Wielton zamierza nadal przejmować

Polski producent naczep planuje podwoić przychody i produkcję dzięki wzrostowi organicznemu oraz przejęciom.

Publikacja: 30.10.2023 11:40

Wielton zamierza nadal przejmować

Wielton

Foto: Wielton

Grupa zakłada, że w 2027 roku przychody sięgną 1,5 mld euro, wobec 732 mln euro w 2022 roku. W tym samym czasie wielkość sprzedaży wzrośnie do 45 tys. pojazdów, z 23,2 tys. w roku ubiegłym. Marżowość wzrośnie z 5,9 do 8 proc., przewiduje grupa. – Grupa rozwijać się będzie na wszystkich strategicznych kierunkach, poza Rosją i Białorusią. Pozwoli to na zbudowanie prawie 13% udziałów w europejskim rynku naczep. W tak dynamicznym rozwoju priorytetem pozostanie stabilna kondycja finansowa Grupy z bezpiecznym wskaźnikiem długu netto do EBITDA na poziomie ok. 2,5, w czym pomoże prognozowana na 2027 rok 8-procentowa marża EBITDA – wyjaśnia prezes zarządu Grupy Wielton Paweł Szataniak. 

Nowe rynki

Grupa zakłada, że jej udziały w europejskim rynku produktów drogowych rejestrowanych zwiększą się z 6,7 proc. w 2022 roku do około 13 proc. w 2027 roku. Większościowe udziały w sprzedaży Grupy utrzymają Polska, Francja i Wielka Brytania. Strategia Grupy zakłada większą dywersyfikację sprzedaży. Udział pozostałych rynków w wolumenach Grupy wzrośnie z 36 proc. do 48 proc., co będzie wspierane lokalnymi montowaniami. 

Czytaj więcej

Amerykański gigant kurierski traci biznes

Grupa zakłada w strategii, że blisko połowa wzrostu będzie pochodzić z największej grupy produktowej na rynku - naczep uniwersalnych. Silne wzrosty odnotują również m.in. wywrotki, a grupa przygotowuje się do wdrożenia do produkcji własnych furgonów i chłodni, do których panele produkowane będą w nowym zakładzie grupy w Bełchatowie. 

Grupa spodziewa się wzrostu przychodów również dzięki telematyce i zamierza inwestować w automatyzację oraz robotyzację produkcji. Planuje rozpoczęcie produkcji własnych osi mechanicznych i elektrycznych, które będą miały premierę w chłodniach. Grupa wejdzie także w zarządzanie cyklem życia naczepy, co oznacza nie tylko handel naczepami z drugiej ręki, ale także przemysłowe odnawianie. 

Bogata historia przejęć 

Według miesięcznika Global Trailer Wielton jest trzecim graczem na europejskim rynku. W latach 2015-2022 polski producent powiększył produkcję o 229 proc. do 23,2 tys. sztuk. W tym samym okresie chiński CIMC powiększył się o 12 proc. do 127,5 tys. pojazdów, Hyundai Translead o 42 proc. do 82,1 tys. pojazdów, Schmitz Cargobull osiągnął 20-procentową dynamikę, a Krone 51-procentową (do odpowiednio 61 tys. i 53,4 tys. pojazdów). 

Czytaj więcej

Jedwabny szlak dla e-handlu

W latach 2015-2022 udział rynku polskiego w sprzedaży Grupy Wielton zmalał z 61 proc. do 24 proc. W całej Grupie pracuje ponad 3,4 tys. osób, w tym 2 tys. w zakładach w Wieluniu. Wielton ma długą historię przejęć. W 2015 r. Grupa nabyła wiodące włoskie marki Viberti i Cardi oraz francuską spółkę Fruehauf. W maju 2017 roku Grupa Wielton przejęła niemiecką spółkę Langendorf, dzięki czemu poszerzyła swoją ofertę m.in. o specjalistyczne pojazdy do przewozu szkła i prefabrykatów betonowych. Przejęcie spółki Lawrence David we wrześniu 2018 r. pozwoliło wzbogacić ofertę Grupy o kolejne unikalne pojazdy. Na szczególną uwagę zasługują zabudowy typu home delivery oraz bezsłupkowe naczepy kurtynowe. Z kolei przejęcie spółki Guillén Desarrollos Industriales w 2021 roku umożliwiło rozszerzenie działalności Grupy o kolejny ważny rynek – Hiszpanię. 

Grupa zakłada, że w 2027 roku przychody sięgną 1,5 mld euro, wobec 732 mln euro w 2022 roku. W tym samym czasie wielkość sprzedaży wzrośnie do 45 tys. pojazdów, z 23,2 tys. w roku ubiegłym. Marżowość wzrośnie z 5,9 do 8 proc., przewiduje grupa. – Grupa rozwijać się będzie na wszystkich strategicznych kierunkach, poza Rosją i Białorusią. Pozwoli to na zbudowanie prawie 13% udziałów w europejskim rynku naczep. W tak dynamicznym rozwoju priorytetem pozostanie stabilna kondycja finansowa Grupy z bezpiecznym wskaźnikiem długu netto do EBITDA na poziomie ok. 2,5, w czym pomoże prognozowana na 2027 rok 8-procentowa marża EBITDA – wyjaśnia prezes zarządu Grupy Wielton Paweł Szataniak. 

Pozostało 81% artykułu
Drogowy
Koła transportu drogowego kręcą się powoli
Drogowy
Co trzecia firma transportowa z długami
Drogowy
Uwaga! Zbliża się blokada Medyki
Drogowy
Szesnasty miesiąc spadku sprzedaży naczep
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Na święta towary mogą nie dojechać do sklepów