Amerykański gigant kurierski traci biznes

W trzecim kwartale UPS zanotował potężne spadki przychodów i zysku. Kurierski gigant musi zdobyć nowy segment rynku.

Publikacja: 30.10.2023 08:21

Amerykański gigant kurierski traci biznes

Foto: UPS

UPS zanotował spadek sprzedaży o 12,8% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego, do 21,1 mld dol. Skonsolidowany zysk z działalności operacyjnej zmalał o 56,9% do 1,3 mld dol. Rozwodniony zysk na akcję w omawianym kwartale wyniósł 1,31 dol. (1,57 dol. w ujęciu skorygowanym) i był o 47,5% niższy niż w analogicznym okresie 2022 roku. 

Taki mamy klimat

Potężne spadki zarząd spółki tłumaczy niekorzystną sytuacją gospodarczą. – Niekorzystne warunki makroekonomiczne w trzecim kwartale roku miały negatywny wpływ na globalny popyt. Jednak na początku września zawarto krajowy układ zbiorowy pracy, a wolumeny przekierowane na czas prowadzenia negocjacji pracowniczych powoli odzyskują swoją dynamikę w ramach naszej sieci – tłumaczy dyrektor generalna UPS Carol Tomé. 

Czytaj więcej

Zły czas na podwyżki myta

Przychody ze sprzedaży na kluczowym dla spółki rynku, w USA, spadły o 11,1% do 13,66 mld dol. w związku ze zmniejszeniem średniego dziennego wolumenu sprzedaży o 11,5%, który został częściowo zrekompensowany przez wzrost przychodów w przeliczeniu na przesyłkę (wzrost o 2,0%). 

Biuro Analiz Ekonomicznych (BEA) podało, że realny PKB USA rósł w 3. kwartale 2023 r. w tempie 4,9% rocznie. Było to powyżej oczekiwań zakładających wzrost o 4,2% w ujęciu rocznym. Wzrost gospodarczy był spowodowany wzrostem wydatków konsumpcyjnych, eksportu i wydatków rządowych. Pewną rolę odegrała również akumulacja zapasów. Realny PKB w trzecim kwartale wzrósł o 2,9% r/r, co stanowi kolejny kwartał poprawy porównań. 

Klienci unikają ryzyka

Analitycy rynku wskazują, że długie i trudne negocjacje ze związkami zawodowymi Teamsters, które mogły doprowadzić do strajku ponad 340 tysięcy pracowników w USA spowodowały, że klienci szukali alternatywy dla swoich wysyłek. – Potencjalny strajk, mógł doprowadzić do paraliżu sieci dystrybucyjnej UPS, co w efekcie mogło skutkować wielkimi zatorami i opóźnianiami w łańcuchu dystrybucyjnym. Wielu klientów nie mogło sobie pozwolić na takie ryzyko i szukali alternatywnych rozwiązań, aby uniknąć problemu, który mógł się pojawić w sierpniu br. W konsekwencji UPS stracił część klientów i wolumenu, który teraz będzie ciężko odzyskać, szczególnie, że wolumeny trafiły zarówno do bezpośredniej konkurencji jaką jest FedEx czy USPS, ale także do mniejszych, ale bardzo dynamicznie rozwijających się operatorów lokalnych – ocenia wiceprezes Last Mile Experts Mirek Gral.   

Czytaj więcej

Kuehne+Nagel zakończył trzeci kwartał z niższymi wynikami

Przyznaje, że w wielu regionach świata obserwowano spowolnienie gospodarcze i zmniejszenie ilości przesyłek generowanych zarówno przez duże firmy jak i SME. – Na wielu rynkach obserwujemy stagnację w obszarze przesyłek B2B, dalszy, lecz niższy niż oczekiwano wzrost wolumenów w segmencie B2C oraz coraz szybciej rosnący popyt na usługi C2C. Jak wiemy UPS niestety nie jest liderem w tych dwóch ostatnich segmentach, co nie napawa optymizmem, przynajmniej na najbliższe miesiące. UPS powinien zrewidować swoja politykę dotyczącą segmentu B2C a także pomyśleć o C2C, aby w rozsądny sposób zbalansować przychody oraz koszty operacyjne – uważa wiceprezes Last Mile Experts.

Pozytywną informacją w tym zakresie jest ogłoszony kilka dni temu zakup firmy Happy Returns (aktualnie będącej w portfelu PayPal) posiadającej blisko 9 000 punktów PUDO na terenie USA. – W lutym 2012 roku UPS zakupił w Europie sieć punktów zbudowaną przez Belgijską firmę Kiala. Na bazie tej transakcji firma zaczęła budować własną sieć punktów PUDO pod nazwą „UPS Access Point”, przy integracji, której miałem możliwość współpracy jako koordynator ze strony UPS – przypomina Gral. 

UPS prognozuje, że skonsolidowane przychody ze sprzedaży za 2023 rok wyniosą między 91,3 mld dol. a 92,3 mld dol., czyli będą o 10 proc. mniejsze od uzyskanych w 2022 roku. Spółka zatrudnia ponad pół mln osób. 

UPS zanotował spadek sprzedaży o 12,8% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego, do 21,1 mld dol. Skonsolidowany zysk z działalności operacyjnej zmalał o 56,9% do 1,3 mld dol. Rozwodniony zysk na akcję w omawianym kwartale wyniósł 1,31 dol. (1,57 dol. w ujęciu skorygowanym) i był o 47,5% niższy niż w analogicznym okresie 2022 roku. 

Taki mamy klimat

Pozostało 92% artykułu
Firmy
Pomiechówek zostanie nowym logistycznym zapleczem Warszawy
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Firmy
Orlen otwiera sieć automatów paczkowych
Firmy
Rosną magazyny dla logistyków
Firmy
Producenci konkurują z logistykami
Firmy
LPP: z rynku odzieżowego na logistyczny