Ciężarówki już nie staną na rumuńskiej granicy

Brak kontroli na rumuńskich i bułgarskich granicach usprawni działanie sieci drobnicowych, na czym skorzysta także Grecja. Przywracane są jednak kontrole na granicach Niemiec i Holandii.

Publikacja: 09.12.2024 13:22

Ciężarówki już nie staną na rumuńskiej granicy

Foto: Ministerstwo Transportu Rumunii

Na grudniowym szczycie ministrów spraw wewnętrznych UE, Komisja Europejska ogłosi przystąpienie Rumunii i Bułgarii do strefy Schengen w transporcie lądowym. Nastąpi to najprawdopodobniej na koniec pierwszego kwartału 2025 roku. Austria i Holandia zrezygnowały z veta i strefa Schengen obejmie także granice lądowe Bułgarii i Rumunii.

Znikną kolejki ciężarówek

Dla przewoźników samochodowych i korzystających z ich usług firm logistycznych to ważna zmiana, bo do tej pory samochody traciły po kilka-kilkanaście godzin na przejazd przez unijna granicę z tymi krajami. – W przypadku transportu międzynarodowego mówimy wręcz o rewolucji, która pomoże wszystkim stronom wymiany handlowej. Otwarte granice powodują, iż jesteśmy w stanie wyliczyć przewidywalność czasów na liniach drobnicowych do 30 minut i na podstawie takich założeń zsynchronizować odpowiednio wszystkie nasze połączenia – dając nawet tym najmniejszym klientom – maksymalnie krótki czas dostawy w całej Europie – podkreśla Head of International Road Network, Grupa Raben Łukasz Lubański. 

Korzyści dostrzega także obecna w Rumunii od kilku lat Grupa LPP. Supply Chain Management Director, LPP Logistics Małgorzata Bogdziewicz uważa, że decyzja o wejściu Rumunii i Bułgarii do strefy lądowej Schengen nie wpływa na planowane inwestycje, ale z pewnością usprawni procesy logistyczne LPP Logistics, w tym zaopatrzenie takich rynków jak Chorwacja, Bułgaria, Węgry czy Grecja. – Obecnie granice bułgarsko-rumuńskie są przeciążone i dochodzi nawet do 2-3 dniowych postojów w oczekiwaniu na przekroczenie granicy. Spodziewamy się więc, że odciążenie przejść granicznych wpłynie na skrócenie czasu dostaw na te rynki oraz większą przewidywalność w kontekście terminowości – podkreśla Bogdziewicz.

Czytaj więcej

Sukces portów i terminali zależy od bliskich relacji z armatorami

Bliżej będzie Grecja

Podaje przykład wahadła drobnicowego Węgry – Rumunia - Bułgaria. – Do tej pory pojazd na odcinku ok. 900km musiał przekraczać 2 granice (Węgry - Rumunia oraz Rumunia - Bułgaria). Często oznaczało to konieczność zmian kierowców po drodze, a mimo tego i tak samochód potrzebował ok. 24h. W przypadku otwartych granic będziemy w stanie pokonać ten dystans ciężarówką w około 12-14h, biorąc pod uwagę jeszcze braki w infrastrukturze drogowej w Rumunii czy Bułgarii – wyjaśnia przedstawiciel Raben.

Wskazuje, że dla przewoźników ogromnym ułatwieniem będzie samo planowanie czasu pracy kierowców. – Dzisiaj to wręcz loteria i marnotrawstwo ogromnych zasobów firm transportowych – dodaje Lubański. 

Likwidacja kontroli to szans a na wzrost obrotów handlowych. – Rozmawiamy o skróceniu czasów dostaw z Rumunii o około 1 dnia, a Bułgarii nawet dwóch. Wszystko zależy od lokalizacji. Najbardziej skróci się czas na krótkich relacjach – zaznacza szef międzynarodowych przewozów Grupy Raben. 

