Chociaż podstawowa długoterminowa tendencja jest spadkowa (-9 proc. w porównaniu z rokiem przed pandemią), nie zmniejsza się ona w wystarczająco szybkim tempie, aby osiągnąć cel UE, jakim jest zmniejszenie o połowę liczby zgonów do 2030 roku, zauważa Komisja Europejska.
Ponadto nadal stwierdza się postęp bardzo nierówne pomiędzy państwami członkowskimi. Litwa i Polska zgłosiły największe spadki – o ponad 30 proc. – w latach 2019–2022, chociaż wskaźnik śmiertelności w Polsce nadal utrzymuje się powyżej średniej UE (w Polsce 50 ofiar na milion mieszkańców, na Litwie 60, przy średniej dla UE 46). Z kolei w ostatnich trzech latach liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w Irlandii, Hiszpanii, Francji, Włoszech, Holandii, Słowacji i Szwecji utrzymywała się na stałym poziomie lub wzrosła.
Czytaj więcej
Polscy przewoźnicy zapowiadają blokadę trzech terminali na granicy z Ukrainą. Domagają się udrożnienia granicy i pracy.
Ogólny ranking wskaźników śmiertelności w krajach nie zmienił się znacząco od czasu sprzed pandemii, przy czym najbezpieczniejsze drogi znajdują się w Szwecji (22 ofiary śmiertelne na milion mieszkańców) i Danii (26/milion), zaś najwyższy wskaźnik śmiertelności w 2022 roku zgłosiły Rumunia (86/milion) i Bułgaria (78/milion).
W 2022 roku w Polsce zginęło na drogach 1896 osób, o 35 proc. mniej niż w 2019 roku. W ub.r. zostało poszkodowanych (ranni i zabici) w wypadkach drogowych z udziałem samochodów ciężarowych 1019 osób, o ponad 20 proc. mniej niż w 2019 roku.