Drugi rok spadków sprzedaży opon na rynku wymiany

Słaba kondycja transportu drogowego zniechęca przedsiębiorców do inwestycji. Sprzedaż opon na rynku wymiany maleje drugi rok z rzędu.

Publikacja: 20.02.2024 12:51

Drugi rok spadków sprzedaży opon na rynku wymiany

Opony do ciężarowych naczep

Foto: Robert Przybylski

Popyt na wymianę opon do samochodów ciężarowych i autobusów zmalał w Europie w 2023 roku o 17 proc. (do 11,4 mln sztuk) w stosunku do roku 2022, podało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opon i Wyrobów Gumowych ETRMA. Wśród segmentów to jeden z największych spadków. Głębszy (30-procentowy, do 0,7 mln szt.) zanotowały opony rolnicze, gdy zakupy gum do aut osobowych zmalały o 8 proc. (do 208,5 mln), a do motocykli o 11 proc. (do 8,7 mln) – Dane potwierdzają negatywne trendy obserwowane od czerwca 2022 roku. Wyniki te są efektem spadku popytu, napędzanego inflacyjnymi kosztami surowców, energii i płac, a także z redukcji zapasów w kanałach dystrybucji – tłumaczy sekretarz generalny ETRMA Adam McCarthy. 

Jedynym pocieszeniem jest wytracanie dynamiki spadków w ostatnim kwartale 2023 roku: zakupy opon do ciężarówek zmalały o 13 proc. a do osobówek pozostały na tym samym poziomie co w ostatnich trzech miesiącach 2022 roku. 

Czytaj więcej

Jesienią możliwe podwyżki polskiego myta

W Polsce w czwartym kwartale 2023 roku zwiększyła się sprzedaż opon na rynek do dystrybutorów w największym segmencie opon do samochodów osobowych (+3%). W pozostałych segmentach sprzedaż nadal spadała, choć dynamika spadków była mniejsza – poza segmentami wyraźnie sezonowymi: opony do SUV -15%, dostawcze -37%, ciężarowe -39%, rolnicze -50%, motocyklowe -29,5%, a przemysłowe -8%.

W całym 2023 roku zakupy opon do samochodów ciężarowych zmalały o 36 proc., gdy do modeli osobowych o 15 proc. W segmencie rolniczym popyt zmalał o 47 proc. - W całym 2023 roku sprzedaż opon była istotnie niższa w porównaniu do 2022 roku, co również było związane z wysoką inflacją oraz słabnącym popytem i PKB zarówno w Polsce, jak i w Europie. To bardzo trudne dla nas, producentów opon – mamy fabryki i biura w Polsce, gdzie zatrudniamy ponad 11.000 pracowników – wskazuje prezes zarządu Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) Anna Burakowska. 

Rynek wtórny jest 2,5-krotnie większy od sprzedaży opon na pierwszy montaż. Codziennie z pięciu fabryk w Polsce wyjeżdża ponad 140 tys. opon. W Europie działają 93 fabryki opon oraz bieżnikowania, a branża gumowa zatrudnia ponad 350 tys. osób. 

Popyt na wymianę opon do samochodów ciężarowych i autobusów zmalał w Europie w 2023 roku o 17 proc. (do 11,4 mln sztuk) w stosunku do roku 2022, podało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opon i Wyrobów Gumowych ETRMA. Wśród segmentów to jeden z największych spadków. Głębszy (30-procentowy, do 0,7 mln szt.) zanotowały opony rolnicze, gdy zakupy gum do aut osobowych zmalały o 8 proc. (do 208,5 mln), a do motocykli o 11 proc. (do 8,7 mln) – Dane potwierdzają negatywne trendy obserwowane od czerwca 2022 roku. Wyniki te są efektem spadku popytu, napędzanego inflacyjnymi kosztami surowców, energii i płac, a także z redukcji zapasów w kanałach dystrybucji – tłumaczy sekretarz generalny ETRMA Adam McCarthy. 

Drogowy
Ciągniki nie ciągną sprzedaży
Drogowy
Możliwe blokady przewoźników na granicach
Drogowy
Przewoźnikom wypadnie jeden klient
Materiał Promocyjny
Odkryj samochody dostawcze Opla, które spełnią potrzeby Twojego biznesu!
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Drogowy
Wielton na stratach, liczy na odbicie za pół roku
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką