Na placach stoi 2 tysiące ciężarówek ze starymi tachografami

Z braku dostaw tachografów importerzy musieli zarejestrować do 2 tys. ciężarówek ze starymi tachografami.

Publikacja: 07.09.2023 08:51

Na placach stoi 2 tysiące ciężarówek ze starymi tachografami

Robert Przybylski

Foto: Robert Przybylski

W sierpniu zarejestrowano 4049 samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony, co stanowi wzrost o 59 proc. w stosunku do 2022 roku i jest najwyższym rezultatem w historii statystyk prowadzonych przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. Ciągniki zarejestrowały 50-procentowy wzrost, podwozia 80-procentowy.

Nagły skok tłumaczony jest konicznością rejestracji aut z tachografem starego typu (G2V1), który dopuszczony był przez UE do użytku do 21 sierpnia. Zatem importerzy mają na składzie 1,5-2 tys. samochodów, które będą miały do wymiany tachograf. 

Czytaj więcej

Daimler Trucks stworzył w USA perspektywiczną spółkę

W pierwszych ośmiu miesiącach br. rejestracje sięgnęły 24 450 sztuk i były o 18 proc. większe niż rok wcześniej, wynika z danych PZPM. Podstawową grupę w rejestracjach stanowią ciągniki siodłowe, których zarejestrowano 17 833 sztuki, o 15,8 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2022 roku. 

Po ośmiu miesiącach liderem rynku jest DAF z wynikiem 4467 aut (spadek o ,13 proc.), Volvo mające 4415 rejestracji (wzrost o 19 proc.) i Mercedes-Benz (4400 sztuk, wzrost o 3,7 proc.). 

Badająca rynek samochody firma Eurotax zaznacza, że floty wyraźnie redukują się, co widać również po braku pracy dla kierowców. Zainteresowanie nowymi samochodami mocno spada, nawet pomimo spadku cen sprzedaży. Zamówione wiele miesięcy temu ciężarówki nie są odbierane przez przewoźników. - Trzeba jednak pamiętać, że punkt odniesienia, czyli 2022 rok był okresem drastycznego braku podaży pojazdów, a aktualne rejestracje, ze względu na długi czas produkcji, nie oddają bieżącej sytuacji rynkowej – zaznaczają analitycy Eurotax.

Czytaj więcej

Czy rząd zamknie granicę z Białorusią?

Tymczasem na rynku wtórnym od drugiego kwartału pogłębia się zastój, co widoczne jest po malejących cenach ciągników siodłowych, jak wskazują dane Eurotax. Spadki cen dotyczą wszystkich marek i segmentów: od ciągników siodłowych, poprzez samochody budowlane po dystrybucyjne o dmc poniżej 18 ton. 

W sierpniu zarejestrowano 4049 samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony, co stanowi wzrost o 59 proc. w stosunku do 2022 roku i jest najwyższym rezultatem w historii statystyk prowadzonych przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. Ciągniki zarejestrowały 50-procentowy wzrost, podwozia 80-procentowy.

Nagły skok tłumaczony jest konicznością rejestracji aut z tachografem starego typu (G2V1), który dopuszczony był przez UE do użytku do 21 sierpnia. Zatem importerzy mają na składzie 1,5-2 tys. samochodów, które będą miały do wymiany tachograf. 

Drogowy
Koła transportu drogowego kręcą się powoli
Drogowy
Co trzecia firma transportowa z długami
Drogowy
Uwaga! Zbliża się blokada Medyki
Drogowy
Szesnasty miesiąc spadku sprzedaży naczep
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Na święta towary mogą nie dojechać do sklepów