Wielton na stratach, liczy na odbicie za pół roku

Popyt na naczepy zmalał o jedną trzecią, Wielton puka do banków o dodatkowe kapitały i wchodzi na nowe rynki.

Publikacja: 27.11.2024 08:42

Wielton na stratach, liczy na odbicie za pół roku

Grupa Wielton

Foto: Grupa Wielton

Po trzech kwartałach 2024 roku skonsolidowane przychody Grupy Wielton wyniosły 1579,0 mln zł spadając rdr. o ponad 35 proc. Skonsolidowana wielkość sprzedaży wyniosła 10 997 szt., w porównaniu do 15 684 szt. rok wcześniej. Grupa w tym czasie wypracowała wynik EBITDA na poziomie 10,7 mln zł, w porównaniu do 181,5 mln zł przed rokiem, przy marży EBITDA na poziomie 0,7 proc. wobec 7,4 proc. rok wcześniej. – Popyt na nowe naczepy i przyczepy jest na bardzo niskim poziomie. W Grupie koncentrujemy się na walce o każde zamówienie, zapewnieniu odpowiedniego obłożenia produkcji oraz kapitału obrotowego. Wrześniowe Targi IAA zaowocowały złożeniem nowych zamówień opiewających łącznie na kilkaset produktów – podsumował Prezes Zarządu Grupy Wielton Paweł Szataniak.

Czytaj więcej

Rośnie handel Rosji

Liczy na odbicie rynku w pierwszym półroczu przyszłego roku. Spółka weszła w tym roku na rynek turecki oraz Beneluksu. Przygotowuje również produkcję furgonów i chłodni. 

Pozycja utrzymana 

Grupa utrzymała pozycje na większości kluczowych europejskich rynków. Na zmniejszonym o ponad 17 proc. rynku francuskim, z udziałami na poziomie 15,8 proc. spółka Fruehauf utrzymała pierwszą pozycję. Podczas dziewięciu miesięcy 2024 roku Grupa Wielton w tym kraju sprzedała łącznie 1992 pojazdy (ponad 32 proc. mniej rdr.) notując niemal 39 proc. rdr. mniejsze przychody ze sprzedaży ogółem na poziomie 309,4 mln zł. W tym okresie spółka Fruehauf kontynuowała prace badawczo-rozwojowe nad intermodalną naczepą kurtynową. 

W Polsce rynek naczep i przyczep zmniejszył się o 31,3 proc. rdr., a łączne udziały spółek Wielton i Langendorf wyniosły 12,5 proc., co dało Grupie drugą pozycję na rynku. Wielkość sprzedaży Grupy Wielton w Polsce zmniejszyła się o 37,1 proc. do poziomu 2404 sztuk wobec 3822 pojazdów rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży ogółem z rynku polskiego wyniosły 327,7 mln zł wobec 556,8 mln zł przed rokiem. Wykorzystując synergie grupowe, w trzecim kwartale br. roku spółka Wielton S.A. poszerzyła swoje portfolio o trzy modele naczep podkontenerowych Container Master X Light (z oferty Guillen) oraz 3 modele naczep kurtynowych Curtain Master City (z oferty Fruehauf).

Na rynku brytyjskim popyt zmniejszył się o ponad 31 proc., Grupa Wielton sprzedała 1889 sztuk pojazdów (prawie 33 proc. mniej rdr.) przynosząc 241,9 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem, w porównaniu do 457,8 mln zł rok wcześniej. Z udostępnionych danych rejestracyjnych wynika, że spółka Lawrence David uplasowała się na trzeciej pozycji.

Czytaj więcej

Raben wchodzi do Szwajcarii

Piątą pozycję na zmniejszonym o 9,9 proc. rdr. rynku niemieckim po trzech kwartałach br. z udziałami na poziomie 2,5 proc. utrzymały spółki Langendorf oraz Wielton GmbH. Klienci w tym okresie zarejestrowali 964 pojazdy tych marek wobec 922 sztuk w roku poprzednim. Łącznie Grupa Wielton na tym rynku sprzedała 1046 pojazdów, czyli o blisko 1 proc. więcej rdr. osiągając 188,9 mln zł przychodów, wobec 174,1 mln zł rok wcześniej. 

Ceny maleją

W krajach Europy Środkowej i Wschodniej (CEE), gdzie postępuje walka cenowa, rynek zmniejszył się o ponad 20 proc. rdr., jednak udziały spółki Wielton wzrosły o 0,6p.p. do 6,4 proc. umacniając ją na piątej pozycji. Łącznie Grupa sprzedała tam 1 111 sztuk pojazdów, czyli o nieco ponad 14 proc. mniej rdr., osiągając mniejsze o 22 proc. rdr. przychody ze sprzedaży ogółem na poziomie 142,7 mln zł.

Na rynku włoskim spółki Viberti oraz Fruehauf odnotowały wzrost udziałów o 0,5 p.p. do poziomu 8,0 proc., dzięki czemu awansowały na czwartą pozycję z piątej. Przy spadku rynku we Włoszech o 14,2 proc. rdr. Grupa w okresie styczeń-wrzesień 2024 roku sprzedała łącznie w tym kraju 733 pojazdy wobec 1092 szt. rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży ogółem wyniosły 88,8 mln zł w porównaniu do 130 mln zł przed rokiem. 

Czytaj więcej

Transport będzie musiał wyliczyć się z emisji CO2

Na rosnącym o 3,8 proc. rdr. rynku hiszpańskim, spółka Guillén odnotowała wzrost udziałów do poziomu 2,7 proc., co pozwoliło jej awansować na ósmą pozycję z dziewiątej. W tym okresie Grupa Wielton odnotowała niemal 16 proc. wzrost sprzedaży do 294 sztuk wobec 254 szt. przed rokiem. Po dziewięciu miesiącach przychody ze sprzedaży ogółem tym kraju wyniosły 39,7 mln zł, wobec 47,6 mln zł rok wcześniej. Spółka Guillén w trzecim kwartale br. kontynuowała prace badawczo-rozwojowe nad nową zabudową typu furgon.  

Po trzech kwartałach 2024 roku skonsolidowane przychody Grupy Wielton wyniosły 1579,0 mln zł spadając rdr. o ponad 35 proc. Skonsolidowana wielkość sprzedaży wyniosła 10 997 szt., w porównaniu do 15 684 szt. rok wcześniej. Grupa w tym czasie wypracowała wynik EBITDA na poziomie 10,7 mln zł, w porównaniu do 181,5 mln zł przed rokiem, przy marży EBITDA na poziomie 0,7 proc. wobec 7,4 proc. rok wcześniej. – Popyt na nowe naczepy i przyczepy jest na bardzo niskim poziomie. W Grupie koncentrujemy się na walce o każde zamówienie, zapewnieniu odpowiedniego obłożenia produkcji oraz kapitału obrotowego. Wrześniowe Targi IAA zaowocowały złożeniem nowych zamówień opiewających łącznie na kilkaset produktów – podsumował Prezes Zarządu Grupy Wielton Paweł Szataniak.

Pozostało 85% artykułu
Drogowy
Ciągniki nie ciągną sprzedaży
Drogowy
Możliwe blokady przewoźników na granicach
Drogowy
Przewoźnikom wypadnie jeden klient
Materiał Promocyjny
Odkryj samochody dostawcze Opla, które spełnią potrzeby Twojego biznesu!
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Drogowy
Rośnie handel Rosji
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką