Ceny taboru spadają, podobnie jak sprzedaż

Przewoźnicy liczą, że w przyszłym roku będą kupować ciężarówki po cenach znacznie niższych od obecnych.

Publikacja: 20.11.2023 08:59

Ceny taboru spadają, podobnie jak sprzedaż

Foto: GDDKiA

Tabor już się nie sprzedaje jej ciepłe bułeczki, znikają kolejki chętnych do odbioru nowych samochodów i naczep. Październik przyniósł 22-procentowy spadek rejestracji w taborze ciężkim, z wynikiem 2843 samochodów. W grupie ciągników siodłowych spadek sięgnął 26,6 proc. do 2116 pojazdów. Rejestracje liczone narastająco wykazują 6,5-procentowy wzrost do 29 439 samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. 

Segment naczep zmalał w październiku o 5,6 proc. i był to czwarty miesiąc malejących rejestracji. Od początku 2023 roku zarejestrowano łącznie 20 373 naczep, o 3 proc. mniej w porównaniu do analogicznego okresu 2022 roku. 

Czytaj więcej

Wielton walczy ze słabnącym rynkiem

Jednak przyszłoroczne wyniki będą dużo gorsze. Importerzy spodziewają się nawet 25-procentowego spadku rejestracji samochodów ciężarowych w 2024 roku. Już słabnie popyt, ceny pojazdów zmalały o 10 proc., a przewoźnicy spodziewają się dalszej obniżki. 

Wskazują, że żaden producent nie ma zakontraktowanych flot na 2024 rok. – Z zakupami trzeba wstrzymać się jeszcze 3 miesiące, a ceny wyraźnie zmaleją – uważa jeden z większych w Polsce przewoźników, który nie chce podać nazwiska. 

Podobnie rynek oceniają firmy najmu krótko- i średnioterminowego, które wstrzymały odbiory samochodów i realizację umów ramowych.

Powodem spowolnienia i spadku rejestracji jest spowolnienie gospodarcze. Analitycy PKO Research wskazują, że w strefie euro w trzecim kwartale 2023 roku PKB spadł o 0,1% kwartał do kwartału. Zespół Analiz Ekonomicznych EY przyznaje, że gospodarka Polski i Europy z trudem wychodzi ze stagnacji, ale pociesza, że najgorsze ma już za sobą. 

Komisja Europejska prognozuje, że w 2024 roku wzrost PKB UE poprawi się do 1,3 proc. Jest to nadal rewizja w dół o 0,1 p.p. w porównaniu do prognozy z lata. Prognozuje się, że w strefie euro wzrost PKB będzie nieco niższy i wyniesie 1,2 proc. Bruksela oczekuje, że w 2025 roku, gdy inflacja i skutki zacieśnienia polityki pieniężnej wygasną, wzrost gospodarczy przyspieszy do 1,7 proc. w UE i 1,6 proc. w strefie euro. 

Czytaj więcej

Zbliża się rok przejęć, sezon otwiera Waberer’s

Z raportu IRU, Ti oraz upply wynika, że popyt na drogowy transport towarowy spada na całym kontynencie, co pociąga za sobą dalszy spadek stawek. Obniżyły się one do poziomów sprzed kilkunastu lat, gdy obecne koszty są nieporównywalne. 

Tabor już się nie sprzedaje jej ciepłe bułeczki, znikają kolejki chętnych do odbioru nowych samochodów i naczep. Październik przyniósł 22-procentowy spadek rejestracji w taborze ciężkim, z wynikiem 2843 samochodów. W grupie ciągników siodłowych spadek sięgnął 26,6 proc. do 2116 pojazdów. Rejestracje liczone narastająco wykazują 6,5-procentowy wzrost do 29 439 samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. 

Pozostało 83% artykułu
Drogowy
Kierowcy ciężarówek mistrzami bezpieczeństwa
Drogowy
Ofiara kryzysu: znika legendarny belgijski Van Hool
Drogowy
Fatalny marzec dla przewoźników drogowych
Drogowy
Przewoźnicy domagają się zawieszenia wydawania licencji
Drogowy
Unia Europejska w strefie spadków rejestracji ciężarówek