Trwa cichy protest inspektorów

W jedenastym tygodniu roku rozpocznie prace zespół, który określi zasady funkcjonowania Inspekcji Transportu Drogowego. Inspektorzy domagają się umundurowienia i deklaracji ze strony rządu.

Publikacja: 08.03.2024 21:17

Trwa cichy protest inspektorów

Foto: GITD

Inspektorzy Transportu Drogowego cały czas prowadzą akcje protestacyjną, w której koncertują się na kontrolach samochodów z polskimi rejestracjami. Inspektorzy z wojewódzkich inspektoratów prowadzą akcję protestacyjną od początku lutego. – Jesteśmy służbą cywilną, a oczekuje się od nas wypełniania zadań jak od służb mundurowych. Od lat mówimy o konieczności stworzenia adekwatnej struktury ITD do stawianych zadań – przypomina przewodnicząca Związku Zawodowego Inspekcji Transportu Drogowego Urszula Cyprowska. 

Czytaj więcej

Strata samochodu po dobrym piwku

Dodaje, że władze i kierownictwo oczekują od inspektorów gotowości do działania jak służby mundurowej (np. podczas Euro 2012 i COVID), choć ustawa nakłada nieco inne zadania. – Jesteśmy niewydolni, jeśli mamy patrolować samochody w nocy i dwie osoby mają kontrolować przewozy, chcemy to robić bezpiecznie. Jak w policji, gdzie jest zabezpieczenie, oficer dyżurny, przecież my też chcemy wrócić do domu – zaznacza Cyprowska. 

Wojewodowie mogą wyposażyć inspektorów w broń palną, ale z uwagi na koszty nie wszystkie województwa się na to zdecydowały. – Chcemy usłyszeć wolę polityczną, ale nie GITD, tylko Ministerstwa Infrastruktury, a jeszcze lepiej premiera – podkreśla przewodnicząca. 

Ministerstwo Infrastruktury powołało 28 lutego Zespół ds. opracowania projektu ustawy uwzględniającej kierunki rozwoju ITD. W jego skład wchodzą m.in. przedstawiciele sześciu organizacji związkowych działających w inspekcji.

Zespół ma zaproponować kierunek zmian struktury inspekcji, a pierwsze spotkanie odbędzie w nadchodzącym tygodniu. Do 31 maja przewodnicząca zespołu, dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w MI ma przedstawić wyniki prac i propozycje struktury funkcjonowania ITD. 

Czytaj więcej

Załamanie sprzedaży ciężarówek

Przewoźnicy natomiast domagają się ochrony przed konkurencją, szczególnie ukraińską, która ma niższe koszty od polskich firm. Przypominają, że w dwóch pierwszych miesiącach roku odsetek skontrolowanych zagranicznych pojazdów w całości kontroli zmalał z do 23 proc. z 50 proc. rok wcześniej. Inspektorzy skontrolowali od stycznia do lutego 2640 ciężarówek ukraińskich, a tylko w grudniu 2023 roku takich kontroli było 2858. 

Inspektorzy Transportu Drogowego cały czas prowadzą akcje protestacyjną, w której koncertują się na kontrolach samochodów z polskimi rejestracjami. Inspektorzy z wojewódzkich inspektoratów prowadzą akcję protestacyjną od początku lutego. – Jesteśmy służbą cywilną, a oczekuje się od nas wypełniania zadań jak od służb mundurowych. Od lat mówimy o konieczności stworzenia adekwatnej struktury ITD do stawianych zadań – przypomina przewodnicząca Związku Zawodowego Inspekcji Transportu Drogowego Urszula Cyprowska. 

Pozostało 80% artykułu
Krajowe
Rząd zmusi do zakupu elektrycznych ciężarówek podwyżkami myta
Krajowe
Rząd odciął przewoźników od kierowców
Krajowe
Wkrótce ruszy elektroniczna kontrola zezwoleń
Krajowe
Przedsiębiorcy mówią „nie” wzrostowi płacy minimalnej
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Krajowe
Rząd nadal zamierza opodatkować terminale intermodalne