Rośnie handel Rosji

Rośnie handel Rosji Japonią i krajami Unii Europejskiej. Przewoźnicy spoza UE mają co wozić.

Publikacja: 27.11.2024 08:20

Rośnie handel Rosji

Avtodor

Foto: Avtodor

Chociaż przychody Rosji z eksportu paliw kopalnych zmalały w październiku do 620 mln dol. i były o blisko połowę mniejsze od notowanych na początku 2022 roku, jak oblicza Centre for Research on Energy and Clean Air, to Rosja zwiększyła import samochodów. 

W październiku Japonia zwiększyła eksport aut do Rosji o 45,8 proc. w stosunku do tego samego miesiąca roku wcześniejszego, dynamika wzrostu eksportu części sięgnęła 27 proc., wynika z danych firmy Avtostat.  

Samochody do Rosji 

W Rosji pojawił się w sprzedaży Mercedes-Benz Klasy E (W 213) i SUV GLC drugiej generacji montowane w podmoskiewskim Eskino przez Grupę Kapitałową Avtoprom. 

Czytaj więcej

Raben wchodzi do Szwajcarii

W październiku padł w Rosji rekord wielkości importu nowych samochodów osobowych, sięgnął 112 tys., a większość pochodziła z Chin. 

Na wysokim poziomie pozostaje sprzedaż samochodów ciężarowych, co oznacza stabilny popyt na transport. Avtostat obliczył, że w październiku 2024 urzędy w Rosji zarejestrowały 13 246 ciężarówek o 2 proc. więcej niż rok wcześniej. Kamaz pozostał liderem z 19-procentowym udziałem w rynku (2539 sztuk), na drugim znalazł się chiński Sitrak (1960) i tuż za nim Shacman (1814), następnie Dongfeng (1347) i wreszcie FAW (1100). 

Po dziesięciu miesiącach rejestracje nowych samochodów ciężarowych w Rosji wyniosły 106 399 sztuk, o 10 proc. mniej niż rok wcześniej. 

Po dziesięciu miesiącach rynek ciężarówek z drugiej ręki sięgnął 154,8 tys. szt., co oznacza 8-procentowy spadek w stosunku do roku wcześniejszego.  

Rosstat podał, że w drugim kwartale PKB Rosji zwiększył się o ponad 4 proc., zaś produkcja we wrześniu zwiększyła się o 3,2 proc., gdy wskaźnik cen konsumenckich wzrósł o 5,8 proc., przy rocznej inflacji zmierzonej we wrześniu na poziomie 8,6 proc., gdy miesiąc wcześniej wyniosła 9,1 proc. 

Paliwa z Rosji

W październiku pięć unijnych krajów o największym imporcie z Rosji paliw kopalnych zostawiło w Rosji ponad miliard euro. Pierwsza piątka to Francja (233 mln euro), Austria, Słowacja, Węgry i Belgia, wymienia raport CREA. 

Czytaj więcej

Porty zapchane, towar będzie spóźniony

Już wrzesień zaznaczył się wyraźnym wzrostem obrotów Rosji z niektórymi krajami UE. Rekord dynamiki pobiły Włochy, według danych Eurostatu we wrześniu 2024 roku Włochy zwiększyły wymianę handlową z Federacją Rosyjską o jedną czwartą do 768 mln euro, z czego 427,1 mln euro stanowiły dostawy z Włoch na rynek krajowy Rosji.

Obroty handlowe z Niemcami wyniosły 720 mln euro, a Francją 469 mln euro. W pierwszym miesiącu jesieni Węgry osiągnęły kwotę 451 mln euro, a Holandia 437 mln euro, co zapewnia obu krajom miejsce wśród głównych unijnych partnerów handlowych Rosji. 

Według dyrektora Instytutu Polityki Handlowej Instytutu Ekonomii Szkolnictwa Wyższego Państwowego Uniwersytetu Badawczego Aleksandra Danilceva, tradycyjny obrót towarowy obejmuje m.in. nawozy, produkty energetyczne i chemiczne. „Europejskie firmy potrzebują takich produktów. Dlatego pomimo problemów politycznych biznes idzie własną drogą” – powiedział gazecie Izviestia Danilcev. 

W październiku London School of Economics skrytykowała UE za retorykę na temat sankcji oraz Rosji i jej rzeczywistych praktyk, pisząc: „Unia Europejska uruchomiła szereg środków w celu powstrzymania Rosji po jej inwazji na Ukrainę na pełną skalę. Skuteczność i zakres tych środków pozostają jednak wątpliwe”. 

Czytaj więcej

Maszyniści domagają się większego bezpieczeństwa na kolei

LSE zaznaczyła, że „UE ma skumulowany deficyt w handlu towarowym z Rosją wynoszący 120 mld dolarów od czasu inwazji Rosji na Ukrainę na pełną skalę, co stanowi 5 proc. rocznego PKB Rosji. Ten transfer netto zasobów do Rosji stoi w jaskrawym kontraście z retoryką UE, która twierdzi, że UE „będzie nadal zdecydowana działać na rzecz dalszego ograniczania źródeł dochodów Rosji i jej zdolności do prowadzenia wojny”. Analitycy LSE uważają, że „Podejście UE do Rosji jest autodestrukcyjne i grozi przedłużeniem wojny.”

Chociaż przychody Rosji z eksportu paliw kopalnych zmalały w październiku do 620 mln dol. i były o blisko połowę mniejsze od notowanych na początku 2022 roku, jak oblicza Centre for Research on Energy and Clean Air, to Rosja zwiększyła import samochodów. 

W październiku Japonia zwiększyła eksport aut do Rosji o 45,8 proc. w stosunku do tego samego miesiąca roku wcześniejszego, dynamika wzrostu eksportu części sięgnęła 27 proc., wynika z danych firmy Avtostat.  

Pozostało 89% artykułu
Drogowy
Ciągniki nie ciągną sprzedaży
Drogowy
Możliwe blokady przewoźników na granicach
Drogowy
Przewoźnikom wypadnie jeden klient
Materiał Promocyjny
Odkryj samochody dostawcze Opla, które spełnią potrzeby Twojego biznesu!
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Drogowy
Wielton na stratach, liczy na odbicie za pół roku
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką