Euro NCAP wskazuje, że ciężarówki stanowią 3 proc. flot, ale uczestniczą w 15 proc. wypadków z ofiarami. Stąd ocena czterech systemów bezpieczeństwa (użycie pasów bezpieczeństwa, koncentracji kierowcy, systemów wizyjnych i aktywnego tempomatu) oraz trzech systemów unikania kolizji (zapobiegania najechaniom, wspomagania zmiany pasa ruchu i manewrowania).
Politycy wyznaczyli cel „Wizja Zero”, który ma położyć kres ofiarom śmiertelnym ruchu drogowego. Euro NCAP pragnie zmotywować producentów samochodów ciężarowych, operatorów flot, przewoźników oraz władze miast i dróg do uznania bezpieczeństwa za strategiczny cel biznesowy, tworząc bezpieczniejsze środowisko dla kierowców ciężarówek i innych użytkowników dróg.
Euro NCAP tworzy protokoły do testów. Planuje się, że pierwszy zestaw wyników dla testowanych ciężarówek będzie dostępny zimą 2024-2025.Podobny mechanizm Euro NCAP zastosował wobec aut osobowych i lekkich dostawczych (od 2021 roku). W przyszłości ocena systemów bezpieczeństwa lekkich aut dostawczych i ciężarowych będzie ujednolicona i obejmie także autobusy.
Systemy bezpieczeństwa
Raport bezpieczeństwa Volvo Trucks sugeruje, że używanie pasów może zapobiec połowie przypadków śmiertelnych wśród pasażerów samochodów ciężarowych. Istnieją również dowody sugerujące, że wskaźnik zużycia pasów w samochodach ciężarowych jest mniejszy niż w osobowych.
Policja ocenia, że przyczyną 8% ofiar śmiertelnych była nieuwaga, a bardziej szczegółowe badania wykazują, że jest to raczej 20%. Dlatego systemy nadzorujące uwagę kierowcy mają znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.