wzrost do 3927 sztuk). Rejestracje ciągników siodłowych wzrosły o 10 proc. do 12 845 sztuk. 

Pozostało 84% artykułu
Drogowy
Ofiara kryzysu: znika legendarny belgijski Van Hool
Drogowy
Fatalny marzec dla przewoźników drogowych
Drogowy
Przewoźnicy domagają się zawieszenia wydawania licencji
Drogowy
Unia Europejska w strefie spadków rejestracji ciężarówek
Drogowy
Spadek sprzedaży naczep uderzył w Wielton
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił