Solaris: nadchodzą tłuste lata

Wielkopolska spółka powróciła do zysków, spodziewa się dobrych lat. Portfel zamówień jest wyjątkowo duży, rośnie także marżowość.

Publikacja: 10.03.2024 20:02

Solaris: nadchodzą tłuste lata

Foto: Solaris

Ustępują problemy z dostawami, Solaris zmniejszył o połowę liczbę autobusów w produkcji dzięki poprawie zaopatrzenia. Spółka przy 819 mln euro przychodów wypracowała EBIT na poziomie 8 mln euro, przy 4 mln euro EBIT w 2022 roku.

Mocna druga połowa roku

Marża jest co prawda znikoma, wyniosła 1 proc., ale zarząd podkreśla, że w drugiej połowie roku, gdy kooperanci nadgonili opóźnienia w dostawach brakujących części i materiałów, fabryka odzyskała tempo pracy, a marża wrosła do 7 proc. 

Czytaj więcej

Trwa cichy protest inspektorów

Spółka podkreśla, że uzyskanie wysokiej marży oraz pękaty portfel zamówień pozwalają przypuszczać, że nadchodzące dwa lata będą bardzo owocne. 

Popyt na zeroemisyjne autobusy wzrósł w Europie w 2023 roku o połowę, na czym skorzystał Solaris, który ma pierwsze miejsce w Europie w rankingu dostawców zeroemisyjnych autobusów, z udziałem 15,2 proc. Połowa produkcji to modele z wtyczką, gdy u konkurencji stanowią one 40 proc. KE zakłada, że do 2035 roku wszystkie nowe autobusy będą zeroemisyjne. 

Solaris jest także liderem w dostawach wodorowych modeli. Przekazał 200 takich pojazdów, użytkowane są przez ponad 40 klientów w dziesięciu krajach. Kolejne zamówienia opiewają na ponad 700 wodorowych modeli. 

Spółka przekazała klientom w 2023 roku łącznie 1456 autobusów (spadek o 2,4 proc.), z których ponad 80 proc. dostaw stanowiły modele zero- i niskoemisyjne. Zamówienia na elektryczne autobusy stanowiły w 2023 roku 60 proc. wartości produkcji, gdy rok wcześniej 49 proc. Łącznie z trolejbusami wartość produkcji pojazdów z napędami elektrycznymi sięgnęła 77 proc., gdy rok wcześniej wynosiła 62 proc. 

Doliczając do tych liczb model z napędem gazowym i hybrydowym, modele przyjazne środowisku stanowiły 82 proc. produkcji w 2023 roku. Są one droższe od diesli, co wpłynęło na wzrost przychodów spółki. Zwiększyły się one w 2023 roku o 18 proc. rok do roku do 800 mln euro. 

Czytaj więcej

Koleje przeciw gigalinerom

Modele międzymiastowe

Wartość zebranych w 2023 roku zamówień sięgnęła 1287 mln euro i była o 50 proc. większa niż w 2022 roku. Wartość zamówień jest o 60 proc. większa do przychodu za 2023 rok i stanowi blisko jedną trzecią portfela zamówień całego koncernu CAF. 

Solaris podkreśla, że zdobył zaufanie klientów, o czym świadczy wiele kontraktów na co najmniej 100 autobusów, a wiele z nich pochodzi od miast, które używają Solarisów od lat. Przykładami mogą być zamówienia złożone przez Wenecję (z opcjami 108 wodorowych modeli), Bolonię (do 140 autobusów), Mediolan (105 Urbino), Berlin (do 650 elektrycznych Urbino). 

Łączna wartość zamówionych autobusów (bez opcji) wynosiła na koniec 2023 roku 1417 mln euro i była o 49 proc. większa niż na koniec 2022 roku. Odbiorcy pochodzili przede wszystkim z Polski, Hiszpanii, Włoch, Norwegii i Niemiec. 

Klienci czekają na zakontraktowane 1838 autobusów, z których 68 proc. ma napęd elektryczny, 15 proc. to trolejbusy, a 12 proc. wyposażonych zostanie w napęd hybrydowy. Udział modeli zero- i niskoemisyjnych wyniesie 95 proc. Umowy przewidują dostawy w latach 2024-2026. 

Nowe rynki

Solaris zamierza podbić europejski rynek autobusów międzymiastowych, na którym sprzedają się 8 tys. autobusów rocznie. Walczą na nim Mercedes-benz oraz Iveco, które zdobyły łącznie 80 proc. zamówień. Spółka przygotowała elektryczny model o długości od 12 do 18 m i planuje, że do 2026 roku będzie sprzedawać 150 pojazdów, zajmując trzecie miejsce w segmencie. 

Czytaj więcej

Załamanie sprzedaży ciężarówek

CAF planuje także wejście do 2026 roku Solarisa na rynek północnoamerykański, na którym całkowita sprzedaż wynosi 7 tys. autobusów miejskich, blisko dwa razy mniej niż w Europie. Mimo to jest on bardziej dochodowy od europejskiego i konkuruje na nim trzech głównych producentów: Proterra, Novabus i New Flyer. Solaris przeprowadził próby w Kanadzie i docelowo miałby zdobyć 10 proc. rynku. CAF prognozuje, że obroty Solarisa sięgną w 2026 roku 1,3 mld euro, zaś marża operacyjna przekroczy 6,4 proc. 

Właścicielem Solarisa jest CAF, hiszpański producent taboru kolejowego, systemów kolejowego sterowania ruchem i autobusów, o przychodach w 2023 roku 3,8 mld euro. Giełdowa wycena spółki przekroczyła na koniec 2023 roku 1,1 mld euro. 

Ustępują problemy z dostawami, Solaris zmniejszył o połowę liczbę autobusów w produkcji dzięki poprawie zaopatrzenia. Spółka przy 819 mln euro przychodów wypracowała EBIT na poziomie 8 mln euro, przy 4 mln euro EBIT w 2022 roku.

Mocna druga połowa roku

Pozostało 94% artykułu
Drogowy
Spadek sprzedaży naczep uderzył w Wielton
Drogowy
Firmy transportowe coraz częściej trafiają do restrukturyzacji
Drogowy
Zaczyna brakować ciężarówek na rynku transportowym
Drogowy
Czy będą subwencje na wymianę tachografów?
Drogowy
Znów blokowana jest granica z Ukrainą