W rejestracjach naczep urwało się dno

Listopad był szesnastym miesiącem spadków rejestracji przyczep i naczep. Na horyzoncie nie widać żadnych śladów poprawy.

Publikacja: 10.12.2024 11:43

W rejestracjach naczep urwało się dno

Południowa Obwodnica Warszaw, Wał Miedzeszyński, S2 w 2024 roku

Foto: Krzysztof Nalewajko/GDDKiA

Listopadowe rejestracje nowych naczep i przyczep o dmc powyżej 3,5 tony wyniosły 1316 sztuk, o 37,9 proc. mniej niż rok wcześniej. Popyt na naczepy spadł jeszcze silniej, bo o 39,3 proc. do 1157 sz. Jest to mniej o 11,7 proc. od wyniku z października, podlicza Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.  

Poziom z 2019 roku

PZPM wskazuje, że tak słabe wyniki były ostatni raz notowane w listopadzie 2019 roku, gdy zarejestrowano 1270 przyczep i naczep o dmc pow. 3,5 tony. Rejestracje naczep są mniejsze od rejestracji ciągników siodłowych (1376 sztuk w listopadzie, przy ponad 38-procentowym spadku) i obie grupy są w ostrym trendzie spadkowym. 

Czytaj więcej

Rosja hamuje chiński eksport na Jedwabnym Szlaku

Od początku roku spadek rejestracji sięgnął 32 proc., z czego w przyczepach wyniósł on 14,5 proc. a w naczepach 33,8 proc. 

W kluczowej grupie naczep o dmc powyżej 3,5 tony najsilniejszy, bo 64-procentowy spadek zanotowano w rejestracjach naczep chłodniach, w skrzyniowych i kurtynowych 45-procentowy, w furgonach i izotermach 21-procentowy i w wywrotkach 8-procentowy. 

Po jedenastu miesiącach naczepy kurtynowe pozostały najliczniejszą grupą (6059 rejestracji), wyprzedzając w popularności wywrotki (3301) i furgony oraz naczepy chłodnicze (łącznie 3215). Na dalszych miejscach znalazły się cysterny (538 szt.) i niskopodwoziowe (291 szt.). 

W ciężkich przyczepach (o dmc pow. 3,5 ton) najpopularniejsze są nadwozia skrzyniowe (spadek o 30 proc. do 1040 szt. co daje im 54 proc. udziału w segmencie), nadwozia wymienne (229 szt., 12 proc. udziału) i kłonicowe (100 szt., 5 proc. udziału). 

W rankingu marek wśród naczep pow. 3,5 t po listopadzie pierwsze miejsce zajmuje Schmitz Cargobull (3 596 szt.), drugi jest Krone (2 048 szt.), a na trzecim miejscu Wielton 1 789 szt.

Wśród przyczep pow. 3,5t, na pierwszym miejscu podobnie jak przed rokiem jest Wecon (642 szt.), drugi Wielton (338 szt.). Trzecie miejsce należy do marki GT Trailers/Gniotpol (124 szt.), podsumowuje PZPM. 

Producenci na minusie i gospodarka też

W okresie styczeń-listopad w grupie przyczep i naczep pow. 3,5 t, na pierwszym miejscu jest Schmitz Cargobull, który wydał 3 605 szt., czyli o 41 proc. mniej niż przed rokiem (-2 524 szt.). Drugi był Wielton z liczbą rejestracji 2 127 szt. i spadkiem o 44 proc. Trzeci na liście Krone zarejestrował 2 065 szt., ze spadkiem o 51 proc.Czwarty jest Koegel który dostarczył klientom 1 699 pojazdy i jako jedyny z pierwszej piątki zanotował wzrost (+10proc.). Na piątym miejscu Wecon wydał 642 szt. ze spadkiem rezultatów (-16 proc.). Pierwsza piątka marek zajęła 61proc. rynku, podczas gdy rok wcześniej 67 proc.

Czytaj więcej

Ciężarówki już nie staną na rumuńskiej granicy

Spadki odzwierciedlają mały popyt na transport w całej Europie. Klimat gospodarczy na kontynencie jest zły i nie poprawia się. PKO Research przytacza dane z Niemiec, gdzie nastroje tamtejszych inwestorów w grudniu osiągnęły najniższy poziom od ponad roku. Indeks Sentix spadł do -33,2 pkt. z -29,8 pkt. zanotowanych w listopadzie. 

Na pogarszającą się sytuację wpływa nie tylko niepewność polityczna, ale również kondycja gospodarki, rosnące bezrobocie, zapowiadane zwolnienia grupowe oraz zagrożenia zewnętrzne. Inwestorzy obawiają się wysokich cen energii, restrykcyjnej polityki pieniężnej oraz wzrastającej konkurencji, szczególnie ze strony chińskiego rynku pojazdów elektrycznych. Dodatkowym źródłem niepewności są możliwe napięcia handlowe związane z potencjalnymi działaniami administracji Donalda Trumpa, co dodatkowo komplikuje perspektywy gospodarcze.

Listopadowe rejestracje nowych naczep i przyczep o dmc powyżej 3,5 tony wyniosły 1316 sztuk, o 37,9 proc. mniej niż rok wcześniej. Popyt na naczepy spadł jeszcze silniej, bo o 39,3 proc. do 1157 sz. Jest to mniej o 11,7 proc. od wyniku z października, podlicza Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.  

Poziom z 2019 roku

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Drogowy
Mniej towarów do wożenia
Drogowy
W Europie delikatne oznaki poprawy koniunktury w transporcie
Drogowy
Sprzedaż ciężarówek nadal zwalnia
Drogowy
Wrocław i Łódź jak Londyn
Drogowy
Marże transportu spadają szybciej niż w innych branżach