Euro NCAP oceni bezpieczeństwo ciężarówek

W listopadzie pojawią się pierwsze oceny stosowanych w ciężarówkach systemów zapobiegania wypadkom.

Publikacja: 21.05.2024 10:02

Euro NCAP oceni bezpieczeństwo ciężarówek

Euro NCAP

Foto: Euro NCAP

Euro NCAP wskazuje, że ciężarówki stanowią 3 proc. flot, ale uczestniczą w 15 proc. wypadków z ofiarami. Stąd ocena czterech systemów bezpieczeństwa (użycie pasów bezpieczeństwa, koncentracji kierowcy, systemów wizyjnych i aktywnego tempomatu) oraz trzech systemów unikania kolizji (zapobiegania najechaniom, wspomagania zmiany pasa ruchu i manewrowania). 

Politycy wyznaczyli cel „Wizja Zero”, który ma położyć kres ofiarom śmiertelnym ruchu drogowego. Euro NCAP pragnie zmotywować producentów samochodów ciężarowych, operatorów flot, przewoźników oraz władze miast i dróg do uznania bezpieczeństwa za strategiczny cel biznesowy, tworząc bezpieczniejsze środowisko dla kierowców ciężarówek i innych użytkowników dróg.

Euro NCAP tworzy protokoły do ​​testów. Planuje się, że pierwszy zestaw wyników dla testowanych ciężarówek będzie dostępny zimą 2024-2025.Podobny mechanizm Euro NCAP zastosował wobec aut osobowych i lekkich dostawczych (od 2021 roku). W przyszłości ocena systemów bezpieczeństwa lekkich aut dostawczych i ciężarowych będzie ujednolicona i obejmie także autobusy. 

Systemy bezpieczeństwa

Raport bezpieczeństwa Volvo Trucks sugeruje, że używanie pasów może zapobiec połowie przypadków śmiertelnych wśród pasażerów samochodów ciężarowych. Istnieją również dowody sugerujące, że wskaźnik zużycia pasów w samochodach ciężarowych jest mniejszy niż w osobowych.

Policja ocenia, że przyczyną 8% ofiar śmiertelnych była nieuwaga, a bardziej szczegółowe badania wykazują, że jest to raczej 20%. Dlatego systemy nadzorujące uwagę kierowcy mają znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. 

O niechronionych użytkowników dróg w zderzeniach z dużymi pojazdami użytkowymi zadbają systemy wizyjne. Ciężarówki wykonujące manewry z małą prędkością, np. skręt w lewo lub ruszanie z miejsca postojowego, powodują wypadki przy niskich prędkościach jazdy. Zwykle mają one poważne konsekwencje dla rowerzystów. 

Na przyczynę tego typu kolizji może mieć wpływ wiele czynników. Rowerzysta może znaleźć się w martwym punkcie, być niewidoczny z okna lub przez lusterka boczne. Systemy wizyjne mają ułatwić kierowcy wczesne wykrycie rowerzysty lub uniemożliwić kierowcy wykonanie manewru w obecności niechronionego użytkownika drogi.

Aktywny tempomat to kolejne urządzenie, które od listopada będzie oceniane przez Euro NCAP. Analiza danych dotyczących wypadków drogowych w Europie (w których brał udział co najmniej jeden samochód ciężarowy) ujawniła, że zderzenia przód-tył pojazdów ciężarowych stanowią 9% wypadków samochodów osobowych oraz ofiar śmiertelnych wśród pasażerów lekkich pojazdów dostawczych i 17% ofiar śmiertelnych wśród pasażerów samochodów ciężarowych. Biorąc pod uwagę każdy stopień ciężkości obrażeń, liczby te rosną odpowiednio do 20 % i 49 %.

Adaptacyjny tempomat (ACC) to coraz bardziej dostępna funkcja dla pojazdów ciężarowych, która podobnie jak autonomiczne hamowanie awaryjne (AEB) monitoruje sytuację na drodze i ruch uliczny. Po włączeniu przez kierowcę reguluje prędkość i utrzymuje bezpieczną odległość od pojazdu poprzedzającego i może pomóc w uniknięciu kolizji. Informacje z branży sugerują, że ta funkcja jest powszechnie wykorzystywana przez kierowców. 

Samochody ciężarowe muszą być wyposażone w stałe ograniczniki prędkości regulujące ich maksymalną prędkość do 90 km/h. Rozporządzenie w sprawie homologacji typu będzie wymagało od 2024 roku zamontowania systemu informującego kierowcę o panującym na drodze ograniczeniu prędkości. Narzuca ono standardy techniczne, pozwala, aby producent oferował kierowcy możliwość automatycznego sterowania prędkością, mieszcząca się w dozwolonym limicie. Protokół badań Euro NCAP ma na celu podniesienie standardu tych systemów.

Systemy unikania kolizji 

Producenci oferują ciężarówki wyposażone w urządzenie nadzorujące drogę przed pojazdem, które w razie wykrycia przeszkody ostrzega kierowcę i mogą uruchomić automatyczne hamowanie. Euro NCAP nazywa tę technologię autonomicznym hamowaniem awaryjnym (AEB).

Badania prowadzone w USA ustaliły, że AEB zmniejszyło liczbę wypadków samochodów ciężarowych , których przyczyną jest najechanie z przodu i z tyłu o 41%. W Niemczech stwierdzono zmniejszenie liczby wypadków o 37%. 

Analiza danych dotyczących wypadków drogowych w Europie wykazała, że ​​kolizje z pieszymi odpowiadają za 16% ofiar śmiertelnych w kolizjach samochodów ciężarowych, a rowerzyści za kolejne 10%. Jak wynika z badania Euro NCAP przeprowadzonego z policją w Londynie, 40–45% wszystkich wypadków śmiertelnych z udziałem samochodów ciężarowych i pieszych ma miejsce w wyniku zderzenia samochodu ciężarowego poruszającego się z normalną prędkością. W takich sytuacjach dochodzi do 20% ofiar śmiertelnych wypadków z udziałem pieszych. Jeśli chodzi o rowerzystów, 22% wszystkich wypadków śmiertelnych z udziałem rowerzystów ma miejsce podczas manewrowania ciężarówką. 

Dlatego ważne są systemy wspomagania zmiany pasa ruchu i manewrowania, które automatycznie interweniują i uruchamiają hamowanie, gdy pojazd ciężarowy znajduje się w konflikcie z niechronionym uczestnikiem ruchu.  

Podobne jest znaczenie systemów mających za zadanie utrzymanie pojazdu w pasie ruchu. Zjechanie z pasa ruchu pojazdów ciężarowych jest jedną z głównych przyczyn zderzeń czołowych. Analiza danych dotyczących wypadków drogowych w Europie wykazała, że ​​są to wypadki czołowe, a pojedyncze zderzenia pojazdów z udziałem samochodów ciężarowych stanowią 7% wszystkich ofiar śmiertelnych w ruchu drogowym. 

System ​​ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu (LDW) jest obowiązkowym wyposażeniem dla nowych samochodów ciężarowych. 

Euro NCAP wskazuje, że ciężarówki stanowią 3 proc. flot, ale uczestniczą w 15 proc. wypadków z ofiarami. Stąd ocena czterech systemów bezpieczeństwa (użycie pasów bezpieczeństwa, koncentracji kierowcy, systemów wizyjnych i aktywnego tempomatu) oraz trzech systemów unikania kolizji (zapobiegania najechaniom, wspomagania zmiany pasa ruchu i manewrowania). 

Politycy wyznaczyli cel „Wizja Zero”, który ma położyć kres ofiarom śmiertelnym ruchu drogowego. Euro NCAP pragnie zmotywować producentów samochodów ciężarowych, operatorów flot, przewoźników oraz władze miast i dróg do uznania bezpieczeństwa za strategiczny cel biznesowy, tworząc bezpieczniejsze środowisko dla kierowców ciężarówek i innych użytkowników dróg.

Pozostało 87% artykułu
Drogowy
Ciągniki nie ciągną sprzedaży
Drogowy
Możliwe blokady przewoźników na granicach
Drogowy
Przewoźnikom wypadnie jeden klient
Materiał Promocyjny
Odkryj samochody dostawcze Opla, które spełnią potrzeby Twojego biznesu!
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Drogowy
Wielton na stratach, liczy na odbicie za pół roku
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką