Trwa cichy protest inspektorów

W jedenastym tygodniu roku rozpocznie prace zespół, który określi zasady funkcjonowania Inspekcji Transportu Drogowego. Inspektorzy domagają się umundurowienia i deklaracji ze strony rządu.

Publikacja: 08.03.2024 21:17

Trwa cichy protest inspektorów

Foto: GITD

Inspektorzy Transportu Drogowego cały czas prowadzą akcje protestacyjną, w której koncertują się na kontrolach samochodów z polskimi rejestracjami. Inspektorzy z wojewódzkich inspektoratów prowadzą akcję protestacyjną od początku lutego. – Jesteśmy służbą cywilną, a oczekuje się od nas wypełniania zadań jak od służb mundurowych. Od lat mówimy o konieczności stworzenia adekwatnej struktury ITD do stawianych zadań – przypomina przewodnicząca Związku Zawodowego Inspekcji Transportu Drogowego Urszula Cyprowska. 

Czytaj więcej

Strata samochodu po dobrym piwku

Dodaje, że władze i kierownictwo oczekują od inspektorów gotowości do działania jak służby mundurowej (np. podczas Euro 2012 i COVID), choć ustawa nakłada nieco inne zadania. – Jesteśmy niewydolni, jeśli mamy patrolować samochody w nocy i dwie osoby mają kontrolować przewozy, chcemy to robić bezpiecznie. Jak w policji, gdzie jest zabezpieczenie, oficer dyżurny, przecież my też chcemy wrócić do domu – zaznacza Cyprowska. 

Wojewodowie mogą wyposażyć inspektorów w broń palną, ale z uwagi na koszty nie wszystkie województwa się na to zdecydowały. – Chcemy usłyszeć wolę polityczną, ale nie GITD, tylko Ministerstwa Infrastruktury, a jeszcze lepiej premiera – podkreśla przewodnicząca. 

Ministerstwo Infrastruktury powołało 28 lutego Zespół ds. opracowania projektu ustawy uwzględniającej kierunki rozwoju ITD. W jego skład wchodzą m.in. przedstawiciele sześciu organizacji związkowych działających w inspekcji.

Zespół ma zaproponować kierunek zmian struktury inspekcji, a pierwsze spotkanie odbędzie w nadchodzącym tygodniu. Do 31 maja przewodnicząca zespołu, dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w MI ma przedstawić wyniki prac i propozycje struktury funkcjonowania ITD. 

Czytaj więcej

Załamanie sprzedaży ciężarówek

Przewoźnicy natomiast domagają się ochrony przed konkurencją, szczególnie ukraińską, która ma niższe koszty od polskich firm. Przypominają, że w dwóch pierwszych miesiącach roku odsetek skontrolowanych zagranicznych pojazdów w całości kontroli zmalał z do 23 proc. z 50 proc. rok wcześniej. Inspektorzy skontrolowali od stycznia do lutego 2640 ciężarówek ukraińskich, a tylko w grudniu 2023 roku takich kontroli było 2858. 

Inspektorzy Transportu Drogowego cały czas prowadzą akcje protestacyjną, w której koncertują się na kontrolach samochodów z polskimi rejestracjami. Inspektorzy z wojewódzkich inspektoratów prowadzą akcję protestacyjną od początku lutego. – Jesteśmy służbą cywilną, a oczekuje się od nas wypełniania zadań jak od służb mundurowych. Od lat mówimy o konieczności stworzenia adekwatnej struktury ITD do stawianych zadań – przypomina przewodnicząca Związku Zawodowego Inspekcji Transportu Drogowego Urszula Cyprowska. 

Pozostało 80% artykułu
Krajowe
Rząd chce zmniejszyć obciążenia socjalne przewoźników
Krajowe
Czy rząd wyda czasowy zakaz rejestracji firm transportowych?
Krajowe
Przewoźnicy będą mogli korzystać z rejestrowanych za granicą ciężarówek
Krajowe
Jak kontrolować przewozy kabotażowe?
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Krajowe
Elektroniczna kontrola zezwoleń od lipca