Przewoźnicy zawiesili blokadę granicy z Ukrainą. "Jeśli będzie trzeba, wrócimy"

Po podpisaniu 7-punktowego porozumienie protestujący przewoźnicy zakończyli 72-dniowy protest na terminalach w Dorohusku, Hrebenne i Korczowej.

Publikacja: 16.01.2024 13:41

Przewoźnicy zawiesili blokadę granicy z Ukrainą. "Jeśli będzie trzeba, wrócimy"

Foto: Rafał Mekler

Porozumienie podpisali przedstawiciele protestujących oraz minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Zakłada ono, że od południa dnia następnego, czyli od 17 stycznia, do 1 marca protest zostaje zawieszony. 

Przewodnicząca zgromadzenia przed przejściem granicznym w Dorohusku Edyta Ozygała podkreśla, że jest to tylko zawieszenie protestu. – Jeżeli Ukraina lub Ministerstwo Infrastruktury nie wypełni postanowień, wracamy na granicę – zapewnia Ozygała. 

Ministerstwo jest w kontakcie z Ministerstwem transportu Ukrainy. – Mamy wzajemne porozumienie w wicepremierem Kubrakowem, powołaliśmy komitet wspólny oraz zespół roboczy, na którym omawiamy zasady konkurowania, mamy za sobą dużą liczbę spotkań – podkreśla Klimczak. 

W ramach porozumienia strona ukraińska uruchomi w ramach miesięcznego pilotażu na przejściu Dorohusk-Jagodzin 4 pasy dla pustych ciężarówek wyjeżdżających z Ukrainy, rejestrowanych w e-kolejce. 

Ukraina zgodziła się na miesięczny pilotaż żywej kolejki (bez e-czergi) dla pustych aut unijnych wracających do Polski na przejściu Malhowice-Niżankowice.

Czytaj więcej

Niemieccy przewoźnicy mają dość drożyzny

Ukraina zaapeluje do swoich przewoźników, aby nie korzystali z przejścia w Dołhobyczowie-Uhrynowie. 

Ukraińskie władze zobowiązały się, aby zasady w e-kolejce były jednakowe dla samochodów polskich i ukraińskich. 

Minister Infrastruktury przekaże KE propozycje zmian w umowie transportowej Unii z Ukrainą. Chodzi o doprecyzowanie i zawężenie umowy oraz o kwestie techniczne. Nad przyszłością umowy pracować będą przedstawiciele Biura Ministra do Spraw Unii Europejskiej i MSZ.   

Ministerstwo Infrastruktury zobowiązało się do poszukania w funduszach unijnych pieniędzy na rekompensaty dla przewoźników obsługujących rynki wschodnie, którzy utracili możliwości zarobkowe z powodu sankcji. 

Polska wzmocni służby kontrolne, aby eliminować nieuprawnione umową przewozy kabotażowe i przerzuty (cross-trade). 

MF przygotuje system SENT do nadzoru nad wykonywanymi przez firmy ukraińskie przewozami. MI przygotuje do końca stycznia projekt ustawy doprecyzowującej obowiązki spedytorów, nadawców i odbiorców i wprowadzającej kary za udzielania zleceń przewozu drogowego podmiotom nieuprawnionym. 

Ministerstwo Infrastruktury zaprosiło do udziału w pracach stałej Rady Doradczej przedstawicieli protestujących: Edytę Ozygałe, Macieja Borkowskiego i Tomasza Borkowskiego.  

Porozumienie podpisali przedstawiciele protestujących oraz minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Zakłada ono, że od południa dnia następnego, czyli od 17 stycznia, do 1 marca protest zostaje zawieszony. 

Przewodnicząca zgromadzenia przed przejściem granicznym w Dorohusku Edyta Ozygała podkreśla, że jest to tylko zawieszenie protestu. – Jeżeli Ukraina lub Ministerstwo Infrastruktury nie wypełni postanowień, wracamy na granicę – zapewnia Ozygała. 

Pozostało 83% artykułu
Drogowy
Ukraińscy przewoźnicy odcinają od swojego rynku polskie firmy
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć samochód w nowej firmie?
https://autosalon.moto.rp.pl/artykul/nowy-samochod-w-nowej-firmie
Drogowy
Drugi rok spadków sprzedaży opon na rynku wymiany
Drogowy
Polskie pojazdy sprzedają się w Afryce
Drogowy
Transport potyka się o nieistniejące granice
Drogowy
Ten rok będzie lepszy dla przewoźników