Wskazuje, że koncepcja połączeń międzynarodowych w Raben, zawsze koncentrowała się na logice lokalizacji położenia na mapie – a nie dopasowania do danego kraju. – Odległość pomiędzy naszymi oddziałami w Rumunii (Oradea) i na Węgrzech (Debrecen) to zaledwie 90km – czyli jakieś 1,5h jazdy ciężarówką. Nasza Grupa z pewnością dostosuje swoją siatkę połączeń tak, aby odzwierciedlić oczekiwania europejskich klientów, nawet tych najdalej zlokalizowanych, jak np. w Grecji. Dzisiaj grecki eksport często „przekraczał” aż 3 granice, aby dotrzeć na miejsce przeznaczenia i m.in. dlatego w Grupie Raben cieszymy się bardzo mocno na przystąpienie Rumunii i Bułgarii do strefy Schengen – tłumaczy Lubański.  

Czytaj więcej

Nadchodzą potężne turbulencje na rynku kurierskim

Dalej są Niemcy i Holandia

W tym samym czasie kontrole na granicach wprowadzają Holendrzy i Niemcy. Od 9 grudnia 50 funkcjonariuszy holenderskich ma zacząć kontrolować 800 przejść z Niemcami. Niemcy rozpoczęły w zeszłym miesiącu przeprowadzanie podobnych kontroli na granicy z Francją, Holandią, Belgią, Luksemburgiem i Danią po kilku głośnych atakach imigrantów. Od połowy września kontrolują granicę z Polską i Czechami. 

Wg niepotwierdzonych informacji Niemcy odstawili do Polski ponad 10 tys. imigrantów. W przypadku Luksemburga tamtejszy rząd zarejestrował 120 takich przypadków i zamierza zwrócić się do Komisji Europejskiej w celu sprawdzenia legalności kontroli granicznych przez Niemcy. 

Według wstępnych danych zebranych przez Frontex, liczba nielegalnych przekroczeń granicy do Unii Europejskiej spadła o 43 proc. w pierwszych 10 miesiącach 2024 roku do 191 900, co wynika ze znacznych spadków na szlakach migracyjnych w środkowej części Morza Śródziemnego (-62 proc.) i na Bałkanach Zachodnich (-80 proc.). 

Na wschodnich granicach lądowych (czyli na granicy polsko-białoruskiej) odnotowano w tym roku wzrost o 195 proc., do 15 234 osób. Najczęściej spotykane narodowości nachodźców na tej granicy to ukraińska, somalijska i erytrejska. 

Strefa Schengen została utworzona w 1985 roku i obejmowała 23 z 27 krajów członkowskich UE, a także Szwajcarię, Norwegię, Islandię i Liechtenstein. Każdego dnia granicę wewnętrzną przekracza 3,5 miliona osób. 

Czytaj więcej

Ciągniki nie ciągną sprzedaży

Bułgaria i Rumunia przystąpiły do ​​Unii Europejskiej w 2007 roku, jednak zostały one włączone do strefy Schengen dopiero w marcu tego roku, po zniesieniu kontroli na granicach powietrznych i morskich. 

Na grudniowym szczycie ministrów spraw wewnętrznych UE, Komisja Europejska ogłosi przystąpienie Rumunii i Bułgarii do strefy Schengen w transporcie lądowym. Nastąpi to najprawdopodobniej na koniec pierwszego kwartału 2025 roku. Austria i Holandia zrezygnowały z veta i strefa Schengen obejmie także granice lądowe Bułgarii i Rumunii.

Znikną kolejki ciężarówek

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Drogowy
Uwaga! Protest w Gorzycach przy A4
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Drogowy
Jeśli nie nowe naczepy, to odnowione
Drogowy
Wschodnia Obwodnica Warszawy będzie projektowana od nowa
Drogowy
Policja uniemożliwiła przewoźnikom blokadę Szczecina
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Drogowy
Przewozy TIR coraz popularniejsze w Chinach
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście